Bezár

SZTE JGYPK Hírarchívum

web_cover_2-11

Csapatban gondolkodik, a közösség erejében hisz az SZTE Juhász Gyula Pedagógusképző Kar új dékánja, Dr. Tarkó Klára

Csapatban gondolkodik, a közösség erejében hisz az SZTE Juhász Gyula Pedagógusképző Kar új dékánja, Dr. Tarkó Klára

2025. július 01.
10 perc

2025. június 30-án lejárt Dr. Döbör András dékáni megbízása az SZTE Juhász Gyula Pedagógusképző Kar élén. Utódja Dr. habil. Tarkó Klára, aki - az elődintézményeket is figyelembe véve - a több mint másfél évszázados múltra visszatekintő intézmény első női vezetője Zirzen Janka óta.

Dr. Döbör András történész, a Szegedi Tudományegyetem intézetvezető egyetemi docense, szakképzési és felnőttképzési igazgatója, aki a Juhász Gyula Pedagógusképző Kar dékáni pozícióját 2017-től 2025. június 30-ig töltötte be. A leköszönő dékánt legfontosabb eredményeiről kérdeztük.

54377870864_7fd8be1a23_k1

-2017 nyarán a legszebb feladatomnak a Kar költségvetési egyensúlyának megteremtését nevezte meg Szabó Gábor Rektor Úr, és amire a legbüszkébb vagyok, hogy számtalan szervezeti és költségvetési racionalizáció, intézeti-tanszéki átszervezés után sikerült a korábban minden évben 300 millió Ft. körüli szolidaritási támogatásra szoruló JGYPK-t már 2024-ben egyenesbe hozni, 2025-re pedig plusz 150 millió Ft-os költségvetést tervezni. Nem csak a szigorú költségvetési politika miatt kellett racionalizálni, vállalt terveim között szerepelt, és sikerként könyvelem el a társkarokkal kapcsolatos párhuzamosságok felszámolását, oktatási együttműködésekkel a korábban néha „háborús viszonyok” rendezését, világos határok húzását a feladatok, a szakok elosztásával a JGYPK, a TTIK, a BTK, a GTK és a BBMK között. Mindezekkel a végső, és legnagyobb célom a JGYPK képzési portfóliójának pontos meghatározása és a Kar helyzetének megszilárdítása volt, ahogy fogalmaztam, a karnak tovább kellett lépnie a 2006-ban történt veszteségeiből, az általános iskolai tanárképzés elvesztéséből, és új, önálló és erős portfóliót kellett kiépítenie. Nem várhattunk tovább arra, hogy oktatáspolitikai visszarendeződés legyen, a saját kezünkbe kellett venni a sorsunkat. Eredményeink igazoltak engem, és a kari közösséget, aki mindvégig, mindenben nagy többséggel támogattak. 2025-re elkezdődött az oktatási infrastruktúránk, előadótermeink, informatikai rendszereink felújítása, megújítása, világos intézeti-tanszéki struktúrát állítottunk fel a megújult portfolióinkhoz, olyan önmagukban is kar nagyságú intézetekkel rendelkezünk, mint az Alkalmazott Pedagógiai Intézet, az Alkalmazott Egészségtudományi és Környezeti Nevelés Intézet, a Szakképzési, Felnőttképzési és Tudásmenedzsment Intézet, vagy a Testnevelési és Sporttudományi Intézet, de minden más egységünknek is megvan a feladata. A hallgatói létszámot növeltük, a 10 legnagyobb vidéki kar közé kerültünk, és ahogy néhány hete megkaptam azt az engem anno kinevező egykori rektortól, egy jobb állapotban lévő kart adok át utódomnak, mint amit átvettem. És persze közben túléltük a COVID-ot és menedzseltük az egyetemi modellváltást is.


-Mit gondol az új dékánról, milyen tanácsot adna neki, mire hívná fel a figyelmét?

- Tarkó Klára 5 évig az oktatási és innovációs dékánhelyettesem volt, nem szükséges tanácsot adnom neki, pont azért támogattam én is őt, mert a jelzett folyamat részese volt, és tudja pontosan, mire van szüksége a karnak. Természetesen van teendő bőven még, folytatni kell a fejlesztéseket, természetesen ésszerűen felhasználni a nehezen magunknak megteremtett pénzügyi erőforrásokat, és néhány elvarratlan szálat is rendezni kell véleményem szerint. De ez legyen az ő dolga. Én a továbbiakban a kari Egységvezetői Testület elnökeként segítem a munkáját.

tk_iroda

Tarkó Klára 1999. augusztus 15-én, 26 éve kezdte főiskolai tanársegédként az akkor még Juhász Gyula Tanárképző Főiskola 1995-ben megalakult Alkalmazott Egészségtudományi Tanszékén. A József Attila Tudományegyetem Bölcsészettudományi Kara Neveléstudományi Doktori Iskolájának ösztöndíjas PhD képzését befejezve egy félévet töltött Erasmus hallgatóként az Amszterdami Tudományegyetemen, ahol a tanulmányok mellett társ témavezetőjével, Kees de Glopper professzorral dolgozott együtt angol nyelven írt disszertációjának véglegesítésén. A kiutazáskor még nem tudta, hogy hazatérése után hol is fog majd elhelyezkedni, de szerencsére témavezetője Cs. Czachesz Erzsébet professzor asszony, jelezte, hogy az Alkalmazott Egészségtudományi Tanszék munkatársat keres. Hazatérve felkereste Benkő Zsuzsanna professzor asszonyt, a tanszék alapítóját és vezetőjét, aki a beszélgetésük után azonnal bizalmat szavazott, és meghatározó mentorává vált. 2001-ben átvette doktori oklevelét, megtörtént a főiskolai adjunktusi előléptetése, töretlen előmenetellel és a 2014-ben történt habilitációját követően 2015. május 1.-től főiskolai tanári munkakörben dolgozik. Munkája során a „learning by doing” elv érvényesült, vagyis az oktatáson és kutatáson kívül a tanszéki és intézeti munka minden elemébe belekóstolt, az órarendkészítéstől a pályázati munkáig, így elsőkézből tudja, - az Alkalmazott Egészségtudományi és Környezeti Nevelés Intézet és az Egészségszociológia és Életmód Tanszék vezetőjeként, - hogy mivel jár mindaz, amit a kollégáitól kér. Az új dékánnal készült első interjúban terveiről is kérdeztük.

– Fontos állomás volt a karrieremben, amikor 2013-ban Dr. Marsi István dékán úr felkért a Juhász Gyula Pedagógusképző Kar oktatási dékánhelyettesi feladatainak ellátására. Ez a 2017-ig tartó megbízatás kinyitotta előttem a világot, megismerhettem és részese lehettem a Kar működésének és fejlesztésének. A következő nagy állomás az volt, amikor 2017-ben Prof. Dr. Karsai Krisztina oktatási rektorhelyettes asszony felkért az EFOP-3.4.3-16-2016-00014 A Szegedi Tudományegyetem oktatási és szolgáltatási teljesítményének innovatív fejlesztése a munkaerő-piaci és a nemzetközi verseny kihívásaira való felkészülés jegyében c. pályázat szakmai vezetői feladatainak ellátására. Ebben a munkában a Szegedi Tudományegyetem mind a 12 kara és számos központi egysége részt vett így olyan területeken is betekintést nyerhettem az SZTE életébe, amelyek tovább tágították mind a látásmódomat, mind a szakmai kapcsolatrendszeremet. Szakmai vezetői munkámat Prof. Dr. Gellén Klára oktatási rektorhelyettes asszony is támogatta és sikeres együttműködésünket követően felkért az RRF-2.1.2-21-2022-00012 Komplex Digitális Modellváltás – intelligens fokozatváltás projekt kiemelt szakmai szakértői feladatainak ellátására, valamint a Szegedi Tudományegyetem Interdiszciplináris Kutatásfejlesztési és Innovációs Kiválósági Központ Oktatás Modernizációs és Innovációs Klaszter, Digitalizációs és Módszertani Fejlesztési Programja programvezetői tisztségének betöltésére. A legfontosabb állomás pedig az volt, amikor Dr. Döbör András dékán úr 2020-ban megkért, hogy csatlakozzak a Kar dékáni vezetéséhez, először, mint megbízott nemzetközi kapcsolatokért és innovációért felelős dékánhelyettes, majd megbízott oktatási dékánhelyettes, mely két feladatkör egyesítésével 2021-től már kinevezett oktatási és innovációs dékánhelyettesként segítettem Dékán Úr munkáját – mondta el a JGYPK új dékánja.

Jelent különleges motivációt, hogy első nőként vezetheti a patinás intézményt?

– Karunk az 1873-ig visszanyúló történetével Magyarország legrégebbi tanárképző intézménye, a 2023/2024-es tanév fennállásunk 150. évfordulójának ünneplése jegyében telt el. Bár a Kar egyik jogelőd intézményének, az Állami Polgári Iskolai Tanárnőképzőnek az igazgatója Zirzen Janka volt, a Szegedre került egyesített főiskolának valóban csak férfi vezetői voltak az eddigiekben. Hatalmas megtiszteltetés és egyben nagy kihívás is számomra, hogy én lehetek az a személy, aki a Zirzen Janka vezetősége óta eltelt közel 130 év után megkezdheti a női vezetők remélhetőleg hosszú sorát a Karon. Az egyik oktatási területem a kisebbségtudományok, mely kurzusaimon fontos téma a nők, mint társadalmi kisebbség kérdésköre, a témában volt szerencsém 2016-ban a SZTE Szabadegyetem XVIII. szemesztere keretében is előadást tartani. Szerencsésnek mondhatom magam, mert életpályám során mindig olyan vezetőim és mentoraim voltak, nők és férfiak egyaránt, akik a keményen dolgozó és felelősségteljes embert látták bennem. Remélem, hogy az elkövetkező dékáni munkámmal is fenntarthatom nem csak a magam, hanem minden női vezető nevében is a rátermettséget megerősítő képet.

Milyen várakozásokkal kezd neki a feladatnak?

– Munkám megkezdéséhez nagyon erős kari és egyetemi felhatalmazást kaptam. A dékáni pozíció elnyeréséért 3-an nyújtottunk be pályázatot. A JGYPK Kari Értekezletén a megjelent 238 főből 163 fő (68,49%) támogatta pályázatomat, a JGYPK Kari Tanácsa ülésén a 17 Tanácstagból 16-an (94,12%) szavaztak mellette. Ezt követően pedig a SZTE Szenátusa a szavazatát leadó 48 főből 46 igennel támogatta a pályázatomat. Mindez azt mutatja, hogy a Kar érdekében megfogalmazott elképzeléseimet a Kar polgárai támogatják, és számíthatok az együttműködésükre. Innentől kezdve már csak rajtam múlik, hogy továbbra is megszolgáljam ezt a bizalmat.

Melyek a legfontosabb céljai?

– Munkám során arra törekszem, hogy az előző dékáni ciklus elért eredményeiből kiindulva, azok bázisán, a mindenkori társadalmi és gazdasági helyzetet szem előtt tartva továbbra is megőrizzem és tovább erősítsem Karunk helyzetét a 12 karú Szegedi Tudományegyetem integráns részeként, fenntartva a társkarokkal kialakított jó együttműködést és munkakapcsolatot, valamint elősegítve a Magyar Akkreditációs Bizottság – az ESG-vel összhangban kialakított – követelményeinek történő megfelelést a mindenkori sikeres intézményakkreditáció érdekében. Célom többek között a hallgatói létszám növelése, a hazai és nemzetközi képzéseink körének bővítése további piacképes szakokkal és továbbra is színvonalas, hallgatóközpontú és tanulási eredmény alapú képzések biztosítása, a tudományos és pályázati aktivitás fokozása, a Kar anyagi stabilitásának megőrzése és továbbfejlesztése, valamint az infrastrukturális és a számítástechnikai eszközpark fejlesztések folytatása. A céljaim részletesen megfogalmazásra kerültek dékáni pályázatomban.

Hogyan látja a JGYPK helyét, helyzetét a magyar pedagógusképzésben?

– A Szegedi Tudományegyetemen belül a JGYPK gondozza a pedagógusképzés képzési területen folyó alapképzéseket, úgy, mint az óvodapedagógus, a tanító, a gyógypedagógia és a szakoktató alapképzési szakokat, valamint 11 osztatlan és osztott részidős tanári mesterképzési szakot is gondoznak intézeteink, tehát a SZTE nemzetközi rangsorokban elfoglalt előkelő helyeihez való hozzájárulásunk a neveléstudomány, pedagógus- és tanárképzés területén egyértelműen azonosítható. A nemzetközi rangsorok mellett a JGYPK kiváló eredményeket ér el a hazai rangsorokban is. A HVG Diploma 2025 Tanító alapszakos rangsorában a Kar a vidéki egyetemek között az első helyet szerezte meg, országos szinten pedig az ELTE után a második. Az eduline.hu 2023-as listájában a 10 legnépszerűbb vidéki kar közé kerültünk. A legkézzelfoghatóbb elismerés az, hogy folyamatosan emelkedik a hozzánk jelentkező hallgatók létszáma. A legutóbbi, 2024-es általános felvételi eljárásban a JGYPK az SZTE-n belül a 2. legtöbb hallgatót vette fel, összességében pedig mára a harmadik legnagyobb hallgatói létszámmal rendelkező kar lettünk a Szegedi Tudományegyetemen belül. A pedagógusképzés képzési területen kívül a Kar kizárólagosan ellátott sporttudomány és művészetközvetítés területeken vagy a több kart is érintő művészet, bölcsészettudomány, társadalomtudomány, informatika és műszaki képzési területeken rendelkezik prosperáló képzésekkel, azonban továbbra is a pedagógusképzés különböző szintjein (alap-, mester-, osztatlan-, szakirányú továbbképzés) tanulók képezik az aktív hallgatói létszámunk több, mint felét. A 2025-ös általános felvételi eljárásban 1662 elsőhelyes jelentkezés érkezett karunk képzéseire, melyből 1011 jelentkezés valamely pedagógusképzésünkre történt, melyek közül is a legnépszerűbbek a gyógypedagógia és az óvodapedagógus alapképzési szakok.

A nemzetköziesítésben eddig is részt vett, kaphat új lendületet ez az irány a karon?

– A Kar nemzetközi képzési tevékenysége jelenleg 3 csoportba sorolható. Az első a nemzetközi hallgatóknak, de magyar nyelven biztosított képzések. Hallgatóink 3,8%-a vajdasági magyar hallgató, Szabadkán pedig már második éve működik a Közösségszervezés alapképzési szak kihelyezett képzésként. Valamint a Stipendium Hungaricum, a Diaszpora és a Makovecz ösztöndíjprogramokkal is ajánlottunk ki magyar nyelvű képzéseket. A második csoportba az Erasmus+ és a jelenleg Pannónia Ösztöndíjprogram keretében folyó bejövő és kimenő oktatói és hallgatói mobilitás folyik, valamint népszerűek vagyunk az IISMA indonéz ösztöndíjprogrammal érkezők körében is. A harmadik csoportot az angol nyelvű nemzetközi képzés keretében folyó oktatás jelenti. Az elmúlt években két, nemzetközi képzésként hirdetett angol nyelvű mesterképzési szakot és egy angol nyelvű részismereti képzést indított a Kar és több intézet is benyújtotta idegen nyelvű szakindítási terveit, melyek megvalósítása fontos feladat lesz a jövőben. Célom az idegen nyelvű képzési kínálatunk bővítése és az idegen nyelvű képzések oktatásszervezésének hatékonyságnövelése érdekében egy Kari oktatásszervezési egység felállítása. Szeretném továbbá növelni karunk nemzetközi láthatóságát, melynek az oktatáson kívül fontos eleme a nemzetközi pályázati és publikációs tevékenység növelése is.

tk

Van mottója, irányelve a dékáni feladatokra?

– A klasszikusokat idézve, „Egyedül nem megy” és „Kell egy csapat.” A Juhász Gyula Pedagógusképző Kar polgárai kiváló csapatot alkotnak, egy összetartó közösség, egy hatalmas család, amelynek nagyon jó a tagja lenni. Szeretném ezt a közösséget minden lehetséges módon támogatni és olyan motiváló és empatikus vezető lenni, akihez bizalommal fordulhatnak.


Forrás: https://shorturl.at/T5HD7

Aktuális események

Rendezvénynaptár *

  • *
    jún
    23
    SZTE JGYPK Interaktív Természetismereti Tudástár Szeged, Boldogasszony sgt. 6. II. emelet
    08:00
    SZTE JGYPK Interaktív Természetismereti Tudástár Szeged, Boldogasszony sgt. 6. II. emelet
    08:00
  • *
    júl
    2
    SZTE József Attila Tanulmányi és Információs Központ, Kongresszusi terem (Szeged, Ady tér 10.)
    09:00 - 15:00
    SZTE József Attila Tanulmányi és Információs Központ, Kongresszusi terem (Szeged, Ady tér 10.)
    09:00 - 15:00

Kapcsolódó hírek