150 éve a pedagógusképzésért - Neveléstudományi Konferencia
150 éve a pedagógusképzésért - Neveléstudományi Konferencia
2023. április 13.
9 perc
Az SZTE Juhász Gyula Pedagógusképző Kar az idei évben ünnepli fennállásának 150. évfordulóját. A 2023-24-es Jubileumi Tanévben a Kar és az SZTE JGYPK Alkalmazott Pedagógiai Intézet által megszervezett nagyszabású neveléstudományi konferenciával ünnepeljük meg ezt a kerek évfordulót.
A konferencia fő gondolatköre a hazai pedagógusképzés múltjára és jelenére fókuszál, de betekintést nyújt a neveléstudomány további rész- és határtudományaiba, mint pl. az óvodapedagógia, iskola pedagógia, a gyógypedagógia és a szociálpedagógia, a felnőttképzés elméletének és gyakorlatának múltjába és jelenébe is.
A konferencia időpontja:2023. október 12-13.
A konferencia helyszíne:Szegedi Tudományegyetem Juhász Gyula Pedagógusképző Kar Főépülete. 6725 Szeged, Boldogasszony sgt. 6.
Galéria:
Videó:
Plenáris előadások:
Dr. Fizel Natasa - A 150 éves Juhász Gyula Pedagógusképző Kar története - professzionalizáció és intézményesülés
Németh Balázs: A személyiség-központú nevelés szerepe a folyamatos tanulás korában: A képességek és kompetenciák fejlesztésének trendje és kérdései a Készségek Európai Éve-2023 kapcsán
Józsa Krisztián - A motivációkutatás új trendjei
Program
2023. október 12. (csütörtök)
9.00-10.00 Regisztráció
10.00-10.30 Megnyitó
Köszöntőt mond:
Prof. Dr. Rovó László az SZTE rektora, a Jubileumi Tanév fővédnöke
Dr. Döbör András JGYPK dékánja
10.30-12.00 Plenáris előadások
Fizel Natasa: A 150 éves Juhász Gyula Pedagógusképző Kar története - professzionalizáció és intézményesülés.
Józsa Krisztián: A motivációkutatás új trendjei
Németh Balázs: A személyiség-központú nevelés szerepe a folyamatos tanulás korában: A képességek és kompetenciák fejlesztésének trendje és kérdései a Készségek Európai Éve-2023 kapcsán
Sós Katalin Mert a fizika szép - Adaptív motiváció fizikaórákon
Adalékok a gyógypedagógia tudományterületéhez (1154)
Szekcióelnök: Hosszu Tímea
Magyar Ágoston: Tananyagfejlesztés a könnyen érthető nyelv szabályrendszereinek alkalmazásával - európai kitekintés
Balogh Evelin: A sajátos nevelési igény (SNI) és a beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézség (BTMN) témakörének megjelenése a hazai tanítóképzésben
Hosszu Tímea: A ki nem mondott szavak és a társadalmi inklúzió összefüggései. A fogyatékos ember” fogalmának vizsgálata metaforakutatással
Sáfárné Csengődi Marianna: Generációk és a digitális világ a készségfejlesztő iskolai oktatásban
Bernáth András Gábor: A gyógypedagógiai angol szaknyelv oktatása: kommunikációfejlesztés, nemzetköziesítés és integráció
Október 12. 15.00 – 16.30
Szimpózium
Generációk oktatási és kulturális megközelítésben (1051)
Elnök: Keczer Gabriella; Opponens: Péterfi Rita
Bozsó Renáta, Patkósné Hanesz Andrea és Urbanik Tímea: „Ugyanaz a generáció – vagy mégsem?" A szegedi fiatalok olvasási szokásainak változásai egy évtized alatt
Fábián Dóra: Az angol nyelven való olvasás és ennek népszerűsítése az általános iskolai könyvtárban
Prágai Nikolett: Asszociációk az olvasásra
Hevesi Tímea: „... a vízben kell elmerítenem majd feloldanom a verset” – Haiku értelmezés középiskolásoknál
T. Molnár Gizella: A néptanítók szerepe a generációk tanulásában Eötvös népoktatási törvénye után
Bozsó Renáta, Jármai Erzsébet és Keczer Gabriella: A fiatalabb és az idősebb hallgatók tanulási motivációi a JGYPK levelező képzésein
Borsos Aranka: Munkaerő-toborzás és megtartás generációs megközelítésben
Tematikus előadások
Nőnevelés-történet (Békési Imre terem)
Szekcióelnök: Fizel Natasa
Stummer Krisztina: A hazai női felső kereskedelmi oktatásról kialakult kép összehasonlítása a korszak nőképével
Kerpics Judit: Mindennapi olvasmányok – Két kalendárium a 1850-es 1860-as évekből
Maisch Patrícia: A női olvasás kritikáinak felekezeti megközelítése a reformkorban
Maisch Patrícia: Honleányi tudományokkal felvértezve: Csapó Mária intézményes neveltetése és hatása
Tóth Sándor Attila: A II. RATIO EDUCATIONIS (1806) HUMANIÓRA-TANKÖNYVEIRŐL (Grigely József grammatikai, poétikai és rétorikai kompendiumai)
A pedagóguspálya nehézségei (Tanácsterem)
Szekcióelnök: Nagyné Hegedűs Anita
Ballai Ottó: Látencia a pedagógiai munkában
Gál Anikó: Pedagógusmesterség - Szociálpedagógusmesterség: egy konkrét kurzus bemutatásának tükrében
Nagyné Hegedűs Anita: A belső erőforrások fejlesztésének szükségessége a pedagógusképzésben
Szigeti Mónika Veronika: A kiégés és a megelőzésében szerepet játszó protektív faktorok vizsgálata egyetemi hallgatók körébe
Szakács Eszter: Munkamemória kapacitás összehasonlítása nyelvi és nem nyelvi szakos egyetemi hallgatóknál
Pedagógus stratégiák és nézetek, képességfejlesztés felnőtt korban (1154)
Szekcióelnök: Hódi Ágnes
Hódi Ágnes, Tary Blanka, Szenczi Beáta, Vígh Tibor és Fejes József Balázs: Tanárok és tanárjelöltek olvasási stratégiái: szisztematikus szakirodalmi áttekintés
Bajzik Éva: Kognitív képességfejlesztés felnőtt korban - absztrakt stratégiai társasjátékkal
Kovács-Berta Renáta Andrea: A szexuális nevelés helye és szerepe a pedagógus-képzésben
Fejes József Balázs, Vígh Tibor, Szenczi Beáta és Hódi Ágnes: Pedagógusi nézetek az olvasási stratégiák hasznosságáról és alkalmazhatóságáról
Poszterek – Helyszín: 1. emelet dékáni folyosó
Benkő Zsolt István, Dudás Tünde és Dürgő Hajnalka: A technika oktatásának evolúciója
Benkő Zsolt István, Dudás Tünde és Dürgő Hajnalka: A Technika Tanszék története Szegeden: múlt, jelen és jövő
Nagyné Hegedűs Anita: Az énhatékonyság szerepe a tanulói sikerességben
Roszik Dóra és Juhász Boglárka Anna: A nevelési stílusok hatása a performancia-minősítő helyzetekben jelentkező szorongásra
Mucsiné Erdei Mónika: Tananyagfejlesztés az együttnevelésben dolgozó pedagógusok digitális módszertani kultúrájának megújítása érdekében
Fazekasné Fenyvesi Margit: Fonomimika az integráció szolgálatában
Köböl Erika: Élmény, pedagógia, élménypedagógia. Az élményalapú oktatás lehetőségei az integráció, inklúzió szolgálatában
Dimenziók és perspektívák a közösségi értékek és identitások formálódó világának kutatásában (Tudástár előadó)
Elnök: Jancsák Csaba; Opponens: Nagy Gábor Dániel
Jancsák Csaba: Civilizációs korszakváltás és új ifjúsági sebezhetőségek
Kiss Mária Rita: Tudatos polgárrá nevelés az iskolában
Kovács-Jerney Ádám: A machiavellizmus, az időperspektíva és a munkafüggőség viszonyrendszere
Nóbik Attila: Közösségek és identitások a magyar neveléstörténeti tankönyvekben
Farkas Zsuzsanna: Nem formális és informális nevelés a vajdasági cserkészmozgalomban
Tematikus előadások
Nagy pedagógusegyéniségek (1051)
Szekcióelnök: T. Molnár Gizella
Kórus Péter, Krisztin Német István és Pintér Klára: Szendrei János – a tudós, a tanár és a közéleti ember
Ozsváth Gábor Dániel: Kilenc évtized a tizenötből: a Kedves pedagógus-nemzetség a szegedi polgári iskolai tanárképzés szolgálatában Kedves Miklós és gyermekei: Dr. Kedves Ferenc, Dr. Kedves Miklós Dr. Siposné Dr. Kedves Éva, Kedves Tamás
Brzózka Marek: „Tyúk vagy a Tojás?” Figuratív és non-figuratív felfogás a szegedi művészetoktatás hajnalán
Molnár-Kovács Zsófia: A pécsi pedagógusképzés jeles tanárai a „Szakmai életút-lapozgató” könyvsorozat tükrében
Felsőoktatási képzések és tartalmak (Békési Imre terem)
Szekcióelnök: Döbör András
Joó Anikó és Molnár-Tamus Viktória: Pedagógus-továbbképzés a Debreceni Református Hittudományi Egyetemen
Szontagh Pál Iván: Értékorientált vezetőképzés a protestáns köznevelés szolgálatában
Újvári Edit: Képzés és programszervezés – az Európa-naphoz kapcsolódó kulturális projekt a szegedi Közösségszervezés BA szakon
Balog Edit, Barnak Mariia és Daróczi Tamás: Üzleti és gazdasági szaknyelv oroszul: nyelv – kultúra – szakma – személyiségfejlesztés (Профессиональное деловое общение на русском: язык – культура – профессия – личностный рост)
Kisgyermekkori nevelés (1154)
Szekcióelnök: Varga Emőke
Kovács Krisztina: Kisgyermekek óvodával való elégedettségének és attitűdjének vizsgálata
Turcsányi Enikő: Gyermekrajz, mint kiegészítő "mérőeszköz" az iskolai beválás bejóslására
Varga Emőke: Mérlegen a kortárs gyermekkönyv – szegedi óvodapedagógus szakos hallgatók szakmai tapasztalatai
Magyar Adél : A kisgyermekkori beszéd-és nyelvi fejlesztés szegedi úttörői: a Vekerdi nővérek munkássága
Október 13. 12.00-13.30
Tematikus előadások
Neveléstörténet a 20. század első felében (Békési Imre terem)
Szekcióelnök: Fizel Natasa
Ackermanné Kelő Kamilla: A polgáritól a gyakorló iskoláig. 20. századi szegedi tanártörténet
Ács Marianna: Gazdasági szakember vagy aktát faragó beamter? A hazai felsőoktatási intézmények hallgatóinak pályaorinetációja Klebelsberg Kunó minisztersége idején
Pelesz Nelli: Tanítóképzés a két világháború között - A szegedi irányzat
Szalay Ignác: Képanyag a harmincas évek magyar gimnáziumi történelemkönyveiben
Oktatástörténet (1051)
Szekcióelnök: T. Molnár Gizella
Herbszt Mária: Gondolatok az újraindított szegedi tanítóképzés kezdeti időszakáról (1999-2015)
Sütő Erika: Jugoszláv és magyar középiskolai reformkísérletek a ’70-es években
Gubán Gyula: A műszaki szaktanárképzés fél évszázada a Dunaújvárosi Egyetemen
Dráviczki Sándor: Középfokú tanítóképzés Nyíregyházán a XX. században
A gyermek pszichéje (Tanácsterem)
Szekcióelnök: Piczil Márta
Piczil Márta és Tóth Renáta: Mérlegen az első 5 év – Az óvodai és iskolai szociális segítés tapasztalatai a dél-alföldi régióban
Somogyi Tímea: Ők idegesek, én dadogok! Mediációval és családterápiával kísért dadogó gyermeket nevelő család esetbemutatása
Balogh Ramóna és Tóthné Aszalai Anett: Dadogó gyermekek az iskolában. A dadogó tanulókkal kapcsolatos pedagógiai tudás megismerése
Roszik Dóra: A tanulási énhatékonyság pozitív hatásai a tanulók iskolai teljesítményére
Vígh Norbert: A marketingmixre épülő lehetséges vásárlói stratégia, és annak oktatási vonatkozásai
Idegennyelv-oktatás, oktatás idegen nyelven (1154)
Szekcióelnök: Bakti Mária
Bakti Mária: A szaktárgyi kommunikációs kompetenciák szerepe a tartalom és nyelv integrálásában, a történelem tantárgy példáján
Kapusi János: Kétnyelvű földrajzoktatás a hazai középiskolákban egy kérdőíves felmérés tanulságainak keresztül – szaktanári és kutatói szemszögből
Pintér Szilvia és Szarvas Júlia: Narratíva és dráma az angolórán: történetmesélés drámapedagógiai eszközökkel a nyelvelsajátítás támogatására
Orosz-Martins Andrea Erzsébet: Többnyelvűség, korai angol nyelvtanulás Vietnámban
A konferencia ingyenes, de a részvétel regisztrációhoz kötött.