Bezár

Kutatás

Fogyatékosságtörténeti Kutatóműhely

Fogyatékosságtörténeti Kutatóműhely

2019. február 13.
8 perc

Prof. dr. habil. Pukánszky Béla



Vezetője: Prof. dr. habil. Pukánszky Béla, DSc, egyetemi tanár


Tagok

A JGYPK oktatói:

Dr. Magyar Adél főiskolai docens

Hazai külsős tagok:

Dr. Berzsenyi Emese, BME Műszaki Pedagógiai Tanszék


 A műhely kutatási témája  

A műhelyben folyó kutatások interdiszciplináris kötődésűek: a gyógypedagógia-történet, a fogyatékosságtörténet és a gyermekkortörténet egymást átfedő területén helyezkednek el. Fő téma a fogyatékos gyermekekről és felnőttről alkotott társadalmi kép történetének gyermekkor- és mentalitástörténeti nézőpontok szerint való rekonstrukciója és rendszerezése primer forrásanyag alapján, a kezdetektől a jelenkorig. A kutatás során feltárt elsődleges és másodlagos forrásszövegek analitikus elemzése és komparatív értelmezése után szintetizáló jellegű összefoglaló elemzést kívántunk és kívánunk nyújtani az egyes vizsgálat alá vont korszakok és kultúrák fogyatékosságképéről.

Az újabb keletű gyermekkortörténeti szakirodalomban elfogadott álláspont szerint a gyermekkor egy adott korszak és kultúra társadalmi közegében keletkező szociális konstrukció. Ennek az adott társadalmi-történeti közegben megkonstruált gyermekkornak része a gyermekkép, azaz a gyermekről, gyermekkorról alkotott elvont, mentális kép. A „gyermekkép” tehát a gyermekkornak mint szociális közegben konstruált gondolati rendszernek a része, alrendszere, amely magán viseli a befogadó rendszer – a „gyermekkor” – jegyeit. A gyermekkép tehát egy olyan szociális meghatározottságú mentális konstrukció, amely azokból a véleményekből, teóriákból, koncepciókból, narratívumokból és ezekre épülő elvárásokból szerveződik szorosabb vagy lazább szerkezetű egységbe, amelyeket a gyermekről, a gyermekségről, a gyermekkorról fogalmaznak meg az adott korszak vagy kultúra szereplői.

A gyermekről alkotott eszmei képek általában nemcsak deszkriptívek és narratívak, hanem egyszersmind normatívak, véleményformálásra törekvőek, tehát ideológiai jellegűek is. Belső szervezettségük eltérő lehet, nem feltétlenül jelentenek minden ízükben kikristályosodott, homogén eszmerendszereket, gyakran figyelhetők meg belső ellentmondások is ezekben a magyarázó elvekben.

Mindezekre a megfontolásokra alapozva a fogyatékosságképet, azaz a fogyatékos gyermekről és felnőttről alkotott képet egy olyan, szociális közegben létrejövő, ideologikus elemekkel átszőtt mentális konstrukcióként értelmezzük, amelyben az adott korszakban és kultúrában az értelmileg akadályozott gyermekre és felnőttre vonatkozó gondolatok, vélekedések, teóriák, koncepciók (és prekoncepciók), előítéletek és más narratívumok öltenek testet. A fogyatékos gyermekről és felnőttről alkotott kép e felfogás szerint heterogén szerkezetű mentális konstrukció, amelyben megtalálhatóak a korszakban és kultúrában gyakrabban előforduló, jellemzővé váló, ideologikus koncepcióvá vagy akár szaktudományos teóriává szerveződő narratívumok és a kisebb hatósugárban terjedő naiv elméletek és vélekedések egyaránt.

Egy adott korszaknak és kultúrának az értelmi fogyatékos gyermekről és felnőttről alkotott képét távolról sem tekintjük homogén entitásnak, megbonthatatlan egységnek. Eltérő meggyőződéseken és ideológiai alapokon nyugvó fogyatékosember-képek élnek és „vitatkoznak” egymással egy-egy történeti korban és kultúrában.

A műhelyben folyó kutatások során jelentős mértékben támaszkodtunk az általános gyermekkortörténet eredményeire, teóriáira, szaktudományos fogalomkészletére és kutatási módszereire. Témáink interdiszciplináris jellegéből fakadóan felhasználjuk a társtudományok, mindenekelőtt a gyógypedagógia, a gyógypedagógia-történet, a pszichológiatörténet, az orvostudomány-történet tudásanyagát, de figyelembe vesszük az „új történetírás” keretei között keletkezett olyan fiatal diszciplínák eredményeit is, mint például a mentalitástörténet, a hétköznapi élet története és a pszichohistória.


Jelentősebb eredmények

Publikációk:

Pukánszky Béla (2015): Bevezetés a gyermekkor történetébe. (Elektronikus jegyzet) URL: http://www.jgypk.hu/mentorhalo/tananyag/Bevezets_a_gyermekkor_trtnetbe/index.html

Pukánszky Béla (2015): A 19. századi magyar pedagógiai kézikönyvek gyermekképének belső ellentmondásai. Pedagógiatörténeti Szemle, 1. évf. 2. szám, 12-20. p.

Pukánszky Béla (2013): Párhuzamok és ellenpontok. In: Emlékkötet Gordosné dr. Szabó Anna tiszteletére. Gyógypedagógiai Szemle. 13-21. p.

Pukánszky Béla (2012): A gyermek mint alattvaló. Educatio, 24. (4) 665-676. p.

Pukánszky Béla (2012): Professionalizzazione dei maestri e immagine del bambino nella scuola elementare ungherese del XIX secolo. In: Polenghi Simonetta (szerk.): La scuola degli Asburgo.Pedagogia e formazione degli insegnanti tra il Danubio e il Po (1773-1918) Torino: Società Editrice Internazionale, 2012. pp. 229-239.

Pukánszky Béla (2011): Néhány markáns "gyermekideológia" a nevelés eszmetörténetéből. In: Kozma Tamás, Perjés István (szerk.): Új kutatások a neveléstudományokban, 2010. Törekvések és lehetőségek a 21. század elején. ELTE Eötvös Kiadó, Budapest, 2011. 277-289.

Pukánszky Béla (2005): A gyermekről alkotott kép változásai az óvoda történetében. Educatio, 2005. 14. 4. szám, Tél. 703-715.

Pukánszky Béla (2001): A gyermekkor története. Műszaki Kiadó, Budapest.

Pukánszky Béla (2021): Kirekesztés, befogadás, külön oktatás és együttnevelés a fogyatékosságügy és a gyógyító pedagógia történetében. In: Pukánszky, Béla; Strédl, Terézia; Szőköl, István; Pálinkáš, Mária; Farkašová, Zuzana; Halászová, Erika; Csehiová, Agáta; Barnová, Silvia; Geršicová, Zuzana; Krásna, Slávka; Vicianová, Lívia; Kubačková, Nina; Khernová, Viktória; Kloknerová, Lenka; Absolonová, Jana; Absolon, Jaroslav - Szőköl, Isván (szerk.) Aktuálne úlohy, problémy a riesenia vyucovania slovenského jazyka a slovenskej literatúry v skolách s vjm. Komárno, Szlovákia : Univerzita J. Selyeho 79-86.

Pukánszky Béla és Kozma Gábor (2020): A speciális pedagógia a neveléstudomány rendszerében Szeged, Gerhardus Kiadó, 83 p. ISBN: 9786155256868

 

Magyar Adél (2016): Mítosz és valóság. Philippe Pinel szerepe a modern gyógyító pedagógia megalapozásában 1. rész. Carissimi, 7. évf. 3. szám, 7-9. ISSN: 1338-2438, ISSN: 1338-2446 (online)

Magyar Adél (2016): Mítosz és valóság. Philippe Pinel szerepe a modern gyógyító pedagógia megalapozásában 1. rész. Carissimi, 7. évf. 3. szám, 7-9. ISSN: 1338-2438, ISSN: 1338-2446 (online)

Magyar Adél (2016): Mítosz és valóság: Philippe Pinel szerepe a modern gyógyító pedagógia megalapozásában 2. rész Carissimi, 7. évf. 4. szám, 6-8. ISSN: 1338-2438, ISSN: 1338-2446 (online)

Magyar Adél (2016): Mítosz és valóság: Philippe Pinel szerepe a modern gyógyító pedagógia megalapozásában 3. rész Carissimi, 7. évf. 5. szám, 6-9. ISSN: 1338-2438, ISSN: 1338-2446 (online)

Magyar Adél (2015): Egy lezáró-szintetizáló és új utakat kereső reformer: Philippe Pinel (1745-1825) In: György Juhász, Ádám Nagy, Terézia Strédl, Anita Tóth-Bakos (szerk.): A Selye János Egyetem „Innováció és kreativitás az oktatásban és a tudományban” című nemzetközi tudományos konferenciájának tanulmánykötete. Selye János Egyetem, Komárno, 201-213. ISBN: 978-80-8122-144-6

Magyar Adél (2015): Stigmatizálás, kirekesztés, elidegenítés, elzárás: Az értelmi fogyatékos emberről alkotott kép változása és az elzárás intézményrendszerének kialakulása az újkori Európában. In: Torgyik Judit (szerk.): Százarcú pedagógia. International Research Institute, Komárno, 241-244. ISBN: 978-80-89691-17-3

Magyar Adél (2015): Stigmatizálás, kirekesztés, elidegenítés, elzárás: Az értelmi fogyatékos emberről alkotott kép változása és az elzárás intézményrendszerének kialakulása az újkori Európában In: Torgyik Judit (szerk.): III. Neveléstudományi és Szakmódszertani Konferencia: Vzdelávacia, vyskumná a metodická konferencia. Konferencia helye, ideje: Komárno, Szlovákia, 2015.01.12-2015.01.14. International Research Institute, Komárno, 2015. 53. ISBN: 978-80-89691-167-6

Magyar Adél (2014): Az értelmileg akadályozott gyermekről és felnőttről alkotott kép a középkorban. In: Fizel Natasa, Nóbik Attila (szerk.): Ünnepi tanulmányok a 60 éves Pukánszky Béla tiszteletére. Szegedi Egyetemi Kiadó, Juhász Gyula Felsőoktatási Kiadó, Szeged, 125-140. ISBN: 978-615-5455-10-0

Magyar Adél (2021): Cziráki, Zsolt ; Horváth, Péter László ; Ladányi, Lili ; Magyar, Adél ; Pukánszky, Béla ; Porkoláb, Mihály ; Sallai, Ilona Éva Könnyen Érthető Információs Központ (KÉIK) létesítése a szegedi Gyógypedagógus-képző Intézetben FOGYATÉKOSSÁG ÉS TÁRSADALOM 2021 : 1 pp. 16-27. , 12 p. (2021) DOI

Magyar, Adél (2021): Korai intervenció inkluzív környezetben. In: Hosszu, Tímea; Tóthné, Aszalai Anett (szerk.) "EGYÜTT AZ ÚTON...INNEN ÉS HATÁRON TÚL" ONLINE KONFERENCIA : Tanulmánykötet , Szeged, Magyarország : SZTE JGYPK Gyógypedagógus-képző Intézet (2021) pp. 35-42.


Konferenciák:

1. X. Országos Neveléstudományi Konferencia. MTA, Budapest. 2010. november 4-6.

- Pukánszky Béla: A gyermek mint az ideológiák hordozója. 145. o.

2. „Rendszerváltások a magyar neveléstudományban 1945 után”, MTA SZAB. 2015. december 4-5.

- Pukánszky Béla: Gyermekkép-variációk a negyvenes-ötvenes évek nevelési tanácsadó irodalmában

3. „Gyerek/kor/kép” Gyermek a magyar képzőművészetben. Szakmai konferencia, Budapesti Történeti Vármúzeum, 2017. február 17-18.

- Pukánszky Béla: Mítoszteremtés és demitologizálás. A gyermekről alkotott kép változásai a huszadik-huszonegyedik században.

4. „Normalitás, abnormalitás, deviancia.” Konferencia a Magyar Tudomány Ünnepe alkalmából az MTA Pedagógiai Tudományos Bizottsága Neveléstörténeti Albizottságának és a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Rendészettudományi Karának rendezésében, 2013. november 29. NKE, Budapest.

− Pukánszky Béla: A fogyatékos gyermekről alkotott kép történeti-kulturális változásai.

5. XVI. Országos Neveléstudományi Konferencia, az MTA PTB szervezésében. Szeged. 2016. november 17-19.

- Pukánszky Béla: Gyógypedagógia-történet vagy fogyatékosság-történet? Egy diszciplináris paradigmaváltás okai és következményei.

6. V. Neveléstudományi és Szakmódszertani Konferencia. Stúrovo/Párkány, 2017. január 15-16. International Research Institute.

- Pukánszky Béla: Fogyatékosság-történet vagy gyógypedagógia-történet? Régi és új tudományágak útkeresése és vitája.

7. Magyar Adél (2014): A korai fejlesztés közelmúltjának története és a fogyatékos gyermekről alkotott kép változásai. In: György Juhász, Kinga Horváth, Strédl Terézia, Zuzana Árki (szerk.): Oktatás és tudomány a XXI. század elején. 2014.09.16-2014.09.17. A Selye János Egyetem Nemzetközi Tudományos Konferenciájának tanulmánykötetei, 7. Selye János Egyetem, Komárno, 331-339. ISBN: 978-80-8122-103-3

8. Magyar Adél (2013): A korai fejlesztés intézményesülési folyamatának interpretálása Armin Sohns gyógypedagógia-történeti publikációiban. In: György Juhász, Kinga Horváth, Zuzana Árki, József Keserű, Attila Lévai, Zoltán Seben (szerk.): „Új Kihívások a Tudományban és az Oktatásban”. A Selye János Egyetem nemzetközi tudományos konferenciája. 2013. szeptember 17-18. Komárno. 189-196. ISBN: 978-80-8122-073-9


Projektben való részvétel:

Tananyagfejlesztések a TÁMOP 4.1.2. (Mentorháló) programban.


A műhelyhez kapcsolódó TDK-tevékenység

A díjazott hallgató neve: Balázs Eszter

A TDK/OTDK-munka címe: Udvari bolond intézményének virágkora és elvirágzása

Helyezés (a TDK-/OTDK-konferencia nevének és idejének megadásával): kari dicséret, 2021.

Témavezető: Pukánszky Béla


Doktori iskolában való részvétel

Az oktató neve, beosztása, tud. fokozata: Prof. dr. Pukánszky Béla

A doktori iskola neve: Eszterházy Károly Katolikus Egyetem, Neveléstudományi Doktori Iskola

A részvétel jellege: a doktori iskola vezetője, törzstag, témakiíró

Aktuális események

Rendezvénynaptár *

    Kapcsolódó hírek