Dr. Asztalos Andrea
1. A kutatóműhely neve: Zenei nevelés-oktatás a 21. században
2.A kutatóműhely vezetője (név, beosztás, tudományos fokozat): Dr. Asztalos Andrea tanszékvezető főiskolai docens, PhD
3.A kutatóműhely vezetőjének JGYPK-s email-címe: asztalos.andrea@szte.hu
4.Tagok
4.1. A JGYPK oktatói (név, beosztás, tud. fokozat):
Dr. Asztalos Andrea, tanszékvezető főiskolai docens, PhD – SZTE JGYPK Művészeti Intézet Ének-zene Tanszék
Prof. Dr. Maczelka Noémi, egyetemi tanár, professzor emerita – SZTE JGYPK Művészeti Intézet Ének-zene Tanszék, 2024-ig az European Association for Music in Schools (EAS) magyarországi koordinátora, az európai TEAM projekben való részvétel elindítója
Dr. Dombi Józsefné, professzor emerita, CSc – SZTE JGYPK Művészeti Intézet Ének-zene Tanszék
Papes-Valach Fanni, tanársegéd, doktorandusz – SZTE JGYPK Művészeti Intézet Ének-zene Tanszék; doktorandusz ELTE Neveléstudományi Doktori Iskola (témavezetők: Dr. Asztalos Andrea, Prof. Dr. Fehérvári Anikó)
Blaho Attila, jazz zongoraművész, mesteroktató – SZTE JGYPK Művészeti Intézet Ének-zene Tanszék
Nagy Ádám, jazz gitárművész, szakmai tanár - SZTE JGYPK Művészeti Intézet Ének-zene Tanszék
Tanácsné Vilmos Etelka óraadó, többszörös ÚNKP ösztöndíjas és EKÖP ösztöndíjas volt hallgatónk - SZTE JGYPK Művészeti Intézet Ének-zene Tanszék
Lévai Ramóna doktorandusz ELTE Neveléstudományi Doktori Iskola (témavezetők: Dr. Asztalos Andrea, Prof. Dr. Fehérvári Anikó), többszörös ÚNKP ösztöndíjas és EKÖP ösztöndíjas volt hallgatónk – SZTE JGYPK Művészeti Intézet Ének-zene Tanszék
Tormáné Kiss Bernadett, doktorandusz – SZTE BTK Neveléstudományi Doktori Iskola, többszörös ÚNKP ösztöndíjas volt hallgatónk - SZTE JGYPK Művészeti Intézet Ének-zene Tanszék
4.2. Hazai külsős tagok (név, beosztás, tud. fokozat, az intézmény neve): -
4.3. Külföldi tagok (név, beosztás, tud. fokozat, az intézmény neve): -
5.A műhely kutatási témája (max. 3 A4-es oldal 1-es sorközzel, 12-es betűnagysággal, Times New Roman betűtípussal)
Zenei nevelés-oktatás a 21. században kutatóműhely
A magyarországi zenei nevelés a Kodály-koncepcióra épül, melynek lényege, hogy a zenei nevelést a gyermek nevelésének középpontjába helyezi, s az éneklésen keresztül megvalósuló zenei készségfejlesztéssel lehetőséget ad a fiataloknak művészi értékek befogadására, s ezáltal az egyén személyiségének fejlődésére. Kodály Zoltán zenei nevelési alapelvei a mai napig is érvényesek, ugyanakkor a Kodály halála óta eltelt több, mint ötven év során döntően megváltoztak a történelmi, kulturális, infokommunikációs körülmények, és ezzel együtt a tanítási-tanulási szemlélet is, melyek szükségessé teszik a zeneoktatás területén is a módszertani és eszközbéli folyamatos megújulást és a tananyagfejlesztést az alapfoktól a felsőfokig. Továbbá nélkülözhetetlenek azok a kutatások, melyek alátámasztják a zenei nevelés és a közös zenei tevékenységekben való aktív részvétel fontosságát és hatásait az ember személyiségére és jólétére egy élethosszon keresztül.
A zenei nevelés-oktatás a 21. században kutatóműhely egyrészt a zenei nevelés-oktatás módszertani megújítását, sokszínűségének elősegítését és a tananyagfejlesztést tűzte ki célul, másrészt pedig vizsgálni kívánja a zenei nevelés és a különböző zenei tevékenységekben való aktív részvétel hatásait az ember jóllétére 0-99+ életkorban. Ezekhez a kutatásokhoz zenei képességmérések, motiváció- és énhatékonyság kutatások, és a zenei nevelés transzferhatásainak vizsgálatai is társulnak.
A kutatóműhely a munkássága során négy területet ölel fel: 1) általános-, és középiskolai ének-zene oktatás, 2) klasszikus, jazz és populáris zene oktatása alap-, közép- és felsőfokú zenei és tanárképző intézményekben és intézményen kívül, 3) motiváció és énhatékonyság vizsgálatok a zenei tevékenységek során 4) zenei tevékenységek hatása az ember jóllétére (well-being kutatások)
6.Jelentősebb eredmények
6.1. Publikációk (pontos bibliográfiai adatokkal, az MTMT-vel összhangban):
Könyvek:
Dombi, Józsefné Kemény Erzsébet (szerk.) ; Maczelka, Noémi (szerk.) (2024): Brun (145) - Gershwin (125) - Kadosa (120): Zenei évfordulók, új zenepedagógiai kutatások c. Konferencia. Szeged, 2023. október 3-4. SZTE JGYPK Művészeti Intézet Ének-zene Tanszék, Szeged ISBN: 9789636480318
Asztalos Andrea (2022): The Theory and Practice of Singing Voice Production of Children. Juhász Gyula Felsőoktatási Kiadó, Szeged ISBN: 9786155946776 ISBN: 9786155946783
Asztalos Andrea (2021): A zenei képességek és készségek fejlesztése az ének-zene órákon, JGYF Kiadó, Szeged, ISBN: 9786155946493
Asztalos Andrea (2021): Az ének-zene tantárgyat tanító pedagógusok nézetei. Akadémiai Kiadó, Budapest, ISBN: 9789634547464
Asztalos Andrea (2020): A gyermekek énekhangképzésének elmélete és gyakorlata. JATEPress Kiadó, Szeged, ISBN: 9789633154595
Maczelka Noémi (2020): Előadások, írások, tanulmányok. JatePress Kiadó, Szeged
Könyvfejezetek:
Asztalos Andrea (2025): A kórusban való éneklés hatása a gyermekekre. In: Dombi, Józsefné; Maczelka, Noémi (szerk.) Alkotók és alkotások : Szenci Molnár - Moszkowski - Szőnyi - Terényi – Bozay. Juhász Gyula Felsőoktatási Kiadó, Szeged, pp. 87-98.
Dombi Józsefné (2025): 100 éve született Szőnyi Erzsébet. In: Dombi, Józsefné; Maczelka, Noémi (szerk.) Alkotók és alkotások : Szenci Molnár - Moszkowski - Szőnyi - Terényi – Bozay. Juhász Gyula Felsőoktatási Kiadó, Szeged, pp. 17-21.
Maczelka Noémi (2024): George Gershwin (1898-1937). In: Dombi, Józsefné Kemény Erzsébet; Maczelka, Noémi (szerk.) Brun (145) - Gershwin (125) - Kadosa (120) : Zenei évfordulók, új zenepedagógiai kutatások. SZTE JGYPK Művészeti Intézet Ének-zene Tanszék, Szeged, pp. 7-11.
Lévai Ramóna, Asztalos Andrea (2024): Experiential Pedagogical Methods and Their Impact on Measurement in Practice. In: Jiřina, Jiřičková; Lenka, Kaščáková; Miloš, Kodejška (szerk.) Teorie a praxe hudební výchovy VIII. Prague, Csehország : Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta. pp. 201-207.
Dombi Józsefné (2024): Összefoglaló visszatekintés Dr. Szeghy Endre művészetére születésének 125. évfordulóján. In: Dombi, Józsefné Kemény Erzsébet; Maczelka, Noémi (szerk.) Brun (145) - Gershwin (125) - Kadosa (120) tanulmánykötet. SZTE JGYPK Művészeti Intézet Ének-zene Tanszék, pp. 56-63.
Blaho Attila (2023): Bartók Béla tengelyrendszere a jazz szemszögéből. In: Dombi, Józsefné; Maczelka, Noémi (szerk.) "Kodály 140" Tanulmánykötet. SZTE JGYPK Művészeti Intézet Ének-zene Tanszék, Szeged, pp. 83-87.
Dombi Józsefné (2023): A Kodály tanítvány Ránki György. In: Dombi, Józsefné; Maczelka, Noémi (szerk.) "Kodály 140" Tanulmánykötet. SZTE JGYPK Művészeti Intézet Ének-zene Tanszék, Szeged pp. 88-93.
Blaho Attila (2022): Akkord és skálarelációk a jazz tekintetében. In: Dombi, Józsefné; Maczelka, Noémi (szerk.) "Liszt 210" Tanulmánykötet, Szeged, Magyarország : SZTE JGYPK Művészeti Intézet Ének-zene Tanszék,. pp. 126-130.
Asztalos Andrea (2022): Az éneklés pszichológiai hatásai. In: Dombi, Józsefné; Maczelka, Noémi (szerk.) "Liszt 210" Tanulmánykötet, Szeged, Magyarország : SZTE JGYPK Művészeti Intézet Ének-zene Tanszék,. pp. 104-112.
Dombi Józsefné (2022): Szeged Case Study Symphonic ABC. In: Andreas, Bernhofer; Peter, Mall; Sabina, Vidulin (szerk.): Schools@Concerts. Helbling Verlag, Innsbruck, Ausztria. pp. 129-138.
Blaho Attila (2021): A jazz harmóniák evolúciója. In: Dombi, Józsefné; Maczelka, Noémi (szerk.) "Beethoven 250" : tanulmánykötet, Szeged, Magyarország : SZTE JGYPK Művészeti Intézet Ének-zene Tanszék, pp. 27-29.
Tudományos cikkek:
Papes-Valach Fanni, Asztalos Andrea (2025): The Possibilities of Utilizing Social Media and Online Platforms in Music Education. STUDIA UNIVERSITATIS BABES-BOLYAI SERIES MUSICA 70(1), 115-126.
Asztalos Andrea (2024): Developing Children’s Melodic and Rhythmic Skills With Playful Tasks in Classroom Music Lessons. STUDIA UNIVERSITATIS BABES-BOLYAI SERIES MUSICA 69(2), pp. 21-33.
Papes-Valach Fanni, Asztalos, Andrea (2024): A közösségi média alkalmazási lehetőségei a zenei befogadóvá nevelés során. PARLANDO: ZENEPEDAGÓGIAI FOLYÓIRAT 2024. évi : 4 . szám Paper: https://www.parlando.hu/2024/2024-4/Papes-Valach_Fanni.pdf , 14p.
Asztalos Andrea (2024): Warm-ups in the Children's Choir Rehearsals in Hungarian Elementary Schools. BULLETIN OF THE INTERNATIONAL KODÁLY SOCIETY 49(2), pp. 12-24.
Asztalos Andrea (2023): The Spread of Zoltán Kodály's Music Education Principles in the World. STUDIA UNIVERSITATIS BABES-BOLYAI SERIES MUSICA 2023 (1) pp. 11-27.
Dombi Józsefné (2023): The Role of Piano Pieces in Kodály's life. STUDIA UNIVERSITATIS BABES-BOLYAI SERIES MUSICA 2023 (1) pp. 57-66.
Asztalos Andrea (2022): Beliefs of General Classroom and Music Specialist Teachers in Hungarian Primary Schools Regarding the Development of Musical Abilities in Children. Research Studies in Music Education (D1-es publikáció)
Kiss Bernadett ; Asztalos Andrea ; Józsa Krisztián (2021): Motiválás az ének-zene órán: a gamifikáció (játékosítás) alkalmazási lehetőségei. Pedagógusképzés 20 (48) 75-91.
Asztalos Andrea (2021): Development of Children's Singing Voice. Studia Universitatis Babes-Bolyai Series Musica 1844-4369 2065-9628 2021 (1) pp. 39-54 2021
Kiss, Bernadett, Asztalos, Andrea (2021): A gamifikáció szerepe a zeneoktatásban. Gyermeknevelés, 9: 3 pp. 57-74.
6.2.Konferenciák:
Asztalos Andrea (2025): Effect of Structured Warm-up on Children's Singing Voices. In: Robert, Sataloff (szerk.) 54th The Voice Foundation Annual Symposium: Care of the Professional Voice Philadelphia (PA), Amerikai Egyesült Államok, 2025. május 28 – június 2.
Asztalos Andrea (2024): A kórusban való éneklés hatása a gyermekekre. 25. Nemzetközi Zenei Konferencia, SZTE JGYPK Ének-zene Tanszék, Szeged, 2024. október 8-9.
Blaho Attila (2024): Szimmetriák a zenében. 25. Nemzetközi Zenei Konferencia, SZTE JGYPK Ének-zene Tanszék, Szeged, 2024. október 8-9.
Dr. Dombi Józsefné (2024): 100 éve született Szőnyi Erzsébet zeneszerző. 25. Nemzetközi Zenei Konferencia, SZTE JGYPK Ének-zene Tanszék, Szeged, 2024. október 8-9.
Papes-Valach Fanni (2024): Bozay Attila élete és munkássága. 25. Nemzetközi Zenei Konferencia, SZTE JGYPK Ének-zene Tanszék, Szeged, 2024. október 8-9.
A kutatóműhely által szervezett első nemzetközi konferencia: 1st International Conference on Music Education in the 21st Century, SZAB székház, 2024. április 15-16.
Blaho Attila (2023): Egzotikus pentaton skálák használata a modern jazz improvizációkban: Előadás a Magyar Tudományos Akadémia Szegedi Akadémiai Bizottságának Művészeti Szakbizottsága előadóülésén. SZAB Székház, 2023. november 29.
Asztalos Andrea (2023): Warm-ups in the Children’s Choir Rehearsals in the Hungarian Elementary Schools. 26th IKS Symposium 2023 “Golden Anniversary: Connecting Humanity Through Music.” Colburn School of Music , Los Angeles (CA), Amerikai Egyesült Államok, 2023. július 27-31.
Asztalos Andrea (2023): Music Specialist Teachers' Beliefs and Practical Experiences about Warm-Ups in the Classroom Music Lessons and in the Children's Choir Rehearsals RIME 2023: The 13th International Conference for Research in Music Education (online), 2023. április 11-14.
Asztalos Andrea (2022): A Kodály-koncepció nemzetközi adaptációi. Magyar Tudomány Ünnepe "A zene világa - a világ zenéje" előadóülés. SZAB Székház, Szeged. 2022. november 14.
Asztalos Andrea (2022): Kreatív zenei ritmusgyakorlatok kicsiknek és nagyoknak. Magyar Tudomány Ünnepe előadóülés. Ritmus és tanulás konferencia. SZTE JGYPK, Szeged. 2022. november 9.
Asztalos Andrea (2022): Kodály Zoltán zenei nevelési eszméinek továbbélése a 21. században. „Kodály 140” 23. Nemzetközi Zenei Konferencia, SZTE JGYPK Ének-zene Tanszék, Szeged, 2022. október 10-11.
Blaho Attila (2022): Bartók Béla tengelyrendszere a jazz szemszögéből. Kodály 140” 23. Nemzetközi Zenei Konferencia, SZTE JGYPK Ének-zene Tanszék, Szeged, 2022. október 10-11.
Asztalos Andrea (2022): Classroom Music Teachers’ Beliefs and Practical Experiences about Warm-Ups in the Classroom Music Lessons and in the Children’s Choir Rehearsals. The Voice Foundation’s 51st Anniversary Symposium: Care of Professional Voice, Philadelphia, USA, 2022. június 1-5.
Asztalos Andrea (2022): Choral Conductors’ Beliefs and Practical Experiences about Warm-Ups in the Children’s Choir Rehearsals. 3rd International Symposium on Research in Choral Singing, 2022. április 29-30 – virtuális szimpózium
Asztalos Andrea (2021): Correction of Children's Vocal Production Problems (presentation and workshop). 50th Annual Conference: Care of Professional Voice, Philadelphia, USA, 2021. június 2-6. – virtuális konferencia
Asztalos Andrea (2020): Role of Warm-Ups in the Development of Children’s Singing Voice. 49th Annual Conference: Care of Professional Voice, Philadelphia, USA, 2020. május 27-30 – virtuális konferencia
6.3 Projektben való részvétel (pl. TÁMOP, EFOP stb.): 2024-től a Teacher Education Academy for Music (TEAM), Future-Making, Mobility and Networking in Europe (2023-2026) c. európai projektben való részvétel „associate partner”-ként. A TEAM projekt az Európai Unió támogatásával az Erasmus+ Teacher Academies program keretében valósul meg, és 2023 júniusától 2026 májusáig tart. A TEAM egy páneurópai kutatási és fejlesztési együttműködési hálózat, amely szorosan együttműködik az EAS-szel. Célja az európai zenetanárképzés (MTE) és az iskolai zeneoktatás (ME) átalakítása a zenetanárok professzionalizálásának, a digitalizációnak, az interkulturális tanulásnak, a jövőbeli életképességnek, a fenntarthatóságnak és a társadalmi koherenciának megfelelően.
Teacher Education Academy for Music, Future-Making, Mobility and Networking in Europe
Consortium and Associated Partners
7.A műhelyhez kapcsolódó TDK-tevékenység
7.1. A díjazott hallgató neve: Tormáné Kiss Bernadett
7.2. A TDK/OTDK-munka címe: Gamifikáció az ének-zene oktatásban
7.3. Helyezés (a TDK-/OTDK-konferencia nevének és idejének megadásával): 35. OTDK Tanulás- és Tanításmódszertani - Tudástechnológiai Szekció, Gamifikáció, 1. helyezés
7.4. Témavezető: Dr. Asztalos Andrea PhD
7.5. A díjazott hallgató neve: Lévai Ramóna
7.6. A TDK/OTDK-munka címe: Élménypedagógiai módszerek alkalmazása az általános iskolai ének-zene oktatás során
7.7. Helyezés (a TDK-/OTDK-konferencia nevének és idejének megadásával): 36. OTDK Tanulás- és Tanításmódszertani - Tudástechnológiai Szekció, Zenepedagógia, 2. helyezés
7.8. Témavezető: Dr. Asztalos Andrea PhD
7.9. A díjazott hallgató neve: Tanácsné Vilmos Etelka
7.10. A TDK/OTDK-munka címe: Zenei anyanyelvünk az általános iskolai ének-zene órán. Hogyan és miért tanítsunk komplex népi kultúrát?
7.11. Helyezés (a TDK-/OTDK-konferencia nevének és idejének megadásával): 37. OTDK Tanulás- és Tanításmódszertani - Tudástechnológiai Szekció, Ének-zene tantárgy pedagógiája, 2. helyezés
7.12 Témavezető: Dr. Asztalos Andrea PhD
8.Doktori iskolában való részvétel
8.1. Az oktató neve, beosztása, tud. fokozata: Dr. Asztalos Andrea, tanszékvezető főiskolai docens, PhD
8.2. A doktori iskola neve: ELTE PPK Neveléstudományi Doktori Iskola
8.3. A részvétel jellege (törzstag, tag, témakiíró): témavezető
8.4. Az oktató neve, beosztása, tud. fokozata: Dr. Dombi Józsefné CSc, főiskolai tanár professor emerita, CSc
8.5. A doktori iskola neve: Debreceni Egyetem Bölcsészettudományi Kar Neveléstudományi Doktori Iskola
8.6. A részvétel jellege (törzstag, tag, témakiíró): külső opponens, bizottsági tag







