Bezár

Kutatás

MTA-SZTE Elbeszélt Történelem és Történelemtanítás Kutatócsoport

MTA-SZTE Elbeszélt Történelem és Történelemtanítás Kutatócsoport

2019. február 13.
9 perc

Dr. habil. Jancsák Csaba

jancsak.csaba@szte.hu


A kutatóműhely vezetője: Dr. habil. Jancsák Csaba egyetemi docens

A kutatóműhely vezetőjének JGYPK-s email-címe: jancsak.csaba@szte.hu


Tagok

A JGYPK oktatói:

Dr. Kiss Gábor Ferenc főiskolai docens

Kiss Mária Rita főiskolai docens

Hazai külsős tagok:

Dr. Alabán Péter PhD, Gábor Áron Szakképző Iskola (Ózd)

Dr. Bagyinszky Marianna PhD, Pestszentlőrinci Közgazdasági és Informatikai Szakgimnázium, (Budapest)

Balatoni Monika doktorandusz (NKE)

Dr. Dancs Katinka PhD adjunktus (SZTE BTK)

Dávid Benjámin doktorandusz (SZTE BTK)

Dr. Érsek Attila PhD, Deák Ferenc Gimnázium (Jászárokszállás)

Dr. Kojanitz László PhD, OH

Dr. Kovács Örs PhD, Budai Ciszterci Szent Imre Gimnázium (Budapest)

Kósa Maja doktorandusz (SZTE BTK)

Majzik Andrea szakvezető (SZTE JGYGYI)

Dr. Mezei Mónika Berzsenyi Dániel Gimnázium (Budapest)

Prof. Dr. Pászka Imre MTA doktora (SZTE BTK)

Külföldi tagok:

Dr. Csonta István PhD K.U.Leuven, PPHF

Szőnyi Andrea leader of International Education Programme, University of Southern California The Isntitute for Visual History and Education


A műhely kutatási témája

Napjaink információs társadalma számára nem kérdés a digitális bennszülött nemzedék azon igénye, hogy a mozgóképes információnyújtás nagyobb szerepet kapjon az oktatásban. A kutatócsoport munkája során amellett érvel, hogy ahol lehetséges, és ahol indokolt, ott a digitális anyagokat vonják be a történelemtanításba. Kutatások sora bizonyítja, hogy a családban továbbélő történelmi emlékezet elhalványul, részben a családban beszélgetéssel töltött idő csökkenése, részben pedig az individualizáció okozta izoláltság és a globalizmus okozta civilizációs korszakváltás okán. Mindezen tényeket aláhúzza az is, hogy a csoport által fejlesztett és kutatott történeti tanegységek tárgya a mai magyar társadalom kibeszéletlen, feldolgozatlan eseményei (a második világháború, a holokauszt, az 1945–1948 „próbálkozó demokrácia”, a Rákosi-diktatúra, az 1956-os forradalom és szabadságharc, a Kádár-rendszer, a rendszerváltoztatás), ugyanakkor éppen e három témában a modern technikának köszönhetően az elbeszélt történelem mozgóképes forrásai módszertanilag megalapozott módon és hatékonyan beemelhetőek az oktatási tartalmakba. A kutatások megvalósítása során a csoport kvantitatív és kvalitatív vizsgálatokat végez pedagógusok és tanulók körében, illetve a fenti témákban fejleszt ki tanórákat/anyagokat, és vizsgálja – általános és középiskolai oktatásban való – alkalmazásuk beválását és hatásait a tanulók vélekedéseire. A kutatócsoport feladatának tekinti az oktatási tapasztalatok és kutatási eredmények nemzetközi megismertetését, valamint a program megvalósítása során megszületett szakmai anyagokhoz való szabad hozzáférés biztosítását.

Befogadó Intézet:

JGYPK Alkalmazott Társadalomismereti és Kisebbségpolitikai Intézet,

SZTE Tanárképző Központ

honlap: www.eyewitness.hu


Jelentősebb eredmények

Publikációk:

Jancsák, Csaba – Kojanitz, László – Kósa, Maja – Kiss, Gábor Ferenc – Mezei, Mónika (2021): A gyakorlaton alapuló kutatási tényektől a kutatási tényeken alapuló gyakorlatig: Elbeszélt történelem a történelemoktatásban. ISKOLAKULTÚRA 31:11-12 pp. 3–15. DOI 10.14232/ISKKULT.2021.11-12.3


Kojanitz László (2021) A történelmi gondolkodás fejlesztése. Tanulmánykötet. Belvedere Meridionale – Magyar Történelmi Társulat Tanári Tagozat. P-ISBN: 978-615-6060-41-9 E-ISBN978-615-6060-42-6 274.p.


Mezei Mónika (2020): Teaching about the Holocaust using video testimonies – pedagogical aims and research results of the impact and efficacy of lessons. Belvedere Meridionale 2020. (4). pp. 34-49. DOI 10.14232/belv.2020.4.3


Jancsákné Majzik Andrea (2020): Az 1956-os forradalom általános iskolai tanításának tantárgy-pedagógiai tanulságai. Történelemoktatás és állampolgári nevelés életútinterjúk használatával. Belvedere Meridionale 2020.(4) pp. 50-65. DOI 10.14232/belv.2020.4.4


Dávid Benjámin (2020): A videóinterjús tanórák hatásai a II. világháború középiskolai történelemoktatásában. Belvedere Meridionale 2020. (4) pp. 81-99. DOI 10.14232/belv.2020.4.6


Dobó Dávid (2020): Hasonlóságok és különbségek a magyarországi és vajdasági történelemoktatásban az 1941-es és 1944-es események vonatkozásában. Emlékeztető 2020/1-4. pp. 18-32.


Kojanitz László (2020): A történelmi interpretáció és az oral history az oktatásban. Belvedere Meridionale 2020. (4) pp. 16-33. DOI 10.14232/belv.2020.4.2


Kiss Gábor Ferenc (2020): „Krónika”, mint történelmi forrás egy interaktív tanórához. Emlékeztető 2020/1-4. pp. 33-41.


Képiró Ágnes (2020): Oral history források alkalmazhatósága az alkotó értelmiségi életutak feltárásában. Emlékeztető 2020/1-4. pp. 42-45.


Jancsák Csaba (2020): A történelmi emlékezet és a család. In: A.Gergely, András; Kapitány, Ágnes; Kapitány, Gábor; Kovács, Éva; Paksi, Veronika (szerk.) Kultúra, közösség és társadalom. Budapest, Társadalomtudományi Kutatóközpont, Magyar Szociológiai Társaság pp. 141-159.


Kósa Maja (2020): Egy történelemről alkotott episztemológiai nézeteket vizsgáló kérdőív magyarországi adaptálása. ISKOLAKULTÚRA 2020.30 : 4 pp. 97-109.


Jancsák Csaba (2020): Családtörténetek hiánya, történelemtől elidegenedett nemzedék, új ifjúsági sebezhetőségek és történelemtanítás. MAGYAR TUDOMÁNY 2020.8. pp. 1014-1021 DOI: 10.1556/2065.181.2020.8.2


Kósa Maja (2019): A Comparison of Ethnic Majority and Minority Students’ Epistemological Beliefs about History. Belvedere Meridionale 2019. 4. pp. 25-34. DOI 10.14232/belv.2019.4.3


Kojanitz László (2019): A történelmi tudat fejlesztésének jelentősége és problémái: Harcba szállunk-e az „intellektuális alvilággal”? ISKOLAKULTÚRA 11 pp. 54-77.


Jancsák Csaba (2019): Family accounts, narratives, social values and history education. Belvedere Meridionale 2019. 4. pp. 13-24. DOI 10.14232/belv.2019.4.2


Jancsák, Csaba – Szőnyi, Eszter – Képiró, Ágnes (2019): The Impact of Video Testimonies in Holocaust Education in Hungary. INTERNATIONAL JOURNAL OF RESEARCH ON HISTORY DIDACTICS HISTORY EDUCATION AND HISTORY CULTURE 2019:40 pp. 161–179.


Jancsák, Csaba (2019): Value crisis and change of values: In the mirror of social values and history education in Hungary. HUNGARIAN EDUCATIONAL RESEARCH JOURNAL (HERJ) 9 : 3 pp. 565-568.


Jancsákné Majzik Andrea (2019): Történelmi és kritikus gondolkodás a történelemórán: Videóinterjú alapú történelemtanítás az 1956-os forradalom témájában. Módszertani Közlemények 59:4 pp. 30-45.


Kojanitz László (2018): Az elbeszélt történelem forrásainak alkalmazása a történelemórákon. Új Pedagógiai Szemle 2018. 9-10. 77-96.


Jancsák Csaba – Képiró, Ágnes – Kiss Mária Rita – Kontár Piroska – Szőnyi, Andrea (2018): A Holokauszt oktatása Kelet-Közép-Európában, középiskolában használatos tankönyvek tükrében. Belvedere Meridionale 30 : 2 pp. 119-142. DOI 10.14232/belv.2018.2.6


Konferenciák:

ONK2021: Jancsák, Csaba: A gyakorlaton alapuló kutatási tényektől a kutatási tényeken alapuló gyakorlatig: A videó-életútinterjúk alkalmazása a történelemtanításban. In: Molnár, Gyöngyvér; Tóth, Edit (szerk.) A neveléstudomány válaszai a jövő kihívásaira : XXI. Országos Neveléstudományi Konferencia Szeged, 2021. november 18-20. : program, előadás összefoglalók. Szeged, Magyarország : MTA Pedagógiai Tudományos Bizottság, SZTE BTK Neveléstudományi Intézet (2021)


ONK2021: Kiss, Gábor Ferenc – Dávid, Benjámin: Oral history videointerjúk alkalmazása a II. világháború középiskolai történelemoktatásában. In: Molnár, Gyöngyvér; Tóth, Edit (szerk.) A neveléstudomány válaszai a jövő kihívásaira : XXI. Országos Neveléstudományi Konferencia Szeged, 2021. november 18-20. : program, előadás összefoglalók. Szeged, Magyarország : MTA Pedagógiai Tudományos Bizottság, SZTE BTK Neveléstudományi Intézet (2021) 690 p. pp. 592-592.


ONK2020: Jancsák, Csaba: Családi szocializáció, kollektív emlékezet, állampolgári nevelés. In: Engler, Ágnes; Rébay, Magdolna; Tóth, Dorina Anna (szerk.) Család a nevelés és az oktatás fókuszában: XX. Országos Neveléstudományi Konferencia : Absztraktkötet. Debrecen, Magyarország : Debreceni Egyetem, MTA Pedagógiai Tudományos Bizottság, Kopp Mária Intézet a Népesedésért és a Családokért (2020) 475 p. pp. 59-59


HUCER2020: Jancsák, Csaba: Történelemtől elidegenedett nemzedék, történelemtanítás, történelmi gondolkodás, állampolgári nevelés. In: Kozma, Tamás; Juhász, Erika; Tóth, Péter (szerk.) Tanulás és innováció a digitális korban : HuCER 2020 : Absztraktkötet. Budapest, Magyarország : Magyar Nevelés- és Oktatáskutatók Egyesülete (HERA) (2020) 213 p. pp. 24-24


MTA2019: Jancsák, Csaba: A video-életútinterjúkat alkalmazó tanórák hozzáadott értékei a holokauszt, valamint az 1956-os forradalom tanításában. In: Polonyi, Tünde; Nótin, Ágnes (szerk.) Innováció az oktatásban. Az MTA Tantárgy-pedagógiai Kutatási Program Bölcsészeti és Társadalomtudományi munkacsoportjának előadói konferenciája és szakmai vitája. : Kutatócsoport bemutatók és absztraktok. Szeged, Magyarország : Belvedere Meridionale (2019) 51 p. pp. 38-38.


ONK2019: Jancsák, Csaba: Narratívák, értékátadási folyamatok és új tanítási stratégiák a történelem és állampolgári ismeretek oktatásában: Szimpózium összefoglaló. In: Varga, Aranka; Andl, Helga; Molnár-Kovács, Zsófia (szerk.) Neveléstudomány – Horizontok és dialógusok. Absztraktkötet : XIX. Országos Neveléstudományi Konferencia. Pécs, Magyarország : MTA Pedagógiai Tudományos Bizottság, Pécsi Tudományegyetem Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar Neveléstudományi Intézet (2019) 618 p. pp. 250-250.


ONK2019: Jancsák, Csaba: Transz-történelmi társadalmi értékek és történelemoktatás Magyarországon: értékválság és értékváltás. In: Varga, Aranka; Andl, Helga; Molnár-Kovács, Zsófia (szerk.) Neveléstudomány – Horizontok és dialógusok. Absztraktkötet : XIX. Országos Neveléstudományi Konferencia. Pécs, Magyarország : MTA Pedagógiai Tudományos Bizottság, Pécsi Tudományegyetem Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar Neveléstudományi Intézet (2019) 618 p. pp. 252-252.


HUCER2019: Jancsák, Csaba: Az értékválság/értékváltás jelenség és a történelemtanárok vélekedései az állampolgári nevelés értékdimenzióiról. In: Magyar, Nevelés- és Oktatáskutatók Egyesülete (szerk.) Prevenció, intervenció és kompenzáció : HuCER 2019 Absztraktkötet. Budapest, Magyarország : Magyar Nevelés- és Oktatáskutatók Egyesülete (HERA) (2019) 261 p. pp. 27-27.


ONK2018: Jancsák, Csaba: Személyes narratívák és a történelemtanítás értékvilága. In: Fehérvári, Anikó; Széll, Krisztián; Misley, Helga (szerk.) Kutatási sokszínűség, oktatási gyakorlat és együttműködések : XVIII. Országos Neveléstudományi Konferencia : Absztrakt kötet. Budapest, Magyarország : ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Kar (ELTE PPK), MTA Pedagógiai Tudományos Bizottság (2018) 541 p. pp. 86-86.


ONK2018: Képiró, Ágnes – Jancsák, Csaba: Szemtanúkkal készült videóinterjúk alkalmazása 1956 tanításában és az első kísérleti órák tapasztalatai. In: Fehérvári, Anikó; Széll, Krisztián; Misley, Helga (szerk.) Kutatási sokszínűség, oktatási gyakorlat és együttműködések : XVIII. Országos Neveléstudományi Konferencia : Absztrakt kötet. Budapest, Magyarország : ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Kar (ELTE PPK), MTA Pedagógiai Tudományos Bizottság (2018) 541 p. pp. 88-88


ONK2018: Szőnyi, Eszter Veronika – Jancsák, Csaba: Videóinterjúk használata a holokauszt-oktatásban: egy kismintás hatáselemzés eredményei. In: Fehérvári, Anikó; Széll, Krisztián; Misley, Helga (szerk.) Kutatási sokszínűség, oktatási gyakorlat és együttműködések : XVIII. Országos Neveléstudományi Konferencia : Absztrakt kötet. Budapest, Magyarország : ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Kar (ELTE PPK), MTA Pedagógiai Tudományos Bizottság (2018) 541 p. pp. 84-84.


HORIZONTOK ÉS DIALÓGUSOK 2018: Jancsák, Csaba: Kollektív emlékezet, történelmi gondolkodás és történelemtanítás. In: Ács-Bíró, Adrienn; Maisch, Patrícia (szerk.) Horizontok és dialógusok IV. : Absztraktkötet. Pécs, Magyarország : Pécsi Tudományegyetem Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar Neveléstudományi Intézet (2018) 193 p. pp. 107-107.


ISHD2018: Jancsák, Csaba – Képiró, Ágnes – Szőnyi, Eszter: Witnesses of the Shoah: Video testimonies in school education in Hungary. In: ISHD Conference 2018 Abstracts. International Society for History Didactics, (2018) pp. 5-5.


MSZT2018. Jancsák, Csaba: The Screenager Generation and the Social Values of History Education. In: Gábriel, Dóra; Kund, Attila (szerk.) Átrendeződő értékek : A Magyar Szociológiai Társaság éves vándorgyűlése. Szeged, Magyarország : Szegedi Tudományegyetem Juhász Gyula Pedagógusképző Kar, (2018) pp. 67-68.


ONK2017: Jancsák, Csaba: Család és a kollektív emlékezet. In: Kerülő, Judit; Jenei, Teréz; Gyarmati, Imre (szerk.) XVII. Országos Neveléstudományi Konferencia : Program és absztrakt kötet. Nyíregyháza, Magyarország : MTA Pedagógiai Tudományos Bizottság, Nyíregyházi Egyetem (2017) 636 p. pp. 64-64.


A műhelyhez kapcsolódó TDK-tevékenység

A díjazott hallgató neve: Farkas Zsuzsanna

A TDK/OTDK-munka címe: A vajdasági cserkészet története 1909(1923) – 1948(1953)

Helyezés (a TDK-/OTDK-konferencia nevének és idejének megadásával): I. helyezés Kari TDK 2021

Témavezető: Dr. Jancsák Csaba


Doktori iskolában való részvétel

Dr. Jancsák Csaba oktató, SZTE Neveléstudományi Doktori Iskola

Dr. Kiss Gábor Ferenc témakiíró, SZTE Történelemtudományi Doktori Iskola


Aktuális események

Rendezvénynaptár *

Kapcsolódó hírek