Bezár

Kutatás

MTA-SZTE Egészségfejlesztés Kutatócsoport

MTA-SZTE Egészségfejlesztés Kutatócsoport

2021. november 03.
8 perc

Dr. habil. Tarkó Klára

tarko.klara@szte.hu

A kutatócsoport neve: MTA-SZTE Egészségfejlesztés Kutatócsoport

Kutatócsoport vezető: Dr. habil. Tarkó Klára, intézetvezető, tanszékvezető főiskolai tanár

A kutatóműhely vezetőjének JGYPK-s email-címe: tarko.klara@szte.hu 


Tagok
A JGYPK oktatói:
Dr. Prievara Dóra Katalin, adjunktus (projektkoordinátor)
Dr. Lippai László Lajos, tanszékvezető főiskolai docens
Prof. Dr. Benkő Zsuzsanna Mária, professzor emerita
Dr. Osváth Viola, főiskolai docens
Mátó Veronika, mesteroktató
Mihálka Mária, tanársegéd
Nádudvari Gabriella Erika, tanársegéd
Pósa Gabriella, egyéb oktatást segítő szakmai munkatárs
Kis Bernadett, mesteroktató
Galacné Kaló Tímea, intézeti munkatárs, tanácsos
Dr. Fizel Natasa, intézetvezető, tanszékvezető főiskolai docens
Dr. habil. Nóbik Attila, egyetemi docens
Dr. Sárvári Erzsébet Tünde, főiskolai docens, főigazgató-helyettes, SZTE Tanárképző Központ
Hazai külsős tagok:
Dr. Vitrai József, elnök, Magyar Népegészségügy Megújításáért Egyesület – Népegészségügy 3.0
Dr. Kollányi Zsófia Katalin, adjunktus, Eötvös Loránd Tudományegyetem, Társadalomtudományi Kar, Közgazdaságtudományi Intézet, Egészségpolitika és Egészség-gazdaságtan Tanszék
Dr. Megyesi G. Boldizsár, tudományos főmunkatárs, Társadalomtudományi Kutatóközpont
Dr. Schifferné Dr. Simich Rita, osztályvezető, Nemzeti Népegészségügyi Központ, Népegészségügyi Stratégiai, Egészségfejlesztési és Egészségmonitorozási Főosztály
Csizmadia Péter, referens, Nemzeti Népegészségügyi Központ

A műhely kutatási témája
Az egészség mint alapvető erőforrás egyike az általánosan elfogadott emberi értékeknek, ami központi szerepet játszik minden cselekvésben, minden életkorban. Az egészséget meghatározza az egyént körülvevő természeti és társadalmi környezet, a rendelkezésre álló tartalékok, a problémák leküzdése, a sikerélmény és elégedettség érzése. Az egészség komplexitása leginkább a holisztikus egészségfogalommal ragadható meg, a maga testi, mentális, érzelmi, spirituális, társas és társadalmi dimenzióival. A számtalan befolyásoló faktor az öröklött tényezők, a környezeti tényezők, az egészségügyi ellátórendszer működése és az életmóddal összefüggő tényezők csoportjaira oszthatók, melyek közül utóbbi gyakorolja a legnagyobb hatást az egészség alakulására.
Mivel az egészség egy több komponensből álló, komplex jelenség, ezért értelmezéséhez és kutatásához rendszerszintű szemléletre van szükség. A rendszerszemléletű egészségmodell segítséget nyújt egyrészt az egészség értelmezésében, másrészt a befolyásoló tényezők azonosításában is. A modell alapján az egészség az egyént is magába foglaló rendszer terméke, nem pusztán az egyén tulajdonsága, ugyanis az egyén szükségletei és igényei a környezetével kölcsönhatásban vannak, és együttesen rendszert alkotnak. Ebből következik, hogy az egyén egészsége csakis tágabb keretben, az egyén környezetével való kölcsönhatásban értelmezhető, így az egészség megváltoztatásához is a rendszert érintő beavatkozásra lesz szükség.
A gyermekek egészségi állapotáról elmondható, hogy 2019-es adatok szerint az 5–14 évesek körében az egészségre kockázatot jelentő tényezők okozta veszteség mintegy 80%-át a viselkedésre lehet visszavezetni, míg a 15–19 éveseknél ez az arány 85%. Számos vizsgálat hívja fel a figyelmet a magyarországi gyermekek egészségi állapotának rossz helyzetére, az egészséges életmóddal összefüggő szokások hiányosságaira, az egészséget veszélyeztető magatartásformák gyakoriságára. Tanulmányok sora bizonyítja, a gyermekkori egészség nemcsak a tanulásra, de az egyén egész életére is kihat. Az egészségfejlesztés és különösen az egészséges életmódra nevelés emiatt kitüntetett feladata az oktatási-nevelési intézményeknek.
Az egészségfejlesztésben alkalmazott színtér alapú megközelítés lényege, hogy a köznevelési intézményekben eltöltött hosszú évek jó lehetőséget szolgálnak arra, hogy az életre való felkészülés mellett az egészségmegőrzést és az egészségfejlesztést az óvodai és az iskolai élet minden területén megtapasztalhassák. A korszerű egészségnevelés az egészségfejlesztés egy megvalósulási formája, mely a tudás és ismeret átadásán felül nagy hangsúlyt fektet a készségek és attitűdök kialakítására és formálására, az aktív bevonás módszerével, személyes élményekkel, tapasztalati tanulással bátorítja és támogatja a résztvevők együttműködését.
Kutatócsoportunk az intézményi egészségfejlesztés, egészségnevelés eredményességének átfogó javítását tűzi ki célul, ami a pedagógiai munka mellett az oktatási-nevelési rendszer valamennyi szereplőjére és feltételeire (környezetére) is kiterjed. Átfogó célunk az iskolát „egészségessé” változtató, átfogó, vagyis több (pedagógiai, közösségi, környezeti) területre kiterjedő olyan módszertan és holisztikus egészségszemlélet kialakítása, tesztelése és értékelése, ami képessé és motiválttá teszi a gyerekeket aktuálisan, és később, felnőttként is arra, hogy egészségesen éljenek.

Jelentősebb eredmények
Publikációk:

- Tarkó Klára (2022). Életmód útikalauz egyetemistáknak: Előadás (2022) Szegedi Tudományegyetem - Szabadegyetem, XXIX. szemeszter, Szeged, József Attila Tanulmányi és Információs Központ, 2022. március 23. 18:00. https://u-szeged.hu/szabadegyetem-szeged-tudas-portal/eletmod-utikalauz
- Katona Zsolt, Tarkó Klára and Berki Tamás (2022). First Aid Willingness Questionnaire for Schoolchildren: An Exploratory Factor Analysis and Correlation Study. CHILDREN-BASEL 9: 7 Paper: 955, 10 p. https://doi.org/10.3390/children9070955 (Q2)
- Mátó Veronika (2022). Védőoltásokhoz való hozzáállás egyetemi hallgatók egy csoportjában EGÉSZSÉGFEJLESZTÉS 63: 1 pp. 23-31., 9 p. https://doi.org/10.24365/ef.v63i1.7436 
- Sukhbaatar Batdulam and Tarkó Klára (2022). Contextual Factors Impacting School and Pastoralist Family Communication in Rural Mongolia: A Partial Ecological Model. THE QUALITATIVE REPORT 27: 8 pp. 1638-1659., 22 p. https://doi.org/10.46743/2160-3715/2022.5511
- Vitrai, József (2022). Cikkismertetés: Mennyire hatásos a közösségalapú, rendszerszemléletű gyermekelhízás-megelőzés? EGÉSZSÉGFEJLESZTÉS 63: 1 pp. 94-99., 6 p. https://doi.org/10.24365/ef.v63i1.7874
- Vitrai József (Fordító) és Tarkó Klára (Fordító) (2021). A Kiváltságok Érmemodellje és a Kritikus Szövetséges — Az egészségre gyakorolt hatások (fordítás) [Article review: The coin model of privilege and critical allyship — Implications for health (translation)]. EGÉSZSÉGFEJLESZTÉS 62: 4 pp. 56-75., 20 p. https://doi.org/10.24365/ef.v62i4.7640 
- Lippai László (2022). Könyvismertetés: Egészségfejlesztő szervezetfejlesztés – álom vagy realitás? EGÉSZSÉGFEJLESZTÉS 63: 3 pp. 41-43., 3 p. https://doi.org/10.24365/ef.8927
- Lippai László (2022). Cikkismertetés: Serdülőkorúak mentális egészsége – az iskolai beavatkozások hatékonyságának szisztematikus szakirodalmi áttekintése. EGÉSZSÉGFEJLESZTÉS 63: 3 pp. 41-43., 3 p. https://doi.org/10.24365/ef.8759
- Prievara Dóra Katalin (2022). Cikkismertetés: Hogyan csökkenthető az internetes zaklatás – Egy szisztematikus áttekintés következtetései. EGÉSZSÉGFEJLESZTÉS 63: 3 pp. 44-46., 3 p. https://doi.org/10.24365/ef.8396
- Vitrai József (2022). Cikkismertetés: Mennyi alkohol nem árt? Kinek? EGÉSZSÉGFEJLESZTÉS 63: 3 pp. 75-78., 4. p. https://doi.org/10.24365/ef.8955
- Vitrai József (2022). Cikkismertetés: Rendszerszemléletű értelmezési keret népegészségügyi beavatkozásokhoz. EGÉSZSÉGFEJLESZTÉS 63: 3 pp. 79-81., 3. p. https://doi.org/10.24365/ef.8488

Konferenciák:
- Prievara Dóra Katalin (2022). A családi minta szerepe a médiahasználati szokások alakulásában - szisztematikus áttekintés. In: Fejes, József Balázs; Pásztor-Kovács, Anita (szerk.) XVIII. Pedagógiai Értékelési Konferencia = 18th Conference on Educational Assessment : program és összefoglalók = program and abstracts. Szeged, Magyarország: Szegedi Tudományegyetem, Neveléstudományi Doktori Iskola (2022) p. 64. http://www.edu.u-szeged.hu/pek2022/download/CEA_2022_Book_of_abstracts.pdf 
- Prievara Dóra Katalin (2021). The Importance of Parents as Role Models in Children’s Problematic Media Use: A Literature Review. In: Tibor, János KARLOVITZ (szerk.) 13th International Conference for Theory and Practice in Education. Budapest, Magyarország: Neveléstudományi Egyesület (2021) 26 p. p. 18. https://jimdo-storage.global.ssl.fastly.net/file/d5bb040e-2bfd-4c04-a779-64747d54738e/13thAbstracts-Program.pdf 
- Lippai, László Lajos, Benkő Zsuzsanna és Tarkó Klára (2021). A koherenciaérzet megnyilvánulása a holisztikus egészségdimenziókban a Szeged-Csanádi Egyházmegyében végzett empirikus életmódkutatás tükrében.: Előadás (2021). „Az egészségfejlesztés jövője, a jövő egészségfejlesztése: egy újabb lépés az egészség holisztikus megismeréséhez.” tudományos felolvasó ülés, Szervező: MTA TAB Orvostudományi Szakbizottság Egészségfejlesztési Munkabizottság, 2021. november 12. SZAB Székház, Szeged.
- Lipták Mónika Zoé és Tarkó Klára (2021). Az egészség megjelenése a Nemzeti Alaptantervekben (1995-2020). In: Molnár, Gyöngyvér; Tóth, Edit (szerk.) A neveléstudomány válaszai a jövő kihívásaira: XXI. Országos Neveléstudományi Konferencia Szeged, 2021. november 18-20.: program, előadás összefoglalók. Szeged, Magyarország: MTA Pedagógiai Tudományos Bizottság, SZTE BTK Neveléstudományi Intézet (2021) 690 p. pp. 265-265., 1 p. http://www.edu.u-szeged.hu/onk2021/download/ONK_CES_2021_Absztrakt_Kotet_-_Book_of_Abstracts.pdf 
- Mihálka Mária (2021). A megelőzés lehetőségei a kiégés és a munka-család konfliktus kialakulásában. In: Molnár, Gyöngyvér; Tóth, Edit (szerk.) A neveléstudomány válaszai a jövő kihívásaira: XXI. Országos Neveléstudományi Konferencia Szeged, 2021. november 18-20.: program, előadás összefoglalók. Szeged, Magyarország: MTA Pedagógiai Tudományos Bizottság, SZTE BTK Neveléstudományi Intézet (2021) 690 p. pp. 663-663., 1 p. http://www.edu.u-szeged.hu/onk2021/download/ONK_CES_2021_Absztrakt_Kotet_-_Book_of_Abstracts.pdf 
- Kiss Violetta, Prievara Dóra Katalin (2021). „Hogy bírtad?” A kamaszok lelki egészsége és
erőforrásaik a digitális oktatás idején. In: Molnár, Gyöngyvér; Tóth, Edit (szerk.) A neveléstudomány válaszai a jövő kihívásaira: XXI. Országos Neveléstudományi Konferencia Szeged, 2021. november 18-20.: program, előadás összefoglalók. Szeged, Magyarország: MTA Pedagógiai Tudományos Bizottság, SZTE BTK Neveléstudományi Intézet (2021) 690 p. pp. 451-451., 1 p. http://www.edu.u-szeged.hu/onk2021/download/ONK_CES_2021_Absztrakt_Kotet_-_Book_of_Abstracts.pdf
- Vitrai József (2021). N3.0 Az egészségfejlesztés jövője. Előadás (2021). „Az egészségfejlesztés jövője, a jövő egészségfejlesztése: egy újabb lépés az egészség holisztikus megismeréséhez.” tudományos felolvasó ülés, Szervező: MTA TAB Orvostudományi Szakbizottság Egészségfejlesztési Munkabizottság, 2021. november 12. SZAB Székház, Szeged.
- Kollányi Zsófia (2021). A részvételi módszer szerepe az egészségfejlesztésben. Előadás (2021). „Az egészségfejlesztés jövője, a jövő egészségfejlesztése: egy újabb lépés az egészség holisztikus megismeréséhez.” tudományos felolvasó ülés, Szervező: MTA TAB Orvostudományi Szakbizottság Egészségfejlesztési Munkabizottság, 2021. november 12. SZAB Székház, Szeged.

Projektben való részvétel: Magyar Tudományos Akadémia Közoktatás-fejlesztési Kutatási Pályázata. Támogatói okirat száma: SZKF-19/2021.

Doktori iskolában való részvétel
Az oktató neve, beosztása, tud. fokozata: Dr. habil. Tarkó Klára
A doktori iskola neve: Szegedi Tudományegyetem, Neveléstudományi Doktori Iskola http://www.doktori.hu/index.php?menuid=192&sz_ID=11061 
A részvétel jellege: témavezető

Az oktató neve, beosztása, tud. fokozata: Prof. Dr. Benkő Zsuzsanna, Professzor Emerita
A doktori iskola neve: Pécsi Tudományegyetem, Bölcsészettudományi Kar, "Oktatás és Társadalom" Neveléstudományi Doktori Iskola. http://www.doktori.hu/index.php?menuid=192&sz_ID=8659 
A részvétel jellege: témakiíró

Aktuális események

Rendezvénynaptár *

Kapcsolódó hírek