Bezár

Kutatás

Környezet-toxikológiai Kutatóműhely (KtKm)

Környezet-toxikológiai Kutatóműhely (KtKm)

2019. február 13.
11 perc

Dr. habil. Gálfi Márta

laszlone.galfi.marta@szte.hu


Tagok:

A JGYPK oktatói: Dr. habil. Radács Marianna PhD., főiskolai tanár; Dr. Molnár Zsolt PhD., főiskolai docens; Dr. Balla Zsolt PhD., adjunktus

Hazai külsős tagok: Dr. Sepp Krisztián PhD, egyetemi adjunktus SZTE SZAOK; Dr. Pálföldi Regina főorvos PhD. Deszki Kórház; Dr. habil. Valkusz Zsuzsanna egyetemi docens SZTE SZAOK; Dr. Fehér Ágnes PhD. tudományos munkatárs SZTE SZAOK; Dr. Gardi János PhD. tudományos főmunkatárs SZTE SZAOK; Dr. Varga Csaba PhD. tanszékvezető egyetemi docens SZTE TTIK; Dr. Hausinger Péter PhD. egyetemi adjunktus SZTE SZAOK; Dr. László Anna PhD egyetemi adjunktus, MATE

Külföldi tagok: Dr. Pávó Imre PhD. klinikai kutató Eli Lilly;


A műhely kutatási témája:

Három fő területre koncentrál a KTKM feladatai ellátása során.

- egyrészt a környezetből érkező hatások, mint ható tényezők jelenlétében kialakuló biológiai rendszerválaszok, azaz hatáseredmények kutatása, tanulmányozása történik, környezet-biológiai és/vagy környezet és rendszer relációs vizsgálatokban (1),

- másrészt a megismert és elemzett hatáseredmények ismeretében a társdalomban kialakuló környezetterhelések társadalmi szintű kezelésének kutatása a minőségirányítási rendszereken keresztül: környezetminőség*(2a), környezetkockázati (2b) vizsgálatokkal (2a, b,);

(* Akkreditált Környezet-toxikológiai (Kt) Kutató Laboratóriumi egység /KtKLe/ kiépítése, TÜV Partner Teszt-Laboratóriumi /PTL/ minőség megszerzése, ami megtörtént 2018. szept. 20-án – Reg No.: MU 692606090001; ennek fenntartása, és fejlesztése folyamatos kutatómunka és adaptációs projektmegvalósítással zajlik)

- harmadrészt, a kutatóműhely eredményeinek társadalmi hasznosítás fokozása érdekében a disszeminálás módszertanának és hatékonyságának fejlesztésére irányuló kutatások (3 a), valamint a tanulási-tanítási mechanizmusok eseményeinek a tanulási környezettel való kapcsolatvizsgálataira (3b) irányuló kutatások (3).


(1)

Környezet-biológiai kutatásaink során kidolgozunk és standardizálunk olyan hatáselemzésre alkalmas biológiai rendszereket, amelyek modellként alkalmazhatóak definiált környezeti hatások monitorozására. Kutatásainkban a környezeti kommunikációs rendszerben a környezet fizikai-, kémiai- és biológiai energia- és/vagy anyag, valamint információ-terheléseinek egyedi és/vagy kombinált hatásait jellemezzük. Másrészt a hatáskiváltó jelleg tanulmányozása mellett, a válaszadó biológiai rendszer, mint nyílt dinamikus rendszer viselkedését tematizáltan követjük: molekuláris szerveződési szintektől, az organizmus rendszer válaszainak tanulmányozásán át. Elsősorban az adott rendszerszintet meghatározó, homeosztatikus szabályozásban értelmezhető rendszerválaszok követésével foglalkozik a munkacsoport. A különféle humán extrapolációra is alkalmas homeosztatikus rendszer vizsgálatok kapcsán, a neuro-, endokrin-, immun- és pszichomentális folyamatokat kutatjuk. Munkánk során a biológiai struktúra követése mellett, e vázolt területek által szabályozott funkciók, mint indikátorok vizsgálatát végezzük. A környezetállapot változásainak vizsgálata az elektromágneses energiamezők környezet-toxikológiai szerepének követésekor in vivo (viselkedésmintázat változás, szaporodásbiológiai hatások követése, neuro-endokrin transzmitter és hormonháztartás kontroll, immunparaméter változások, stb.) és in vitro (neurocyta, endokrin - és immun- sejt és szövetkultúra) modellek standardizált funkcionális és morfológiai kutatásait végezzük. A teljesség igénye nélkül felsorakoztatott vizsgálati célterületeken a kémiai anyagterhelések hatásainak tanulmányozásában is alkalmazzuk a modelleket. Kutatásainkba bevont különféle kemikáliák (természetes és mesterséges ágensek: pl. peptidek és/vagy poliszacharidok, biogén aminok és analógjaik, halogénezett szénhidrogének, szénhidrogének, szabadgyök reakciók aktív szubsztrátjai, mikrobiális rendszerek, stb.) környezet-toxikológiai hatásait vizsgáljuk. A környezetterhelések extrém alacsony dózisainak tanulmányozásával foglalkozó kutató-műhelyünk kutatási területe koncentrál a szubtoxikus hatások követése, továbbá ezek kombinált jelenléte során tapasztalható komplex hatások tanulmányozására.


2.a. 

Környezet-minőség rendszerszerű vizsgálata - kutatási feltétel adaptációban

Kutató laboratóriumok minőségközpontú fejlesztése és karbantartása informatikai támogatással kiegészített kutatása zajlik ebben a témában Az akkreditált Környezet-toxikológiai Kutatóműhely Laboratóriumi egység /KtKLe/ kiépítése során felmerülő minőségközpontú kutatási eredmények kialakítása, valamint a TÜV Partner Teszt-Laboratóriumi /PTL/ státusz megszerzésével (Reg No.: MU 692606090001 ami 2018. 09. 20.) a folyamatos kutatási feltételváltozásokhoz adaptáltan kell a projekteket megvalósítani, amely állandó informatikai támogatással zajló big data adatrendszerezési kutatómunkát kíván. Ezzel kutatási szintre emeljük az innovációs biztonságot jelentő kutató laboratóriumi működések virtuális verifikációs rendszereinek kialakítását.


2.b. 

Környezetkockázati vizsgálatok során a Környezet-toxikológiai Kutatóműhely minőségközpontú szervezeti irányításának karbantartásra irányuló kutatásokat végez, amelyekkel a legjobb minőségirányítási technikák alkalmazás szintű vizsgálata történik (pl. ökoiskolai szervezeti rendszerek, zöld oktatási rendszerek, PBL és STEM oktatási rendszerek). Ezáltal a társadalmi tevékenységekhez (termelés, szolgáltatás) valamint a társadalmi felhasználás területeire vonatkozóan (LCA rendszervizsgálatok) is kutatunk környezettudatos folyamatközpontú megoldásokat. A környezetminősítés társadalmi eredményként értelmezett, melynek fundamentuma a fizikai, kémiai, földtudományi, biológiai méréseken alapuló döntés-előkészítés. Ezért kutatásaink egyik központi kérdésköre a követelményrendszer kialakítása, a mérési rendszerek hitelesítéséhez (virtuális validáció kutatás). Ez egyrészt mérési körülmény, másrészt mérési elv optimalizálást jelent. A társdalom tevékenységi rendszerei által kódolt környezetterhelések kockázatainak elemzése is ezen kutatási területünkhöz tartozik. Minőségkutatási munkánk során célul tűztük ki annak tanulmányozását is, hogy a kutatások szakmai területein is alkalmazhatóvá tesszük a minőségügyi rendszerkövetelményeket, mégpedig a társadalmi hasznosítás igényeinek megfelelő módon.


3.a

A Kt-i kutatási eredmények disszeminálás módszertanának és hatékonyságának fejlesztési vizsgálata

A felsőoktatási tevékenységekben, a tanítás-tanulás-nevelés folyamataiba kívánjuk alkalmazhatóvá tenni Környezet-toxikológiai Kutató Műhelyünk vizsgálati eredményeit. Az SZTE interdiszciplináris kutatásfejlesztési és innovációs kiválósági rendszerébe illesztetten kívánjuk kutató műhelyünket működtetni. Ehhez a hazai és nemzetközi környezeti kutatásokba bekapcsolódva hitelesen elfogadott akkreditált eredményeket produkál a Kutatóműhely. Mindezt a reguláris felsőoktatási képzésekbe integrálva folyamatosan vizsgáljuk azokat a jól adaptálható módszertanokat, amelyekkel nagyobb asszociatív és kapcsolási hatékonyságot érhetünk el a képzési munkában. (Ilyen célterülete disszeminálási kutatásainknak pl. az attitűd, kreativitás, stb. vizsgálatokkal kapcsolt, -„friss” kutatási eredmények beépítése a környezeti nevelésbe.) Célunk továbbá környezeti attitűd monitoring-rendszer kialakítása, és bármely társadalmi korcsoport számára alkalmas környezettudatos magatartási formák vizsgálata (pl. környezeti attitűd vizsgálatok végzése ökoiskolákban). Ezen vizsgálatainkat a fenntarthatóságra nevelés folyamatosságának követésében alkalmazhatjuk. A köznevelés széles horizontális spektrumában használható disszeminálási és környezeti kultúra fejlesztési folyamatok vizsgálatára is különös hangsúlyt fektetünk.


3.b

A tanulási-tanítási mechanizmusok tanulási környezettel való kapcsolatainak vizsgálatai.

A tanulási környezet domináns a tanuláseredményességének megjelenésében. Így a tanulási környezet, mint objektív térdimenzió különféle módosulásaival a tanulási eredményt döntően meghatározza. Kutatásaink során a tanulási környezet állapotának fizikai, kémiai és biológiai terheléseinek hatásait vizsgáljuk kutatási projektjeinkben. Ilyen vizsgálatokat végzünk az elektromágneses energiák, halogénezett szénhidrogének, mint hatótényezők tekintetében. Így fel kívánjuk tárni azokat a tanulási mechanizmus és tanulási környezet kapcsolatokat, amelyek a tanulási eredmény szempontjából jelentős tényezők lehetnek.


Jelentősebb eredmények 

Publikációk:

Gálfi Márta: https://m2.mtmt.hu/gui2/?type=authors&mode=browse&sel=10010671&view=simpleList

Radács Marianna: https://m2.mtmt.hu/gui2/?type=authors&mode=browse&sel=10026695&view=simpleList

Molnár Zsolt: https://m2.mtmt.hu/gui2/?type=authors&mode=browse&sel=10030444&view=assortedList

Balla Zsolt: https://m2.mtmt.hu/gui2/?type=authors&mode=browse&sel=10043297&view=simpleList 


Projektben való részvétel:

COST 815 –Tumor-biológiai markerek és tumorigén ágensek kapcsolatai; kémiai szerkezetváltozás és tudorindukciós hatások vizsgálataival. – Elfogadott teljesítés (projekt altéma felelős)

OTKA T15 – Az endokrin szabályozási rendszereket érintő sejtek malignus transzformációinak felderítése a molekuláris biológia és a proteomika módszereivel – Elfogadott teljesítés (altéma felelős)

ETT 270/2006 - Celluláris folyamatok jelentősége az oszteoporozisok prevenciójában – Elfogadott teljesítés (projekt téma felelős)

TéT-Bilat SLO-6/01 - Az elektromos áram, elektromágneses mezők, elektroindukált fehérjék és interferonok immunmoduláló és antimikrobiális hatásai. Elfogadott jelentés (Téma felelős)

ETT061/2003 „Környezeti hatások szerepe a krónikus májbetegségek patomechanizmusában”; Elfogadott teljesítés (altéma felelős).

OM – Minőségkultúra fejlesztés a JGY Tanárképző Főiskolán – Elfogadott teljesítés (projekt felelős)

HURO2011- Complex Molecular database - (Altémánkkal - Effects of endocrine disruptors on the rat neuro-endocrine function in vitro – kapcsolódtunk be) – Elfogadott teljesítés

KEOP 6.1.0./B/09-2010-0052 - Ifjúsági összefogás a fenntartható dél-alföldért – öko-intelligens életvitellel - Elfogadott teljesítés (szakmai vezetőként közreműködtünk)

TÁMOP projektek (ezekben altéma felelősként és/vagy résztvevő kutatókként közreműködtünk)

TÁMOP-4.1.1.C-12/1/KONV-2012-0012 - Zöld Energia Nemzeti Felsőoktatási Együttműködés- Fenntarthatóság szerepe a felsőoktatási képzésfejlesztésben – Elfogadott teljesítés (projekt altémafelelős).

TAMOP-4.2.1/B-09/1/KONV-2010-0005 - Környezettudomány és energetika – Elfogadott teljesítés

TAMOP -4.1.2-08/1/B - Mentor(h)áló program. – Elfogadott teljesítés

TÁMOP - 4.1.1.f-15/1/konv - A felsőoktatás területi, társadalmi, gazdasági szerepének fejlesztése. – Elfogadott teljesítés

TÁMOP 4.2.2D-15/1/KONV - Távérzékelési és zöldenergia témájú célzott komplex alapkutatási programok előkészítése, hálózatosodás és felkészülés nemzetközi programokban és kezdeményezésekben való részvételre- Elfogadott teljesítés

TÁMOP-4.2.6-15/1-2015-0002 - Egészségtudományi, egészségipari tudáshálózat a Dél-Alföldi régióban a molekuláris medicina innovációs környezetének megteremtésére Környezet Egészségügyi Kutatások-2015-10-20 – Elfogadott teljesítés

TÁMOP-6.1.5/14-2015-0004. – Egy lépés az egészségünkért – Csongrád megyei komplex egészségfejlesztési program – Elfogadott teljesítés

EFOP projektek (ezekben altémafelelős és résztvevő kutatói közreműködéssel)

EFOP-3.6.1.- 16 – Intelligens élettudományi technológiák, módszertanok, alkalmazások fejlesztése és innovatív folyamatok, szolgáltatások kialakításra szegedi tudásbázisra építve – Jelenleg élő projekt 2021-ig.

EFOP-344-16 – A Szegedi Tudományegyetem készségfejlesztő és kommunikációs programjainak megvalósítása a felsőoktatásba való bekerülés előmozdítására és az MTMI szakok népszerűsítésére - Jelenleg élő projekt 2021-ig.

EFOP-3.4.3-16 - Felsőoktatási intézményi fejlesztések a felsőfokú oktatás minőségének és hozzáférhetőségének együttes javítása érdekében - Jelenleg élő projekt 2021-ig.

EFOP 3.5.1.-16 - Duális és kooperatív felsőoktatási képzések, felsőoktatási szakképzési és szakirányú továbbképzések fejlesztése - Jelenleg élő projekt


A műhelyhez kapcsolódó TDK-tevékenység

Dr. Gálfi Márta főisk. tanár témavezetésével írt TDK és OTDK dolgozatok


Lengyel Zsuzsanna., Szabó Gabriella.: Kisenergiájú elektromágneses erőterek hatása biológiai rendszereken

1999 helyi TDK I. helyezés

2000. Környezetvédelmi VII. OTDK II. helyezés

Lengyel Zsuzsanna., Szabó Gabriella: Intermittáló elektromágneses erőterek ökotoxikológiai hatása.

2001. OTDK előadás Biológia szekció Budapest.

Radács Marianna; Végh Géza: Elektromágneses erőterek sejtszintű ökotoxikológiai hatásai.

1999. Helyi TDK I. helyezés

2000. VII. OTDK EÜ. Min. különdíj.

Radács Marianna, Végh Géza.: Kisenergiájú elektromágneses erőterek celluláris ökotoxikológiai hatásai.

2001. OTDK előadás Biológia szekció, Budapest.


Gazdagh Gabriella: Vazopresszin szintézis vizsgálata a hypophysis pituicytáiban.

2000. helyi TDK III. helyezés,

SZTE ÁOK

Farkas Attila, Papp Nóra.: Neuroendokrin szabályozási rendszerek Turner-syndromában

1999. Helyi TDK I. helyezés,

2001. OTDK, előadás

Farkas Attila, Papp Nóra: Intercelluláris kommunikáció humánbiológiai vonatkozásai

2001. OTDK előadás Biológia szekció, Budapest.

Tóth Edit: Idiopathiás scoliozis genetikai hátterének vizsgálata molekuláris genetikai módszerekkel.

2000. Helyi TDK I. helyezés,

2001. OTDK előadás Biológiai szekció, Budapest.

Illés Emese, Varga Péter: A klórbenzolok szaporodásbiológiai hatásai.

Helyi TDK I. helyezés, 2001

Dr. Gálfi Márta főisk. tanár és Radács Marianna főiskolai docens vezetésével írt TDK és OTDK dolgozatok

Varga Péter: Szaporodásbiológiai hatás vizsgálata klórbenzolkezelést követően.

Országos Környezetvédelmi Diákkonferencia előadás, 2003.

Rapcsányi Nikolett, Remeczky Anikó: Klórbenzolok hatása a tumorindukcióra.

Helyi TDK I. helyezés,

2001/őszi szemeszter.

Lázár Anita, Horváth Szilvia: Kontakt klórbenzol hatás a gyomornyálkahártyára.

Helyi TDK I. helyezés,

2001/őszi szemeszter.

Oláh Csaba, Bay Krisztina: Perzisztens vegyületek biodegradációja.

Helyi TDK I. helyezés, 2001.

Rapcsányi Nikolett, Remeczki Anikó: Perzisztens vegyületek szerepe a tumorindukcióban.

Helyi TDK I. Helyezés. 2001.

Urbán Péter, Farkas Attila: Lézerkezelés és sportteljesítmény

Helyi TDK I. Helyezés 2002.

OTDK Győr, Sporttudományi szekció I. helyezés. 2003.

Hegedűs Hermina, Tóth Adrienne: Klórbenzol és oszteoporozis

Helyi TDK. I. Helyezés 2002.


OTDK Szeged, Biológia szekció, II. helyezés. 2003.Blahó Zsuzsanna, Nédó Renáta: A Ga-Al-As laserkezelés hatása különböző csíralemez eredetű sejtekre.

Helyi TDK I. helyezés 2003.

Bial Péter: Az elektromágneses erőtér hatása az iniciált sejtek promóciójára

Helyi TDK. I. helyezés. 2003.

Bial Péter, Cseklye Judit: Az elektromágneses erőtér hatása az iniciált sejtek promóciójára

OTDK Környezettan Budapest. 2004.

Nagyéri György, Rácz Gergely: Jogalkotás, környezetterhelés, evolúció.

OTDK Környezettan jogi szekció Budapest. 2004.

Nagyéri György: Környezeti hatások tumorindukciós modellek

TTK TDK III. helyezés, (továbbjutás) 2004.

Himer András. Karamán Attila: Receptoriális bioszenzorok a neuroendokrin rendszerben

Helyi TDK-ra bejelentett előadás

Ocskó Tímea, Kéri Enikő: Klórbenzolok szerepe és a csontbetegségek kialakulásának kockázata

Helyi TDK első helyezés (2006)

OTDK Biol szekc. Különdíj (2007)

Kéri Enikő, László Márta: Monoamin receptorok szerep a stresszhormonok mediációjában

Helyi TDK I. helyezés (2006)

OTDK előadás (2007)

László Márta, Kéri Enikő: Környezetszennyezés és viselkedésmodell jelentősége a gyógypedagógiai munkában

Helyi TDK. I. helyezés (2006)

OTDK Különdíj (2007)

Hopenthaler Dóra: Elektroszmog terhelések biológiai hatásvizsgálata

JGYPK Kari TDK I helyezés (2014)

Budai Ibolya, Sulumán Ádám, Hegyi Péter: Környezetünk változása és rendszerdinamika alakulása

JGYPK Kari TDK I helyezés (2014)

Rózsa Zsófi Borbála, Finta Kolos: Környezetközpontú fejlesztések a zöld oktatási rendszerben

JGYPK Kari TDK I helyezés (2014)

Hopenthaler Dóra: Az elektroszmog biológiai hatásvizsgálata

TTIK Kari TDK II helyezés (2015)

Budai Ibolya, Sulumán Ádám, Hegyi Péter: Környezetünk klimatikus paraméter-változása és rendszerdinamika alakulása

TTIK Kari TDK II helyezés (2015)

Rózsa Zsófi Borbála, Finta Kolos: Környezetközpontú fejlesztések a zöld oktatási rendszerben

TTIK Kari TDK III helyezés (2014)

Hopenthaler Dóra: Környezetünk „elektroszmog” terheléseinek vizsgálata biológiai rendszereken

Országos Felsőoktatási Környezettudományi Diákkonferencia I helyezés (2016)

Rózsa Zsófia Borbála, Finta Kolos: Zöld oktatási intézmények környezetközpontú fejlesztési lehetőségei –

Országos Felsőoktatási Környezettudományi Diákkonferencia I helyezés (2016)

Budai Ibolya, Sulumán Ádám, Hegyi Péter: Környezeti feltételváltozások és rendszerdinamika - környezetrendszer változás-követés új megközelítéssel –

Országos Felsőoktatási Környezettudományi Diákkonferencia I helyezés (2016)

Jelenleg TDK hallgatóink és témáik (2018-):

Országos Felsőoktatási Környezettudományi Diákkonferencia I helyezés (2022)

Mózes Miklós: Cukorpótló ágensek, mint lehetséges homeosztatikus diszruptorok. Témavezetők: Dr. Sepp Krisztián, Dr. Habil. Gálfi Márta, Dr. Molnár Zsolt.


Pályamunka:

Karamán Attila, Nagyéri György: Klórbenzolok hatása a neuroendokrin szabályozásban

I. helyezés 2005. SZTE ÁOK TDK Pályázat

Mózes Miklós: In vivo endokrin diszruptor klórbenzol kezelés hatása patkány csontszöveten. Témavezetők: Dr. Sepp Krisztián Örs, Dr. habil. Gálfi Márta.

I. helyezés SZTE SZAOK 2022


Doktori iskolában való részvétel

Dr. habil. Gálfi Márta PhD, főiskolai tanár;

SzTE Elméleti Orvostudomány DI – témakiíró; SzTE Biológiai DI – oktató; SzTE Környezettudományi DI – témakiíró

Dr. habil. Radács Marianna PhD, főiskolai tanár;

SzTE Környezettudományi DI – témakiíró

Dr. Molnár Zsolt PhD, főiskolai docens;

SzTE Környezettudományi DI – témakiíró

Aktuális események

Rendezvénynaptár *

Kapcsolódó hírek