Bezár

Kutatás

KAPOCS Kultúra – Könyvtár – Közösség, Andragógia, Pedagógia, Oktatás Kutatócsoport

KAPOCS Kultúra – Könyvtár – Közösség, Andragógia, Pedagógia, Oktatás Kutatócsoport

2020. október 22.
11 perc

Dr. habil. Keczer Gabriella

keczer.gabriella@szte.hu

A kutatóműhely vezetője: Keczer Gabriella egyetemi docens, PhD., habil.

A kutatóműhely vezetőjének JGYPK-s email-címe:  keczer.gabriella@szte.hu


Tagok

A JGYPK oktatói:

Bozsó Renáta mesteroktató

Gerencsérné Újvári Edit egyetemi docens, PhD., habil.

Hangya Dóra adjunktus, PhD.

Hevesi Tímea Mária adjunktus, PhD.

Medgyesi Konstantin adjunktus, PhD.

Molnárné Urbanik Tímea főiskolai docens, PhD.

Németh Balázs egyetemi docens, PhD., habil.

Patkósné Hanesz Andrea adjunktus, PhD.

Szirmai Éva főiskolai docens, PhD.

Szűcs Norbert főiskolai docens, PhD.

T. Molnár Gizella főiskolai tanár, PhD.

Hazai külsős tagok:

Jármai Erzsébet főiskolai tanár, PhD., Budapesti Gazdasági Egyetem


A műhely kutatási témája 

A kutatócsoport létrehozásának célja:

2020 májusában a Művelődéstudományi Intézet (azóta: Művelődéstudományi Tanszék) munkatársai kutatócsoportot hoztak létre annak érdekében, hogy keretet adjanak sokrétű, multidiszciplináris tudományos tevékenységüknek. A KAPOCS alapvető célja, hogy koordinálja az egyes tudományterületek munkáját, hasznosíthatóságát az oktatásban, támogassa az intézet oktatóinak és tehetséges hallgatóinak kutatói tevékenységét, ösztönözze a munkatársak és a hallgatók részvételét a kutatócsoport által koordinált projektekben. A kutatócsoport tartalmas és konstruktív kapcsolatot kíván kiépíteni, ill. fenntartani a témáival foglalkozó külföldi, határontúli műhelyekkel, az SZTE, a társintézmények és a Juhász Gyula Pedagógusképző Kar más munkacsoportjaival.

Bár az új kutatócsoport megalapításával az intézethez kötődő két, korábbi kutatóműhely (Andragógiai Kutatócsoport és Identitáskutató Műhely) befejezi működését, de ezek hagyományait, kutatási célkitűzéseit és témáit, értékeit a továbbiakban is megőrizzük, beépítettük a KAPOCS új struktúrájába. Ennek megfelelően a kutatócsoporton belül két műhelyt hoztunk létre: a Kultúrakutató Műhelyt (vezető: Molnárné Dr. Urbanik Tímea) és az Oktatáskutató Műhelyt (vezető: Dr. Hangya Dóra, megbízott vezető: Dr. Keczer Gabriella).

A kutatócsoport átfogó kutatási témái:

- művelődés-, kultúra- és kultúrpolitika-történet, a kultúraközvetítés elméleti és intézményi háttere, a közösségszervezés elmélete és gyakorlata, kisebbségi és kulturális identitások, kulturális szimbólumok;

- a kortárs művészeti mediáció, a múzeumi mediáció, az európai kulturális identitás témaköreinek kutatása, jelentőségük és módszertani lehetőségeik a kultúraközvetítésben;

- könyvtárak új szerepben, könyvtárpedagógia, olvasásszociológiai kutatások, digitalizáció, tudástranszfer;

- sajátos igényű célcsoportok a felnőttképzésben, a felsőoktatásban és a munkaerőpiacon, sokszínűség-menedzsment, intergenerációs tanulás, fogyatékosságtudomány a neveléstudományban, hátrányos helyzetű csoportok, integráció, inkluzivitás;

- az oktatás, képzés társadalmi és gazdasági kontextusa, oktatáspolitika, felsőoktatási kutatások;

- gyermekek, fiatalok, felnőttek közösségeinek szerveződése, működése, ezen közösségi dimenziókban megjelenő pedagógiai és oktatásmódszertani kérdések, lehetőségek.

Aktív kutatási projektjeink:

A Kultúrakutató Műhely jelenleg zajló kutatási projektjének címe: Olvasáskutatás. A kutatási program keretén belül célunk az SZTE Felnőttképzési Intézet Könyvtár és Múzeumpedagógiai Szakcsoport által 2011-ben történt kutatás folytatása és a vizsgálat megismétlése az eltelt évek, a generációk közötti olvasási szokások, az információs műveltség, a digitális kompetencia alakulásán keresztül. A 10-14 éves, valamint a 15-18 éves korosztály olvasási szokásait térképezzük fel két-két szegedi oktatási intézményben.

Az Oktatáskutató Műhely jelenleg zajló kutatási projektjének címe: Intergenerációs kutatás, generációmenedzsment. Ennek keretében vizsgáljuk 1) a generációk egymástól való tanulásának történeti hátterét, hagyományait, 2) az intergenerációs tanulás megvalósulását a felsőoktatásban

és 3) a generációk együttműködését, egymástól való tanulását a munkahelyeken, a generáció-menedzsment módszereit.

A kutatócsoport tudományos folyóirata:

A kutatócsoport saját folyóiratot alapított Közösségi Kapcsolódások - tanulmányok kultúráról, oktatásról címmel, mely ISSN számmal ellátott, lektorált, elektronikus periodika, amely a kutatócsoport tagjain kívül a JGYPK és a társintézmények munkatársai számára is biztosít publikációs lehetőséget. 2022 végéig 4 számot jelentetett meg. A folyóirat főszerkesztője Dr. Szirmai Éva.


Jelentősebb eredmények

Publikációk:

A kutatócsoport tagjainak a 2021-22-es tanévben megjelent publikációi:

Hangya Dóra (2021): „Itt könnyebb volt bizonyítani a kvalitásomat”: siket és nagyothalló hallgatók a felsőoktatásban. OPUS ET EDUCATIO: munka és nevelés, 8. 4. sz. 115-150. p.

Hangya Dóra (2021): „…Annyi, de annyi dolog érdekel az életben.”: fogyatékossággal élő felnőttek iskolarendszeren kívüli felnőttképzéshez való egyenlő esélyű hozzáférésének aktuális kérdései. In: Rékasi Nikolett; Sándor Anikó; Bányai Borbála; Kondor Zsuzsa (szerk.): Széttartó összhang: fogyatékosságtudomány Magyarországon. Budapest: ELTE BGGYK, 258-287. p.

Hangya Dóra (2021): „Halló, én is itt vagyok!”: siket és nagyothalló hallgatók a felsőoktatásban. In: Csuka Dalma (szerk.): LLL 4.0 Hogyan alakítja át a digitalizáció az LLL stratégiákat? 17. MELLearN Lifelong Learning Konferencia. Absztrakt kötet. Pécs: MELLearN Egyesület, 42 p.

Hevesi Tímea Mária (2021): Szimbólumok és/vagy átmenetek a pedagógiában. Közösségi Kapcsolódások– tanulmányok kultúráról és oktatásról, 1. 1-2. sz. 31-40. p.

Hevesi Tímea Mária (2021): Szimbólumpedagógia és közösségfejlesztés. In: Fodor Richárd; Karain-Gombocz Orsolya; Miklós Ágnes Kata (szerk.): Pedagógiai változások: a változás pedagógiája III. Budapest: Szaktudás Kiadó Ház, 101-108. p.

Hevesi Tímea Mária (2022): Praktikus szimbólumok: az archetipikus szimbólumok funkcióinak nyomában. Közösségi Kapcsolódások– tanulmányok kultúráról és oktatásról, 2. 1. sz. 76-91. p.

Keczer Gabriella; Kováts Gergely; Rónay Zoltán (2022): Hungarikum-e a modellváltás? Az egyetemfenntartói struktúra hazai átalakítása a nemzetközi trendek tükrében. In: Oktatás egy változó világban: kutatás, innováció, fejlesztés. Absztraktfüzet. Budapest: Hungarian Educational Research Association (HERA), 26-27. p.

Döbör András; Keczer Gabriella (2022): A modellváltó egyetemek sajátosságai: külföldi példák és szegedi lehetőségek. Model Shift of Universities: Foreign Examples and Opportunities in Szeged. In: Csuka Dalma (szerk.): Felsőoktatási LLL: Új kihívások és megoldások: a modellváltás és COVID Pandémia hatásai: 18. MELLearN Lifelong Learning Konferencia. Absztrakt kötet. Pécs: MELLearN Egyesület, 5. p.

Beke Ivett; Keczer Gabriella; Turcsányi Enikő (2021): A munka és a magánélet egyensúlyát szolgáló megoldások az üzleti szektorban. In: Gulyás László; Miklós Péter (szerk.): Képzés, fejlesztés, innováció: tanulmányok az emberi erőforrás menedzsment, a szervezés-vezetés és a képzés és fejlesztés köréből. Szeged: Szegedi Tudományegyetem Juhász Gyula Pedagógusképző Kar Alkalmazott Társadalomismereti és Kisebbségpolitikai Intézet Emberi Erőforrás Tanulmányok Kutatócsoport, 35-42. p.

Keczer Gabriella (2021): Az automatizáció hatása a munkaerőpiacra és a képesség-szükségletre. In: Gulyás László; Miklós Péter (szerk.): Képzés, fejlesztés, innováció: tanulmányok az emberi erőforrás menedzsment, a szervezés-vezetés és a képzés és fejlesztés köréből. Szeged: Szegedi Tudományegyetem Juhász Gyula Pedagógusképző Kar Alkalmazott Társadalomismereti és Kisebbségpolitikai Intézet Emberi Erőforrás Tanulmányok Kutatócsoport, 25-34. p.

Keczer Gabriella (2021): A felsőoktatás nemzetköziesítésének kulturális dimenziói. Közösségi Kapcsolódások – tanulmányok kultúráról és oktatásról, 1. 1-2. sz. 5-14. p.

Medgyesi Konstantin (2021): „Karcsikám, csináljon már valamit, lőjünk…”: az erőszak tudati elemei Grósz Károly életében. In: Margittai Linda; Tomka Béla (szerk.): Történelem és erőszak. Szeged: Hajnal István Kör Társadalomtörténeti Egyesület, 273-289. p.

Medgyesi Konstantin (2022): Erzsébet királyné a Covid árnyékában: a szegedi Sisi-kiállítás tanulságai. Közösségi Kapcsolódások– tanulmányok kultúráról és oktatásról, 2. 1. sz. 142-152. p.

Medgyesi Konstantin (szerk.) (2022): Pillanatképek az egykori Csongrád megye mindennapjaiból: válogatás Enyedi Zoltán fotóhagyatékából. Szeged: Csongrád–Csanád Megyei Önkormányzat

Balázs Németh (2022): Challenges of Internationalisation of Adult Learning and Education through Learning Cities and its Global Networking: Perspectives and Barriers. In: Grotlüschen Anke; Käpplinger Bernd; Molzberger Gabriele ; Schmidt-Lauff Sabine (szerk.): Erwachsenenbildung in internationaler Perspektive Berlin, Toronto: Verlag Barbara Budrich, 128-142. p.

Balázs Németh (2022): Adult learning and education in Hungary between global and local. The choices and limitations for researchers. In: Macarena Cortés; Mar Lugo ; Susana Vidigal ; Emilio Lucio-Villegas (szerk.): Looking back for the future. Reconsidering adult learning and communities : Proceedings of the 12th conference of the ESREA network ‘Between Global and Local – Adult learning and Communities’ The European Society for Research on the Education of Adults, 241-253. p.

Heribert Hinzen; Carina Klement; Jaka Klun ; Balázs Németh (2022): Local Experiences and Global Commitments in Citizenship Education and Adult Learning in Communities : Comparative Perspectives on Austria, Germany, Hungary and Slovenia. SISYPHUS: Journal of Education, 10. 2. 129-155. p.

Németh Balázs (2021): Múzeumok határok nélkül, felnőttkori tanulás és andragógia vissza- és előre tekintés a múzeumi felnőttnevelés ügyében. In: Kriston-Vízi József; Antal József; Babolcsi Andrea (szerk.): Múzeumok Határok Nélkül: válogatott tanulmányok a 2019. szeptember 9-10.-i VIII. Országos és IV. Nemzetközi Múzeumandragógiai Konferencia előadásaiból. Nyíregyháza: Emberi Erőforrások Minisztériuma, Jósa András Múzeum, 53-53. p.

Németh Balázs (2021): A felsőoktatási LLL és a közösségfejlesztés összefüggései. Közösségi Kapcsolódások – tanulmányok kultúráról és oktatásról, 1. 1-2. sz. 15-20. p.

Németh Balázs (2021): A felnőttkori tanulás és a felnőttoktatás jövője: trendek és kérdések. Tudásmenedzsment, 22. 1. klsz. 230-239. p.

Németh Balázs (2021): Tanuló város, vagy városi tanulás -miért fontos a tanuló közösség formálása? In: Csuka Dalma (szerk.): LLL 4.0 Hogyan alakítja át a digitalizáció az LLL stratégiákat? 17. MELLearN Lifelong Learning Konferencia. Absztrakt kötet. Pécs: MELLearN Egyesület, 42 p.

Németh Balázs (2021): A felsőoktatási LLL szerepe a tanulással támogatott közösségfejlesztésben: újra gondolt szerepek és dimenziók. In: Fodorné Tóth Krisztina (szerk.): Tanulás – Tudás – Innováció a felsőoktatásban: reflektorfényben az innováció kihívásai. Pécs: MELLearN Egyesület, 227-234. p.

Németh Balázs (2021): Tanuló városok és közösségek a globális és lokális hatások metszéspontjában. In: Szirmai Éva; Hevesi Tímea; Urbanik Tímea (szerk.): Átmenetek – A globális és helyi kultúrák határán. Szeged: SZTE JGYPK Művelődéstudományi Intézet, 27. p.

Szűcs Norbert; Fejes József Balázs (2021): Csodafegyver vagy pótcselekvés? A tanodamozgalom története és legitimációs kérdései. Iskolakultúra, 31. 1. sz. 45-67. p.

Fejes József Balázs; Szűcs Norbert (2021): Digital learning for disadvantaged students during Civid-19: Perceptions of teachers in Hungary’s after-school programmes. Intersections. East European Journal of Society and Politics, 7. 3. sz. 60-79. p.

Szirmai Éva (2021): From Free University to #freeuniversity: Student and Teacher Activism in Offline and Online Spaces in Hungary. Monitoring Obshchestvennogo Mneniya : Ekonomichekie i Sotsial’nye Peremeny / Monitoring of public Opinion : Economic and Social Changes Journal, 6. 171-202. p.

Szirmai Éva; Hevesi Tímea; Urbanik Tímea (2021) (szerk.): Átmenetek – A globális és helyi kultúrák határán. Szeged: SZTE JGYPK Művelődéstudományi Intézet

Szirmai Éva (2021): Rémhírek és konteók pandémia idején. Közösségi Kapcsolódások – tanulmányok kultúráról és oktatásról, 1. 1-2. sz. 160-174. p.

Szirmai Éva (2022): A művészet a digitális térbe költözik: a kulturális és kreatív szféra lehetőségei és kihívásai a pandémia alatt és után. Közösségi Kapcsolódások – tanulmányok kultúráról és oktatásról, 2. 1. sz. 31-40. p.

Szirmai Éva (2022): Ünnepi jelek – jeles ünnepek. In: Balázs Géza; Pölcz Ádám; Terdikné Takács Szilvia (szerk.): Milyen jelrendszereket használunk? Jelrendszerek, jelalakzatok sokfélesége. Budapest: Magyar Szemiotikai Társaság

Tóth Judit; Szirmai Éva; Merkovity Norbert; Pongó Tamás (2021): Promising or Compelling Future in Hungary? In: Kersh, Natasha; Toiviainen, Hanna; Pitkänen, Pirkko ; Zarifis, George K. (szerk.): Young Adults and Active Citizenship : Towards Social Inclusion through Adult Education. London: Springer International Publishing, 121-138. p.

Gizella T. Molnár and Márton Tőke (2020): Redemption Through Culture: Hungarian Cultural Diplomacy and Its English and American Perspectives in the 1920s. Americana E-Journal of American Studies in Hungary, Vol. 16. Number 1.

T. Molnár Gizella: A Szegedi Szemle a lokális identitás szolgálatában – leadott kézirat, megjelenés alatt a Média, identitás, lokalitás című konferenciakötetben.

Urbanik Tímea: A tizenévesek médiahasználatának jellemzői az olvasáskutatások tükrében. Média, identitás, lokalitás című konferencia az SZTE JGYPK SZFTI Mozgóképkultúra Tanszéke szervezésében. Szeged, 2022. április 6.

Urbanik Tímea (2021): Személyes történelem: (Krusovszky Dénes: Akik már nem leszünk sosem) Közösségi Kapcsolódások – tanulmányok kultúráról és oktatásról, 1. 1-2. sz. 105-116. p.

Hernádi Mária; Urbanik Tímea (2021): „Már napok óta hányódik az asztalomon Ágnes levele…” Mutatvány Nemes Nagy Ágnes, Lengyel Balázs, Mészöly Miklós és Polcz Alaine levelezéséből. Tiszatáj, 75. 7-8. sz. 137-142. p.

Urbanik Tímea (2021): A monográfia mint kultikus biztonsági szelep: Szolláth Dávid: Mészöly Miklós. Tiszatáj, 75. 7-8. sz. 183-187. p.

Urbanik Tímea (2021): Történik és állítódik: Mészöly Miklós: Merre a csillag jár? Tiszatáj, 75. 7-8. sz. 161-171. p.

Urbanik Tímea: Tabu és életigenlés Gimesi Dóra tündérmeséiben. In: Varga Emőke; Turcsányi Enikő; Pusztai Virág (szerk.): Tabu a gyermekirodalomban. Budapest: Magyar Gyermekirodalmi Intézet Kft., 71-83. p.

Urbanik Tímea (2021): Száz év határ: egy hatvan éve megjelent, közel egy évszázada játszódó könyv mai olvasatai. In: Osztroluczky, Sarolta (szerk.): A mindenség ernyőjére kivetítve: hatvanéves az Iskola a határon. Budapest: Kortárs Kiadó, 329-341. p.

Szorongatott idill: Nemes Nagy Ágnes, Lengyel Balázs, Polcz Alaine, Mészöly Miklós levelezése 1955-1997. Sajtó alá rendezte: Hernádi Mária, Urbanik Tímea (2021). Budapest: Jelenkor Kiadó

Urbanik Tímea (2022): Prózazsilipek: intratextualitás Mészöly Miklós prózájában. Szeged: Juhász Gyula Felsőoktatási Kiadó

Urbanik Tímea (2022): A gyári munkás mint a hetvenes évek ködlovagja. Irodalmi Magazin, 10. 3. sz. 47-51. p.

Urbanik Tímea (2022): „Nyulas” órák és könyvek az iskolában: olvasási és szövegértési képességek fejlesztése interaktív könyvvel. Katedra. A szlovákiai magyar pedagógusok és szülők lapja. (Dunajska Streda), 29. 10. sz. 31. p.

Újvári Edit (2021): Újjászületési szimbólumok: a csoport fennmaradásának, valamint az egyén halhatatlanságának vallási reprezentációi. In: Hoppál Bulcsú; Szilágyi Zsolt (szerk.): Születés a halálban: vallás és megújulás. Budapest: Magyar Vallástudományi Társaság: L’Harmattan Kiadó, 131–140. p. (Vallástudományi Könyvtár; 19.)

Újvári Edit (2021): Égi és földi szerelmek. In: Balázs Géza (szerk.): Erósz szemiotikája szerelem – Erotika – szexualitás. Semiotica Agriensis 19. Budapest: Magyar Szemiotikai Társaság: IKU, 179–192. p.

Újvári Edit (2021): Lokális kulturális elemek diffúziója a Római Birodalomban. Közösségi Kapcsolódások – tanulmányok kultúráról és oktatásról, 1. 1-2. sz. 125-135. p.

Újvári Edit (2022): Az újkori emblémáskönyvek antik forrása: Hórapollón: Hieroglyphica. Az egyiptomi írás magyarázata. (Recenzió) Antikvitás és Reneszánsz Könyvek. Ford.: Hajdú Attila. Előszó, Utószó és jegyzetek: Vígh Éva. Bevezetés: Fehér Bence. Szeged: Lazi Kiadó, 2020. 453 p. Tiszatáj, 2022. január 2.


Konferenciák:

A kutatócsoport által szervezett konferencia:

Átmenetek. A globális és helyi kultúrák határán című multidiszciplináris konferencia (2021. március 12-13.)

Projektben való részvétel (pl. TÁMOP, EFOP stb.):

2021 őszén a Kutatócsoport Kultúrakutató Műhelye sikeres pályázatot nyújtott be a kari tudományos pályázatra Molnárné Dr. Urbanik Tímea vezetésével.


Doktori iskolában való részvétel

- Gerencsérné dr. habil. Újvári Edit tanszékvezető egyetemi docens, SZTE BTK Málnási-Bartók György Filozófiai Doktori Iskola témavezető tag; témakiíró

- Dr. habil. Keczer Gabriella egyetemi docens, ELTE Neveléstudományi Doktori Iskola témavezető tag, témakiíró


Aktuális események

Rendezvénynaptár *

Kapcsolódó hírek