Rendezvénynaptár
-
június 11.09:00 - 18:00
Magonyné dr. habil. Varga Emőke
Dr. Dombi Józsefné
Dr. Pintér Klára
Tagok
A JGYPK oktatói
Fáyné dr. habil. Dombi Alice, szakcsoportvezető egyetemi tanár, CsC PhD habil.
Dr. Kakuszi Béla Péter, intézetvezető főiskolai tanár, PhD
Dr. habil. Karikó Sándor, főiskolai tanár, PhD habil.
Dr. Krisztin Németh István, szakcsoportvezető főiskolai docens, PhD
Mártonffyné Dályai Zsuzsanna, adjunktus
Soós Katalin, mesteroktató
Dr. Varjasi Gyula, tanszékvezető főiskolai docens, PhD
Hazai külsős tagok
Dr. Ruttkay Zsófia, egyetemi docens, PhD, MOME
Dr. Bényei Judit, egyetemi docens, PhD, MOME
Dr. Daróczi Gabriella, egyetemi adjunktus, PhD, ELTE, EKE
Dr. Bárdos József, ny. főiskolai tanár, PhD, KF
Nem oktató kutató tagok:
Sándor Csilla, a Magyar Gyermekirodalmi Intézet vezetője, a Csodaceruza főszerkesztője
Wittmann Ildikó, a Magyar Gyermekirodalmi Intézet vezetője, a Csodaceruza szerkesztője
Az empirikus kutatásokban résztvevő pedagógus tagok:
Lehóczki Éva, óvópedagógus, Kiskunmajsa
Farsang Anita, óvópedagógus, Szentes
Kálmán László, óvópedagógus, Szeged
Kurucz Mónika, óvópedagógus, Kiskunmajsa
Molnár Szimonetta, óvópedagógus, Szeged
Kocsis-Savanya Ágota, tanító, Budapest
Hallgatói tagság:
Az aktuálisan hallgatói státuszban lévő (óvó- és szociálpedagógus, tanító szakos) tagok létszáma változó, a MűOK megalakulása, azaz 2009 óta – egy ill. kétéves tagsággal – évente 10-15 fő
A műhely kutatási témája
A 2009-ben a Szegedi Tudományegyetem Juhász Gyula Pedagógusképző Kar Tanító- és Óvóképző Intézetében kutatók, oktatók, pedagógusok és hallgatók együttműködésével megalapított műhely célkitűzései és projektjei elsősorban azokhoz a tudományközi és művészetközi szakterületekhez kapcsolódnak, melyek a SZTE JGYPK TOKI-ben működő szakok fejlesztésének oktatási-kulturális céljait – egyrészről kulturális-művészeti programok szervezésével, másrészről a kisgyermekneveléshez kapcsolódó művészet- és tudományközi témák kutatásával – közvetlenül is segítik megvalósulni. A tananyag tematikus kibővítése, a különböző típusú intézményi (egyetemi, egyetemközi és a piaci szereplőkkel való mátrix-szerű) együttműködések célja, hogy a leendő pedagógusok majdani, a mindennapi gyakorlatba beágyazott, hasznossági és célracionális meggondolások alá rendelt tevékenységeiben minél több szerepe legyen az esztétikai szempontoknak. Pedagógiai praxisukban legyen szerepe a művészet expanziójának; a közös művészeti tevékenységben rejlő társadalom- és közösségformáló, szociális erő felfedezésének.
2010-től, együttműködésben a Magyar Gyermekirodalmi Intézettel, a MűOK empirikus vizsgálatai a nyomtatott képeskönyvek, majd 2013-tól, együttműködésben a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem Technológia Laborjával, a digitális irodalom reprezentáns műfajának, az interaktív mesekönyvnek mint alkalmazástípusnak a befogadási folyamatára irányultak.
A háztartásokban egyre nagyobb teret nyernek a különféle technomédiumok, melyek hatásai rétegzettek, és a fiatal populáció társadalmi beilleszkedését, boldogulását illetően több különféle vonatkozásból elemezhető helyzetet teremtenek. Kutatásuk és fejlesztésük európai trend, melyet a mindenkori társadalmi változások kényszerítettek ki. A műhely empirikus kutatásai ezeknek a jelenségeknek egy néhány éves múltra visszatekintő „műfaját”, az interaktív mesekönyvet tehát azzal a céllal állítják fókuszba, hogy az alkotás (alkalmazás) mint praxis és a rá vonatkozó tudományos-oktatói diskurzus közti jelentős hiátust enyhítsék. Az adatfelvételek eredményeire épülő teoretikus munkák (tanulmányok, konferencia-előadások) orientálódni segítenek a nemzetközi és a magyar appok közt, az alkalmazásokat felhasználói szempontból, kommunikációelméleti, narratológiai, szöveg-képelméleti, esztétikai és készségfejlesztési kérdéseket előtérbe helyezve tárgyalják.
1) 2013-2014-ben a MűOK a hazai kutatásokban, beleértve a digitális bölcsészeti kutatásokat is, az új és tudományosan még nem vizsgált műfaj befogadókra gyakorolt nyelvi-vizuális hatásait az egyik első magyar nyelvű – a kutatási programmal kísért alkalmazások közt pedig a legelsőnek tartott – interaktív könyv, A kiskakas gyémánt félkrajcárja-adaptáció tesztelésével kezdte meg. A mintegy 200 óvodás és kisiskolás korú alany körében végzett kutatás adatfelvételeinek célja az Arany László-i mese digitális feldolgozásának kisgyermek felhasználókra gyakorolt hatása, valamint a nyomtatott képeskönyv-variációk befogadási folyamata jellemzőinek összevetése volt.
2) 2014-2015-ben egy közismert Aesopus-mese, A tücsök és a hangya képeskönyv-variációinak, valamint a nemzetközi felhasználói piacon ismert alkalmazások, a TabTale és a Clue Pop The Ant and the Grasshopper-interaktív mesekönyveinek felhasználói tapasztalatait mérték a MűOK kutatásai. A részletesebben körvonalazott témák a következők voltak: Az előzetes szövegismeret és a felhasználói tapasztalat különbségei; Prioritások az álló- és a mozgóképi elemek érzékelési folyamatában; Előnyök és hátrányok: a mesei adaptációk esztétikai hatása a 3-8 éves korú gyerekekre, a tanulásban akadályozott kisiskolásokra és hármas ikrekre; Az óvó- és szociálpedagógus, valamint tanító szakos hallgatók mint közvetítők tetszési indexe.
3) 2016-2018-ban a MűOK-kutatások témája az ún. aktív-transzformatív részvételt feltételező fejlesztések, azaz olyan appok vizsgálata, amelyek korábban nyomtatásban már megjelent képeskönyvek multimediális adaptációiként értelmezhetők. A 2017-ben mért app-mesék mellett, közvetlenül együttműködve a BOOKR Kids fejlesztői gárdájával, 2018-ban a Digitális Jólét Programban által jóváhagyott Mesetár-alkalmazást vizsgáltuk, 2019-ben megkezdjük a Bookr Suli-alkalmazások tesztelését. Fontosabb szempontok: milyen módon segítheti elő az olvasóvá nevelést az új technomédium? Az interaktív könyv a digitális olvasóvá válás folyamatában. Az interakció különböző típusainak szerepe a készség- és képességfejlesztésben és a felhasználói figyelemre gyakorolt hatása. A még olvasni nem tudó befogadók felhasználói tapasztalatai minként működhetnek visszacsatolásként az alkotói-programozói folyamat során?
Folyamatos a „mérők mérése”: a mesekönyveket közvetítő egyetemi hallgatók interaktív könyvekről kialakított véleményének felmérése.
2012 óta a MűOK-projekteknek szintén folyamatosan jelenlévő témája a kortárs illusztrált verses- és mesekönyvek esztétikai-poetikai jellemzőinek vizsgálata, e kiadványoknak a kisgyermek befogadókra, valamint a könyvek közvetítőire (a pedagógusokra és a szülőkre) gyakorolt hatása, a kulturális kontextusok feltérképezése. A hallgatói konferenciákon bemutatott témák: a kortárs hazai és külföldi képeskönyvek esztétikai értékeiről, a számfogalom kialakításának lehetőségeiről, képességfejlesztő hatásairól, illetve a játékkönyvek alkalmazhatóságának módjairól; mennyiben és milyen módon segítik elő, illetve kódolják át a befogadást a progresszív, a médiumok együttműködésének új formáival kísérletező kortárs képeskönyvek.
Jelentősebb eredmények
Publikációk
A BOOKR Kids-mesék hatása. A Szegedi Tudományegyetem Művészettel az Oktatásért Kutatócsoportjának esettanulmányai – In: Boldog Anna – Daróczi Gabriella – Horváth Dorka – Horváth Dorottya – Ruttkay Zsófia – Varga Emőke: A könyvek életre kelnek. Bevezetés az interaktív könyv elméletébe és gyakorlatába a BOOKR Kids alkalmazásaival,
első kiadás/ szerk. Varga Emőke, Budapest: Móra – BOOKR Kids, 2018. 101 p. ISBN 9786158102100, 38-49. p.
második, bővített és javított kiadás/ szerk. Varga Emőke, Budapest: Móra – BOOKR Kids, 2018. 130 p. ISBN 9786158102131, 38-49. p.
(a könyv tananyagul szolgál Az interaktív könyv. Olvasás- és szövegértésfejlesztés a BOOKR Kids digitális könyveivel című pedagógus-továbbképzési tanfolyamhoz)
Bényei Judit - Ruttkay Zsófia: Interaktív mesekönyv gyerekeknek – A kiskakas gyémánt félkrajcárja esettanulmány. In: Szirmay-Kalos László, Renner Gábor (szerk.) VII. Magyar Számítógépes Grafika és Geometria Konferencia. Konferencia helye, ideje: Budapest, Magyarország, 2014.02.19-2014.02.20. Budapest: Neumann János Számítógép-tudományi Társaság (NJSZT), 2014. pp. 72-78.(ISBN: 978-615-5036-08-8)
Daróczi Gabriella – Ruttkay Zsófia – Varga Emőke: Az interaktív mesekönyv a kisgyermekkori képességfejlesztésben (digitális tananyag), 2014. TÁMOP-4.1.1.C-12/1/KONV-2012-0004
Daróczi Gabriella: Az óvodáskorú gyermekek kognitív műveleteinek fejlesztési lehetőségei irodalmi kommunikációval. In. Könyv és Nevelés, 2014. 2. sz. http://olvasas.opkm.hu/index.php?menuId=466&year_id=21&number_id=92
Ruttkay Zsófia - Pataky Gabriella - Bényei Judit: Interaktives Märchenbuch für Kinder - neue Wege im Kindergarten und in der Schule – am Beispiel von dem Märchen „DER KLEINE HAHN UND SEIN DIAMANTENER HALBKREUZER”. 2015.
Varga Emőke: Az interaktív mesekönyv kommunikációs stratégiái – In.: Pedagogikum és kommunikáció/ szerk.: Dombi Alice – Dombi Mária – Szeged: Universitas Szeged Kiadó, 2014. 209-225.
Varga Emőke: Az interaktív mesekönyv mint a látás új kulturalitásának műfaja. In: Kárpáti Andrea (szerk.) I. Művészetpedagógiai Konferencia: A világ új képe a művészetben és a tudományban. Fókuszban: a vizuális kultúra pedagógiája. 198-199. (ISBN: 978-963-284-905-8)
Varga Emőke: Az irodalom- és művészetelméleti kutatások határán: A kiskakas gyémánt félkrajcárja című interaktív könyv szöveg-kép kontextusai. In.: Lőrincz Ildikó (szerk.) Mobilis in mobili: egyszerűség és komplexitás a tudományokban. Tanulmánykötet. XVII. Apáczai-nap Tudományos Konferencia 2013. október 25.– Sopron – Győr: Nyugat-magyarországi Egyetem Kiadó – Nyugat-magyarországi Egyetem Apáczai Csere János Kar, 2014. 16-30. (ISBN 978-963-334-201-5)
Varga Emőke: Esztétikai értékek és giccs az interaktív mesekönyvekben. In: Dombi Alice, Dombi Mária (szerk.) Érték és nevelés: Tanulmányok az SZTE JGYPK-n folyó óvodapedagógus képzés tizedik évfordulójára. Szeged: Szegedi Egyetemi Kiadó, Juhász Gyula Felsőoktatási Kiadó, 2016. 165-179. (ISBN: 978-615-5455-58-2)
Varga Emőke: Literary, imagery values together with the interoperability of the mediums in the interactive story-book titled Little Red Riding Hood. In: XXI Naučna konferencija „Multimediji u obrazovanju” i II Naučna konferencija „IKT u obrazovanju” 2015. 05. 22-23. / Felelős szerk.: Lepeš Josip – Námesztovszki Zsolt – Vinkó Attila – Szabadka: Újvidéki Egyetem, Magyar Tannyelvű Tanítóképző Kar, 2015. 88-92. ISBN 978-86-87095-54-0 http://magister.uns.ac.rs/upload/ict/ICT2015.pdf
Fontosabb referenciák:
Nem akárkik mondják: ezt a magyar mesekönyv-alkalmazást minden kisgyereknek érdemes megmutatni. In: hvg.hu (2017. 09. 08.)
http://hvg.hu/tudomany/20170908_bookr_kids_mesekonyv_mese_alkalmazas_kutatas_szte
Segít az olvasástanulásban a BOOKR Kids. In: kulter.hu (2017. 09.05.)
http://kulter.hu/2017/09/segit-az-olvasastanulasban-a-bookr-kids/
Segít az olvasástanulásban a BOOKR Kids meseapp a Szegedi Tudományegyetem ajánlásával (2017. 10. 20.)
Ki látott, ki hallott? In: TiszapArt TV. Heti Közélet Magazin. Tudomány rovat. Pusztai Virág riportja
https://hetikozelet.wordpress.com/2017/05/24/ki-latott-ki-hallott/
A Kicsi, a Szorgos és a Lusta: Előadássorozat a Kiskakas gyémánt félkrajcárja, valamint A tücsök és a hangya interaktív könyves adaptációinak empirikus kutatásairól. Riport a program előadójával, Bali Cintia óvópedagógus hallgatóval és szervezőjével, Magonyné dr. Varga Emőkével (JGY TV)
http://www.jgypk.hu/JGY-TV/?pageid=&vcat=0&vid=e632d3fd96b5
Szepesi Dóra: Hogyan szökött meg a gyermekjavító műhelyből Misi és a kaméleonlány? TOP50, TOP 25 – Gyermek és Ifjúsági Könyvek Szemléje. In: prae.hu
http://www.prae.hu/article/9556-hogyan-szokott-meg-a-gyerekjavito-muhelybol-misi-es-a-kameleonlany/
Szeri Kinga: Mesélő gépek (2015. 05. 08.)
http://www.partyponty.hu/posts/5860
Sziki Bálint: Amikor a gyermek érinti meg a mesét (2015. 05. 08.) http://hokkento.hu/?pageid=1&cikk=2491
A kicsi, a szorgos és a lusta (JGYTV)
http://www.jgypk.hu/JGY-TV/?pageid=&vcat=0&vid=e632d3fd96b5
Kocsis Bernadett: Első lépések az interaktív könyvek világában. In: Szegedi Egyetemi Magazin, 2018. 02. 12.
https://www.u-szeged.hu/sztemagazin/2018/elso-lepesek-interaktiv?objectParentFolderId=21798
Tóth Ida: Végtelen sztori. Olvasás – a jó illusztráció fejleszti a fantáziát, a bóvli viszont elkényelmesít. Magyar Idők Lugas, 2018. június 19. https://magyaridok.hu/lugas/vegtelen-sztori-3177802/
A Könyvek életre kelnek, Heti Közélet, Tudomány rovat, TiszapArt Tv,
https://hetikozelet.wordpress.com/2018/12/11/a-konyvek-eletre-kelnek
(Bene Zoltán riportja)
Konferenciák:
A Művészettel az Oktatásért Kutatócsoport által szervezett intézeti, kari és egyetemközi konferenciák:
I. K³ – képes-könyv-kritika, 2011. május 10. Szeged, SZTE JGYPK TOKI; MűOK
Tehetséggondozás az alsó tagozatban, 2011. október 27. Szeged, SZTE JGYPK TOKI; MűOK
A Fa: fa-ábrázolások a művészetekben, 2012. április 27. Szeged, SZTE JGYPK TOKI – Művészeti Intézet; MűOK
II. K³ – képes-könyv-kultúra, 2013. április 24. Szeged, SZTE JGYPK; MűOK – Játékos Matematika Kutatócsoport
App-nap. Az interaktív mesekönyv, 2014. április 15. Szeged, SZTE – Moholy-Nagy Művészeti Egyetem; MűOK – MOME Kreatív Technológia Labor
A Kicsi, a Szorgos és a Lusta. Előadássorozat a Kiskakas gyémánt félkrajcárja, valamint A tücsök és a hangya interaktív könyves adaptációinak empirikus kutatásairól, 2015. május 6. Szeged, SZTE JGYPK TOKI; MűOK
III. K³ – képes-könyv-kutatás, 2016. november 15. Szeged, SZTE JGYPK TOKI; MűOK
Ki látott, ki hallott? Előadássorozat a Móra Kiadó - BOOKR KIDS elektronikus könyveinek empirikus kutatásairól, 2017. május 9. Szeged, SZTE JGYPK TOKI; MűOK – BOOKR Kids
A MűOK empirikus kutatási eredményeit is felhasználó fontosabb előadások
Daróczi Gabriella Az interaktív könyvek kihívásai befogadásuk során, kisgyermekkorúak esetében - a jó példa: A kiskakas gyémánt félkrajcárja - interaktív forma. 2014. április 15. Szeged, SZTE JGYPK TOKI, App-nap. Az interaktív mesekönyv
Daróczi Gabriella: A gyermekkultúra mediális egységei. 2014. november 20. Budapest, ELTE, Gyermekkultúra
Daróczi Gabriella: A jelentésadás mechanizmusai az interaktív mesekönyvek használatakor. 2013. október 25. Győr, Nyugat-Magyarországi Egyetem ACSJK, XVII. Apáczai Napok. Mobilis in mobili.
Daróczi Gabriella: Kép és szöveg kapcsán a kisgyermekkori befogadás nehézségeiről. 2012. szeptember 7. Debrecen, Déri Múzeum – Debreceni Tudományegyetem, Olvasható kép, látható szöveg
Dombi Józsefné dr. Kemény Erzsébet: Új interaktív zenés mesék. 2017. május 9. Szeged, SZTE JGYPK, Ki látott, ki hallott? Előadássorozat a Móra Kiadó - BOOKR KIDS elektronikus könyveinek empirikus kutatásairól
Horváth Dorka – Boldog Anna – Richter Gergő – Varga Emőke: Olvasáskészség- és szövegér-tés-fejlesztés BOOKR Kids-mesékkel alsó tagozatban (workshop). 2017. szeptember 29-30. Budapest, Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, DOKK- I. Digitális Oktatási Konferencia és Kiállítás
Ruttkay Zsófia: Az interaktív könyv - egy születőben lévő műfaj. 2014. április 15. Szeged, SZTE JGYPK TOKI, App-nap. Az interaktív mesekönyv
Varga Emőke: A kiskakas gyémánt félkrajcárja című mese szöveg- és képvariációiról. 2013. jún. 5. Székesfehérvár, Vörösmarty Könyvtár, 84. Ünnepi Könyvhét,
Varga Emőke: A kiskakas gyémánt félkrajcárja című mese szöveg- és képvariációi. 2014. április 15. Szeged, SZTE JGYPK TOKI, App-nap. Az interaktív mesekönyv
Varga Emőke: Az interaktív könyv tudományközi vizsgálatának kérdései, Nitre Univerzita Konstantína Filozofa v Nitre – Fakulta Stredoeurópskych stúdií Magyar Nyelv- és Irodalomtudományi Intézete - Nemzetközi Összehasonlító Irodalomtudományi Társaság, 2016. szeptember 5.
Varga Emőke: Az interaktív mesekönyv mint a látás új kulturalitásának műfaja. In: Kárpáti Andrea (szerk.) I. Művészetpedagógiai Konferencia: A világ új képe a művészetben és a tudományban. Fókuszban: a vizuális kultúra pedagógiája. 2017. június 22-23. Budapest: Eötvös Loránd Tudományegyetem
Varga Emőke: Az interaktív mesekönyv szerepe az olvasóvá nevelésben. 2015. október 1. Szeged, Somogyi Károly Városi és Megyei Könyvtár – Szegedi Tudományegyetem, Legyen az olvasás mindenkié! TÁMOP-4.1.2.B.2-13/1-2013-0008 sz. Mentor(h)áló 2.0 Program
Varga Emőke: Az interaktív mesekönyvek empirikus kutatásai a MűOK-ban, 2013-2017. 2017. május 9. Szeged SZTE JGYPK, Ki látott, ki hallott? Előadássorozat a Móra Kiadó - BOOKR KIDS elektronikus könyveinek empirikus kutatásairól
Varga Emőke: Ez nem mesekönyv, hanem tablet. Az interaktív könyv kommunikációs modellje és szerepének reflektáltsága a felsőoktatásban. 2017. október 19-21. Republika Srbija, Subotica, Univerzitet u Novom Sadu Učiteljski fakultet na mađarskom nastavnom jeziku u Subotici. The Challenges of Contemporary Education. 11th International Stientific Conference – 6th International Methodological Conference – 4th ICT in Education Conference
Varga Emőke: Nagymama, miért olyan nagy a szád? Az irodalmi, a képi értékek, valamint a médiumok együttműködése a Piroska és a farkas című interaktív mesekönyvben. 2015. május 22-23. Republika Srbija, Subotica, Univerzitet u Novom Sadu Učiteljski fakultet na mađarskom nastavnom jeziku u Subotici, 21ST Multimedia in Education Conference and 2ST ICT in Education Conference http://conference.magister.uns.ac.rs/wp-content/uploads/2015/01/XXI-MultimediaII-IKTSzabadka.pdf
Zsófia Ruttkay – Emőke Varga: Illustration, interaction and text in interactive books for early readers. 2014. július 21-25. Torino, L’Università di Torino, IGEL 2014: International Society for the Empirical Study of Literature and Media
Varga Emőke: Milyen a Jó interaktív könyv? 2018. december 7. DigitalSkills projekt 2., Józsefvárosi Egyesített Bölcsődék – Le-onardo41 Alapítvány – Karácsony Sándor Közalapítvány
Varga Emőke: Tananyagon túli tartalom. Művészet a MűOK-ban. 2018. november 14. Szeged MTA SZAB székház, Művészeti nevelés, művészetre nevelés a felsőoktatásban-konferencia, SZTE JGYPK Művészeti Intézet Rajz-művészettörténet Tan-szék
Projektben való részvétel
2011-2012: SZTE JGYPK Tudományos Pályázatok, MűOK 2011: pályázat a Művészettel az Oktatásért Kutatócsoport terveinek megvalósításához (együttműködés a SZTE JGYPK Alkalmazott Pedagógiai és Pszichológiai Tanszékének Kutatócsoportjával)
2013-2014: SZTE JGYPK Tudományos Pályázatok, Az interaktív könyv – teoretikus és empirikus kutatások (együttműködés a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem Kreatív Technológia Laborjával)
2014: Harmadik generációs összehangolt szolgáltatási portfólió és irányítási rendszer kialakítása, valamint stratégiai jellegű optimalizálás megvalósítása közösségi típusú felsőoktatási együttműködés formájában Dél-Kelet Magyarországon. TÁMOP-4.1.1.C-12/1/KONV-2012-0004. Daróczi Gabriella – Ruttkay Zsófia – Varga Emőke: Az interaktív mesekönyv a kisgyermekkori képességfejlesztésben (a MűOK empirikus kutatásai a digitális tananyag fejlesztését készítették elő)
2014-2015: SZTE JGYPK Tudományos Pályázatok, Az interaktív mesekönyv. Felsőoktatási tankönyv (együttműködés a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem Kreatív Technológia Laborjával, az ELTE oktatóival)
A műhelyhez kapcsolódó TDK-tevékenység
A díjazott hallgató neve: Kuti Barbara
A TDK/OTDK-munka címe: A MOME TechLab Kiskakas-adaptációjának empirikus vizsgálatai óvodások és kisiskolások körében
Helyezés: III. helyezés, Kutató Hallgatók Éjszakája, a Kar tudományos és művészeti diákköreinek bemutatkozása, SZTE, JGYPK, 2015. szeptember 24.
Témavezető: Magonyné dr. Varga Emőke
A műhelyhez kapcsolódó egyéb tudományos-szakmai, hallgatói dolgozatok és előadások:
MedvEst, SZTE JGYPK TOKI, 2010. március 9.
Kálmán László: A medvefajtákról
(témavezető: Soós Katalin, mesteroktató)
Facskó Judit: Csillagkép és mítoszok. A medve-szimbólum kultúrtörténete
Kállai Éva: Játéktörténet: híres mackók
(témavezető: Magonyné dr. habil. Varga Emőke)
I. K3 – képes-könyv-kritika, SZTE JGYPK TOKI, 2011. május 10.
Kálmán László: K³ - képes – könyv – kritika: az eddig elkészült könyvismertetőkről Róka Éva: Az illusztrált könyvek és a hazai kritika: a 80-as évek és napjaink könyvpiaci helyzetéről
(témavezető: Magonyné dr. habil. Varga Emőke)
II. K3 – képes-könyv-kultúra, SZTE JGYPK TOKI, 2013. április 24.
Erdősy Doris – Bányai Eszter: Julia Donaldson: A graffaló
Braskó Brigitta: Alan Snow: What are opposites?
Varjasi Balázs: Julia Donaldson: A majom mamája
Lehóczki Éva: Levinova – Szapgir: Vidám matematika I-II.
Földesi Csenge: Jean-Jacques Sempé – René Goscinny: A kis Nicolas
Csete Marietta: Somogyi Réka: Árapály – Tengermadár
Krix Anett: Michael Rosen – Helen Oxenbury: We’re Goin gon a Bear Hunt
Gőgh Erzsébet: Babits Mihály: Barackvirág című meseregényének illusztrációi
Lengyelné Czakó Patrícia: Az illusztrációk értelmezése gyerekszemmel
(témavezető: Dr. Pintér Klára – Mártonffyné Dályai Zsuzsanna – Magonyné dr. habil. Varga Emőke)
App-nap. Az interaktív mesekönyv, SZTE – MOME, 2014. április 15.
Czoll Bernadett – Morvai Tímea – Fehér Zsófia – Kocsis-Savanya Ágota: Empirikus kutatások a szegedi óvodákban: illusztrációsorozatok képi- és szövegreferenciális különbségeinek hatása a befogadás folyamatára
Ács Anikó – Bali Cintia – Bányai Eszter – Beszedics Helga – Bognár Viktória – Kun Alexandra – Nyerges Evelin – Heiligermann Zsófia – Farsang Anita: A kiskakas gyémánt félkrajcárja: a mese, az illusztrációk és az interaktív alkalmazás hatása a gyermekekre
(témavezető: Dr. Dombi Józsefné dr. Kemény Erzsébet – Dr. Ruttkay Zsófia – Magonyné dr. habil. Varga Emőke)
5-let(T) Az ötéves Művészettel az Oktatásért Kutatócsoport művészeti-tudományos estje, SZTE JGYPK TOKI, 2014. november 5.
Veres Dorina: Az ötös szám kultúrtörténetéről és szimbolikájáról
Lehóczki Éva Szilvia: Rövid leltár az állat- és növényvilág ötös formációiról
Kökösi-Sigmond Lia: Az ötödik életév jellemzői
Beszedics Helga – Nyerges Evelin: „Lila dal”: Az öt érzékterület a Nyugat költészetében
Bali Cintia: Az ötös szám szimbolikája a keleti mesékben
Bognár Viktória: Az ötösosztatú kompozíciók a képeskönyvekben
(témavezető: Magonyné dr. habil. Varga Emőke)
Berta Alexandra: Az ötös szám a számírás történetében
Hack Andrea: A szorobán bemutatása
Piskoltiné Tóth Andrea – Králik Kata: Az ötös szám tanítása az első osztályban
(témavezető: Dr. Pintér Klára)
A Kicsi, a Szorgos és a Lusta. Előadássorozat a Kiskakas gyémánt félkrajcárja, valamint A tücsök és a hangya interaktív könyves adaptációinak empirikus kutatásairól, SZTE JGYPK TOKI, 2015. május 6.
Péter Eszter: Interaktív mesekönyvek empirikus vizsgálatai a Művészettel az Oktatásért Kutatócsoportban, a Szegedi Tudományegyetem Pedagógusképző Karán
Kurucz Mónika: A profilról és az óvodás korú gyermekek médiaismeretéről
Locher Dóra – Kuti Barbara: A MOME TechLab Kiskakas-adaptációjának empirikus vizsgálatai óvodások és kisiskolások körében
Reiner Betty: A TabTale-adaptációval kapcsolatos mérésekről, különös tekintettel a „touch”-ra
Veres Dorina: A hallott és a látott mesére adott reakciók összehasonlítása
Kákonyi Lilla: Felmérések tanulásban akadályozott gyermekekkel
Gera Adrienn – Ratkai Tünde: A hármas ikrek emlékezeti rajzai a TabTale meséjéről
Bányász Edit: A mérők mérése
Lehóczki Éva – Kökösi-Sigmond Lia: A Clue Pop-adaptáció empirikus kutatásai: adatfelvétel és összesítés
Kun Alexandra: A képstruktúra és az érintések számának összefüggései
Bognár Viktória: A Clue Pop-adaptáció ötödik állóképének befogadási folyamata
Bali Cintia: A mese felidézéséről, valamint a gyermeki tapasztalás felülíródásának okairól
(témavezető: Magonyné dr. habil. Varga Emőke)
Kutató Hallgatók Éjszakája: Az interaktív mesekönyvek empirikus kutatásai a Művészettel az Oktatásért Kutatócsoportban, SZTE JGYPK, 2015. szeptember 24.
Borsi Zsófia – Kurunczi Rebeka: A MűOK empirikus kutatási eredményei, 2012-2015
Molnár Szimonetta: A hallott és a látott mese különbségei a befogadás folyamatában
Kuti Barbara – Locher Dóra: A MOME TechLab Kiskakas-adaptációjának empirikus vizsgálatai óvodások és kisiskolások körében
(témavezető: Magonyné dr. habil. Varga Emőke)
III. K3 – képes-könyv-kutatás, SZTE JGYPK TOKI, 2016. november 15.
Dávid Lilla: Az illusztrált- és képeskönyvek befogadásának jellemzői. A MűOK empirikus kutatásairól
Dobó Hajnalka: A szavak nélküli könyv. Radnóti Blanka: Balaton
Kránitz Renáta: Képeskönyv és számítógép. Szabó T. Anna – Maul Ági: Tükörrobot
Harkai Lilla – Mucsi Éva: Tematikus újdonságok a gyerekkönyvekben.; M. Kácsor Zoltán – Szigeti András: Szemétkedő Szemétszedő
(témavezető: Magonyné dr. habil. Varga Emőke)
Ki látott, ki hallott? Előadássorozat a Móra Kiadó - BOOKR KIDS elektronikus könyveinek empirikus kutatásairól, SZTE JGYPK TOKI 2017. május 9.
Tamás Adél – Szabó Vivien: Képeskönyv és interaktív könyv. Nemes Nagy Ágnes: Ki ette meg a málnát? című versének adaptációi
Lázár Petra – Faragó Mária: Az interakcióra motiválás feltételei. Horgas Béla – Réber László: Mesélek a zöld disznóról
Lázár Petra – Faragó Mária: A szöveg és a zene egyidejűségének, valamint a képi dominanciának a kérdése A cinege cipője című alkalmazásban
Kiss Debóra: Az „elmélyült olvasás” kérdése. A 18-23 évesek véleménye Szécsi Noémi – Szathmáry István: Tetűmeséjéről
(témavezető: Magonyné dr. habil. Varga Emőke)
A könyvek életre kelnek. SZTE JGYPK TOKI 2018. december 5.
Benke Alexa: Adatfelvételek a Művészettel az Oktatásért Kutatócsoportban. A BOOKR Kids-alkalmazások felhasználásáról, 2016-2018
(témavezető: Magonyné dr. habil. Varga Emőke)
Doktori iskolában való részvétel
Fáyné dr. habil. Dombi Alice, szakcsoportvezető egyetemi tanár, CsC PhD habil.
SZTE Neveléstudományi Doktori Iskola
Témavezető
Magonyné dr. habil. Varga Emőke, főiskolai tanár, PhD habil.
SZTE Málnási Bartók György Filozófiai Doktori Iskola
Témakiíró
Dr. Ruttkay Zsófia, egyetemi docens, PhD
Moholy-Nagy Művészeti Egyetem Doktori Iskola
Témakiíró
Dr. Bényei Judit, egyetemi docens, PhD
Humán Tudományok Doktori Iskola, DE; Moholy-Nagy Művészeti Egyetem Doktori Iskola
Témakiíró