Bezár

Iskolánkról

HAT-16-01-0109

HAT-16-01-0109

2024. július 29.
5 perc

Határtalanul 2017


logo


A pályázat címe:
Erdélyi barangolás irodalmi és történelmi emlékeink között

Kedvezményezett:
Szegedi Tudományegyetem Juhász Gyula Gyakorló Általános és Alapfokú Művészeti Iskolája, Napközi Otthonos Óvodája
Székhelye: 6725 Szeged, Boldogasszony sgt. 8

Támogató:
Emberi Erőforrások Minisztériuma
Székhelye: 1054 Budapest, Akadémia u. 3.

Lebonyolító:
Emberi Erőforrás Támogatáskezelő
Székhelye: 1054 Budapest, Alkotmány u. 25.

A támogatás célja:
"Határtalanul! Program" Tanulmányi kirándulás hetedikeseknek (pályázati kód HAT-16-01-0109)

A támogatás összege:
1 940 000.- forint azaz egymillió-kilencszáznegyvenezer forint.

  • HATÁRTALANUL! előkészítő óra időpontja: 2017. május 17.
  • a tanulmányi kirándulás helyszíne: Románia
  • a tanulmányi kirándulás ideje: 2017. május 29 - június 2.
  • a kiutazók létszáma: 70 diák és 7 kísérőtanár
  • a Nemzeti összetartozás -HATÁRTALANUL! témanap időpontja: 2017.június 7.
  • a HATÁRTALANUL! értékelő óra időpontja: 2016. június 6.
  • a vállalt tanintézményi bemutató előadás időpontja: 2016. június 8.

A projekt rövid bemutatása:
A tanév során felkészítjük tanulóinkat arra, hogy az ötnapos tanulmányi kirándulás gazdag látni-, tapasztalni-, megélnivalóinak minél jobb befogadói, aktív résztvevői legyenek. Utunk során Nagyszalonta, Nagyvárad, Kalotaszentkirály, Magyarlóna, Kolozsvár, a Tordai hasadék, Csíkrákos, Farkaslaka, Korond, Parajd, Szováta, a Gyilkos tó, Békás szoros, Csíksomlyó, Fehéregyháza, Segesvár, Vajdahunyad, Déva és Arad a főbb állomásaink. Erdei iskolai és korábbi hasonló utunk tapasztalatai alapján minden igyekezetünk azt szolgálja, hogy tevékenységközpontú, kultúrismeretekben és pozitív emberi kapcsolatokban gazdag, maradandó, kedves élményt nyújtó utat valósítsunk meg.

Az erdély tanulmányút programja:

  1. nap 2017. május 29. hétfő
    Szeged
    Nagyszalonta – Csonka torony
    Nagyvárad – Székesegyház, Ady múzeum, belvárosi séta, vár
    Királyhágó
    Kalotaszentkirály – művelődési ház: népviselet- és néptánc-bemutató
    Magyarlóna (szállás)
  2. nap 2017. május 30. kedd
    Magyarlóna
    Kolozsvár – Fő tér, Házsongárdi temető, Farkas utcai templom
    Tordai hasadék – gyalogtúra
    Csíkrákos (szállás)
  3. nap 2017. május 31. szerda
    Csíkrákos – általános iskola, kiállítás a képzőművész osztály munkáiból, nemzeti összetartozás napi ünnepség
    Békás-szoros, Gyilkos-tó, Kis-Cohárd – gyalogtúra a szorosban
    Csíkrákos – általános iskola : adományok átadása, iskolánk bemutatása közös műsor, táncház
    Csíkrákos (szállás)
  4. nap 2017. június 1. csütörtök
    Farkaslaka – Tamási Áron síremléke, szülőháza
    Korond – fazekasműhelyek
    Parajd – sóbánya
    Szováta – nevelőotthon, adományok átadása
    A csiksomlyói búcsú helyének felkeresése
    Csíkrákos (szállás)
  5. nap 2017. június 2. péntek
    Fehéregyháza – Petőfi-emlékmúzeum
    Segesvár-Belváros (szász emlékek)
    Vajdahunyad – Vajdahunyad-vár
    Déva vára
    Arad – Szabadság szobor
    Szeged


Erdélyi barangolás irodalmi és történelmi emlékeink között

bl17besz1

Az Emberi Erőforrások Minisztériuma pályázati támogatásával (HAT-16-01-0109) az SZTE Juhász Gyula Gyakorló Általános és Alapfokú Művészeti Iskolája, Napközi Otthonos Óvodájának 70 fő hetedikes tanulója 2017. május 29. és június 2. között tanulmányi kiránduláson jártak Erdélyben.
Ennyit a számokról, tényekről. Nézzük, mi van mögötte!

Az elmúlt öt év tanulmányi kirándulásain 369 tanulónk járta meg az öt napos utat. Testközelből tapasztalták meg a történelmi és természeti szépségeket. Kapcsolatot, barátságot építettek a testvériskola diákjaival és a házigazdákkal, valamint egy gyermekotthon lakóival. Érzékenyebbé váltak a magyarság és vele együtt a környező népek múltbeli és jelenlegi problémáira. Kipróbálhatták saját fizikai határaikat a csodálatos szépségű környezetben tett túráinkon.
A pályázat is elvárta tőlünk, tanároktól, de magunk is nagyon fontosnak tartottuk, hogy jól előkészítsük az utat. Előzetesen a programunkhoz kapcsolódó prezentációkat készítettek a tanulók osztályonként, vetélkedőn vettek részt, felkeresték Budapesten a Magyarság Házát. Egy egész napos előkészítésen történelmi, földrajzi összefoglalót kaptak Erdélyről és praktikus tudnivalóinkat is megbeszéltük. Felkészültünk egy testvériskolabeli táncházra.
Az út során a buszokon kis idegenvezetővé vált mindenki. Hónapokkal előre választottak témát, és még az utazás előtt szituációs játékok keretében kipróbáltuk, hogy tartalmilag „megüti-e a mértéket” a munka.
Előkészületeinkkel elértük, hogy sokkal inkább részesei voltak minden pillanatnak, epizódnak a tanítványaink.
Az útvonalunk klasszikusnak mondható. Amit nagyon fontosnak tartottunk, hogy minden tevékenység élményként maradjon a gyerekekben.
Idén Nagyszalontán beteg volt a fantasztikus előadó „múzeumos bácsi”. Az értékelő órán videóról mutattuk tavalyról a gyerekeknek, hogy mekkora jelentősége is van annak, ha a tudás és a lelkesedés sugárzik valakiről. Nagyváradon viszont ilyenhez volt szerencsénk. Kalotaszegen szintén élvezetes néptánc- és népviseleti bemutatót kaptunk. Kolozsváron feljutottunk a Szent Mihály Székesegyház tornyába most is, ami a városnézés koronája volt gyerekeinknek. A Tordai hasadékban megúsztuk az esőt. Csíkrákoson az általános iskolában a Nemzeti összetartozás napjának közös megünneplése ebben az évben is felemelő élmény volt. Az iskolában a képzőművészet tagozatosaink kiállítása és egy táncház is közös program volt. Farkaslaka, Korond, Parajd, Szováta személyes találkozásai, természeti lehetőségeinek megismerése is közelebb hozott bennünket a székely emberekhez és a táj megismeréséhez. A Böjte Csaba szerzetes által összefogott gyemekotthonok közül a szovátaiban képet kaptunk az ottani gyermekek sorsáról, mindennapi lehetőségeiről, életkörülményeiről. Tudtunk velük beszélgetni, játszani, és átadtuk adományainkat. A Békás-szorosnál nagyot túráztunk.
Utunk zárónapján szembetalálkoztunk a Csíksomlyóra gyalogosan igyekvő tömegekkel. Jártunk Fehéregyházán, Segesváron, Vajdahunyadon, Déván, Aradon. A kirándulásunkat az aradi Nemzeti Megbékélés Parkjában, a Szabadság szobornál fejeztük be! Az értékelő órán meghallgattuk az első magyar fonográf felvételt, amin Kossuthnak az a beszéde van, amit 1890-ben, a szobor első avatásán játszottak le, mert ő nem juthatott el oda száműzetéséből.
Sok élménnyel gazdagodtunk. Ezek a gyerekek, miután határainktól 600 km-rel keletebbre is megtapasztalták a magyarság összetartozását, nagy eséllyel szüleik és nagyszüleik, rokonaik és barátaik érdeklődését is felkeltik és érzékenyebbé teszik őket a történelem viharai folytán határainkon kívül rekedt magyarok emlékhelyei és mai sorsa iránt. Akkor pedig elértünk valamit…


Beke Ferenc
szervező tanár