Bezár

Általános információk

Cikk címe

Cikk címe

2024. július 26.
5 perc

Gondolkodószoba (Arizona Program)


SZTE Juhász Gyula Gyakorló Általános és Alapfokú Művészeti Iskolája, 4-8. évfolyam


Alapelvek:

  1. Minden tanulónak joga van a zavartalan tanuláshoz.
  2. Minden tanárnak joga van a zavartalan tanításhoz.
  3. Mások jogait mindig tiszteletben tartom.

Tanórai szabályok:

  • Az órára pontosan érkezem, a szükséges felszerelést előkészítem.
  • Követem tanárom utasításait, együttműködöm.
  • Társaimat nem zavarom.
  • Jelentkezem, megvárom, hogy felszólítsanak.
  • Engedély nélkül nem hagyom el a helyem.
  • Sértő, trágár szavakat senkivel szemben nem használok.
  • Az iskolai berendezésre, eszközökre vigyázok.

Aki ezek ellen vét és nem tud, vagy nem akar viselkedésén változtatni, lehetőséget kap arra, hogy a tanórát elhagyja. Ebben az esetben a pedagógiai asszisztens kíséretében a Gondolkodószobába megy. Itt önállóan vagy a pedagógiai asszisztens segítségével kitölti a „Felelősségteljes gondolkodás és cselekvés - visszatérési terv” című űrlapot. Amikor ezt kitöltötte és válaszait megbeszélte a pedagógiai asszisztenssel, visszamehet a pedagógiai asszisztens kíséretével az osztályába. Indokolt esetben a jelzőcsengőig a szobában maradhat, és utána tér vissza az osztályba a pedagógiai asszisztens kíséretében.

Az óraelhagyás és visszatérés menete:

  • Kirívó, rendbontó viselkedés esetén a pedagógus felhívja a diák figyelmét arra, hogy viselkedése megszegi a fenti alapelvek, szabályok valamelyikét.
  • Ekkor a tanuló lehetőséget kap, hogy vagy saját döntése alapján megy ki a gondolkodószobába, vagy vállalja, hogy a továbbiakban tiszteletben tartva az alapelveket, a tanteremben marad.
  • Amennyiben a második lehetőséggel él, és ismételten megzavarja az órát, azzal nem tartja be vállalását, ezért a pedagógus kiküldi őt a Gondolkodószobába.
  • A pedagógus telefonon értesíti a pedagógiai asszisztenst, aki elmegy a tanulóért a terembe, és az ő kíséretében távozik a diák a Gondolkodószobába.
  • Amennyiben a diák nem együttműködő, és megtagadja a Gondolkodószobába távozást, az kétszeri esetszámnak minősül (lásd. A segítő beszélgetések fokozatai).
  • A pedagógus a Gondolkodószobába küldéskor bekattintja az e-naplóban a
  • „Gondolkodószobába küldés” felületen az adott tanuló neve mellett a kiküldés tényét. Az értesítést látja a pedagógiai asszisztens, az osztályfőnök, a tagozatnak megfelelő igazgatóhelyettes és a szülő.
  • A Gondolkodószobában a diák átbeszéli az ott tartózkodó felnőttel azt a helyzetet, ami a kijöveteléhez vezetett, és kitölti a „Felelősségteljes gondolkodás és cselekvés - visszatérési terv” című űrlapot.
  • Ezt követően a pedagógiai asszisztens visszakíséri a diákot az osztályba.
  • Az órára visszatérő diák a tanári asztalra teszi a kitöltött űrlapot, és csendben visszaül a helyére, bekapcsolódik a közös munkába.

Az ügyelő pedagógiai asszisztens feladatai:

  • A telefonon kapott értesítést követően elmegy a Gondolkodószobába küldött tanulóért az osztályterembe, majd a gyermekkel együtt visszatér a Gondolkodószobába.
  • A felfokozott hangulatban érkező tanulót lecsillapítja, megnyugtatja.
  • Higgadtan, nyugodtan átbeszéli a tanulóval, hogy milyen okok miatt került a szobába, viselkedése hogyan hatott a társaira, tanárára.
  • A beszélgetés során döntést hoz arról, hogy a tanuló az órán való részvételre alkalmas, képes-e.
  • Amennyiben úgy ítéli meg, hogy alkalmas a tanórára való visszatérésre, akkor visszakíséri a terembe.
  • Amennyiben úgy ítéli meg, hogy további beszélgetés szükséges, maximum még egy tanórára a szobában tarthatja a tanulót, erről értesíti a szaktanárt.
  • Amennyiben szükségesnek tartja, javasolhatja az iskolapszichológus tanórák utáni felkeresését.

További szabályok:

  • Az óra elhagyása minden esetben a diák döntése, az ő felelőssége, hogy pótolja az ott elhangzottakat, vagy az órai munkát.
  • A tanuló, aki a tanórát a Gondolkodószobában töltötte, nem hiányzó, csak az adott szituációból lett kiemelve, ezért a tananyag pótlása a saját felelőssége.
  • A gondolkodószobai tartózkodás nem mentesít a következő órai számonkérések alól.
  • Dolgozat írása alatt is ki lehet menni, ebben az esetben a terem elhagyásáig leírtakat értékeli a pedagógus.
  • A tanuló kötelessége megkeresni azt a tanárt, akinek az órájáról távozott, hogy megbeszéljék a történteket és az óra anyagát, a házi feladatot elkérje.
  • A szoba 8:00-tól 15:15-ig működik.
  • Az óraközi szünetekben a szoba zárva van.
  • A tanóra utolsó 10 percében nem küldhető ki tanuló a Gondolkodószobába.
  • Egy osztályból többen (maximum hárman) is mehetnek a Gondolkodószobába, de csak egymás után (egyszerre nem).
  • A Gondolkodószobában tartózkodó gyerekek egymással nem beszélgethetnek (különböző osztályokból lehetnek bent egyszerre többen is), csak a felügyelő felnőttel.
  • A Gondolkodószobai tartózkodásról a tanuló osztályfőnöke, szülője, valamint az adott tagozat igazgatóhelyettese minden alkalommal értesítést kap az e-naplón keresztül.

A segítő beszélgetések fokozatai:

  • Az 1-2. alkalomról értesítést kap a tanuló osztályfőnöke és szülője.
  • A 3. gondolkodószobai tartózkodás után a diák segítő beszélgetésen vesz részt, amelynek résztvevői az adott órák pedagógusai mellett az osztályfőnök és a szülők.
  • A 4. alkalom után segítői folyamat indul, ahol a diák egyéni vagy csoportos iskolapszichológusi foglalkozáson vesz részt.
  • Az 5. alkalom után szaktanári figyelmeztetésben részesül.
  • A 6. alkalom után a segítő beszélgetésben résztvevők köre kibővül az intézmény vezetőjével vagy helyettesével, és újabb szaktanári figyelmeztetésben részesül a tanuló.
  • A 7-9. alkalom után osztályfőnöki figyelmeztetésben, intésben, majd megrovásban részesül a tanuló.
  • A 10. alkalom után az iskola jelzéssel él a Családsegítő és Gyermekjóléti Szolgálat felé.
  • A 11. alkalommal igazgatói intést kap a diák.
  • A 12. alkalommal az intézményvezető fegyelmi eljárást kezdeményez a tantestület döntése alapján.

(A szaktanár és az osztályfőnök mérlegelheti, hogy az előírt büntetésektől eltekintsen, amennyiben a diák együttműködő a folyamatban.)

Adminisztráció:
A kitöltött „Felelősségteljes gondolkodás és viselkedés - adatlap és visszatérési tervet” a szaktanár átadja az osztályfőnöknek. Az osztályfőnökök és az iskolapszichológus rendszeresen elemzi és összegzi a Gondolkodószobában kitöltött visszatérési terveket, és megteszik a szükséges lépéseket.