A Szegedi Tudományegyetem Juhász Gyula Gyakorló Általános és Alapfokú Művészeti Iskolája, Napközi Otthonos Óvodája
által szervezett POK Bázisintézményi programsorozatra
2024. március 19-21.

Bázisintézményi koordinátor:
Gyuris Edit
intézményvezető-helyettes (művészeti iskola)
Elérhetősége: gyurisedit@gmail.com (gyuris.edit.zsuzsanna@szte.hu)
Telefon: 06 62 546 028
Meghívó!
Oktatási Hivatal Bázisintézménye
Adaptálásra ajánlott jó gyakorlataink
1. A jó gyakorlat megnevezése: Az első lépések – „Játék a szavakkal és szavak nélkül”
-
célja: Játékos készség- és képességfejlesztés, az aktív zenélés iránti igény felkeltése és az ehhez szükséges alapok biztosítása, lerakása.
-
célcsoport: 6-9 éves, kezdő, fúvós hangszeren tanulók (HEK1-2; 1. o.)
-
intézménytípus: Alapfokú művészeti iskola
-
a jó gyakorlat rövid leírása: Ez a jó gyakorlat egy komplex, "kvázi" improvizációs, kreatív, zenét is szerző játék kezdő fa- és rézfúvós hangszereseknek. Az alapfeladat egyszerű: az adott növendék nevét zenésítjük meg a tanulóval együtt, közösen. A név maga a Téma, amely a tanulás-tanítása során szerzett új ismeretekkel (lásd ritmus; törzshangok, hangkészlet; dallamvezetés, dallamrajzolás; előadásmód, artikuláció stb.) fokozatosan és folyamatosan gyarapodik, azaz újabb és újabb variációval bővül a saját zenénk és ezen keresztül az előadói gyakorlatunk is úgy, hogy maga a szöveg, azaz a téma (legalábbis kezdetben) nem változik. A saját szerzeményt először hangszer nélkül magyarul, azután ritmusnyelven és az abc-s hangok nyelvén adjuk elő, majd ugyanezt hangszerrel a kézben - a hangokat fogva „némán” játszva- (játék a szavakkal) és végezetül a hangszeren játszva, a hangszert fújva is (játék szavak nélkül). A növendékek a saját szerzeményük kottájára/kottáira az általuk választott témában és technikával szabadon és önkéntesen rajzolhatnak is.
-
a jó gyakorlat alkalmazási területei: A tanulás támogatása a fejlesztő foglalkozás és az otthoni gyakorlás keretében a hangos „kottaolvasási” készség fejlesztésével. A kotta – zenei hang és zenei kifejezésmód tanulási folyamatának megkönnyítése, egyéni tanulási tempó megvalósítása, a rendszeres és módszeres hangszeres játék, az élményszerű gyakorlás támogatása/li>
-
a jó gyakorlat megosztásának formája: műhelymunka és bemutató foglalkozás, konzultáció személyes jelenléttel
-
humán-erőforrás igénye: zenetanári végzettség.
-
eszközigénye: -
-
időigénye: 2 x 45 perc
Témavezető: Dobcsányi László
Elérhetőség: dobcsanyi.laszlogmail.com; +36/30-903-4846
2. A jó gyakorlat megnevezése: Szeretném, ha szeretnéd a természetet. Fogalomalkotás egyszerűen alsó tagozaton.
-
célja: Természetismeret órákon történő, tanulást tanító, egyszerű fogalomalkotó szemlélet és módszer megismertetése, bemutatása.
-
célcsoport: alsó tagozat
-
intézménytípus: általános iskola
-
a jó gyakorlat rövid leírása: A jó gyakorlat fő célja, a természetismeret tanulása alkalmával egy egyéni asszociációs rendszer kialakítása, melynek segítségével könnyen visszaidézhető a megszerzett tudás. A fogalomalkotó folyamat több lépésből tevődik össze. Az első feladat a lényegkiemelés egyéni jelzőrendszerrel történő elsajátítása, majd a megismert gondolat elmagyarázása egyéni mondatalkotással vagy szövegalkotással. A következő feladat a különböző vázlatolási technikák megtanulása, melynek során egyéni rendszerező, elemzési technika alakulhat ki. Az elsajátított fogalmak, ismeretek átadása a gyakorlat végén kooperatív technikák segítségével történik. A természeti jelenségeket a mindennapokban megtalálható, a gyerekek által is kézbe vehető egyszerű eszközökkel demonstráltatjuk. A természettudományi ismeretek elsajátítása egyéni fogalomtársítással történik, ezért nem kell különböző differenciáló feladatokat kitalálni és készíteni.
-
a jó gyakorlat alkalmazási területei: A tanulási folyamat elsajátíttatása és a vele járó kísérletek vizsgálata a tanítási órákon és szakkörökön is egyaránt alkalmazható. A jó gyakorlat kifejezetten a tanórákon, és az otthoni munkában alkalmazható tanulási módszer kialakulását és a természettudományi fogalmak könnyű rögzítését segíti elő.
-
a jó gyakorlat megosztásának formája: előadás, műhelymunka
-
humán-erőforrás igénye: természettudományokat oktató pedagógus (tanár, tanító, tanár- illetve tanító szakos hallgató)
-
eszközigénye: interaktív tábla; egyszerű kísérleti eszközök, amelyek a háztartásban megtalálhatók (gyertya, tál, pohár, lufi, PET palack, szívószál stb.); olló, papír, ragasztó, gyufa stb.
-
időigénye: tanórákba beépítve, folyamatos tevékenység
Témavezető: Dr. Kelemenné Nyári Mónika
Elérhetőség: monika.nyarigmail.com
3. A jó gyakorlat megnevezése: Drámapedagógiai tevékenységek nyelvórán
-
célja: A Jógyakorlat a drámapedagógiát, mint a németnyelv-tanítás egyik lehetséges komplex oktatási is nevelési módszerét mutatja be. Cél nem a módszer teljes körű ismertetése, hanem az, hogy bemutassa, hogyan alkalmazható a drámapedagógia az általános iskolai német, mint idegennyelv-tanításban a kommunikáció, valamint a teljes személyiség fejlesztésének eszközeként. (A jógyakorlat más élő idegen nyelv módszereként is alkalmazható.)
-
célcsoport: általános iskola alsó és felső tagozatán német és/vagy egyéb élő idegen nyelvet tanulók
-
intézménytípus: általánosiskola
-
a jó gyakorlat rövid leírása: Az idegen nyelv tudását nem a nyelv ismeretén, hanem használatának minőségén mérhetjük. Ahhoz, hogy a nyelvtanulást vonzóvá és színvonalassá tegyük, különféle pedagógiai módszerek változatos alkalmazására van szükség. Az oktatás sikerességét a jól megválasztott módszerek, valamint a tanulócsoportra és a benne lévő egyénekre adaptált eszközök megtalálása határozzák meg. A jógyakorlat a drámapedagógiát, mint a németnyelv-tanítás egyik lehetséges komplex oktatási is nevelési módszerét mutatja be, majd gyakorlati példákkal igazolja a drámapedagógiai módszerek alkalmazásának létjogosultságát és hatékonyságát a németórákon. A drámajátékok a nyelvi készségeken túl fejlesztik a tanulók általános kompetenciáit, a teljes személyiséget. A játék, mint örömforrás gyakran érdekessé, vonzóvá (s néha észrevétlenné) teszi a tanulást. Gondoljunk csak Pestalozzi pedagógiájára, aki a kéz, a fej és a szív kiművelését tartotta a nevelés fő céljának. A drámás eszközök (drámajátékok, gyakorlatok, közös dramatizálás) nyelvórai használata bármely nyelvtanulási szinten hatékony lehet.
-
a jó gyakorlat alkalmazási területei:
• a tanulók személyiségének fejlesztése,
• idegen nyelvi kommunikatív és interkulturális kompetencia fejlesztése,
• szaktárgyi, tantervi tudás fejlesztése,
• érzelmi, értelmi, szociális és fizikai képességek, készségek fejlesztése,
• a tanulás támogatása,
• szociális kompetencia fejlesztése,
• a tanulók holisztikus fejlesztése.
-
a jó gyakorlat megosztásának formája: előadás/műhelymunka/bemutató foglalkozás
-
humán-erőforrás igénye: általános iskolai némettanárok/nyelvtanárok
-
eszközigénye:
• a drámajátékokhoz szükséges eszközök
• íróeszköz (toll)
• a képzés anyagát képző tananyagok.
-
időigénye: a tanórákba építve folyamatos tevékenység.
Témavezető: Gyuris Edit
Elérhetőség: gyuris.edit.zsuzsannaszte.hu
4. A jó gyakorlat megnevezése: Életutak a tantárgyközi kapcsolatok dimenziójában. Videóinterjúk lehetőségei a tanításban.
-
célja: olyan oktatási programba építhető nevelési-oktatási módszer és eszközrendszer fejlesztése, alkalmazása és bemutatása, mely a technikai fejlődés adta 20-21. századi audiovizuális történelmi forrásokra támaszkodik, és azok felhasználásából építkezik az ember és társadalom műveltségterületen, kiterjesztve egyéb bekapcsolható műveltségterületekre is. Az oral history, és az életútinterjú felhasználásának módszereit elsődlegesen a történelemtanításba és állampolgári nevelés tárgykörébe integrálja, emellett kapcsolatot teremt más tantárgyak ismeretanyagával. A megvalósítás során a feldolgozás új útjait keressük és azok tapasztalatai kerülnek megosztásra a jó gyakorlat ismertetése során.
-
célcsoport: általános iskola felső tagozat (7-8. osztály)
-
intézménytípus: általános iskola
-
a jó gyakorlat rövid leírása: A jó gyakorlat megvalósítása során a kiválasztott korosztály a tanórákon interjúrészleteket kísérő, megfelelően előkészített feladatsorokat old meg, egyben kutató és kritikai, forrásfeltáró munkát végez. A megvalósítás során a demokrácia értékeinek (jogállamiság, részvétel a döntéshozatalban, a társadalmi igazságosság, az önrendelkezés, a szolidaritás, a tolerancia, az együttélés) tisztelete; aktív véleményformálás; személyiségi és emberi jogok tisztelete; társadalmi, gazdasági problémák iránti érzékenység értéktípusainak elsajáttítatása és gyakorlása kerül előtérbe. A jó gyakorlat bemutatásának célja, hogy a tapasztalatok átadása, és segítségnyújtás az új oktatási-nevelési módszer elsajátításában, amely a videóinterjúk felhasználási lehetőségeit tárja a pedagógusok és a jövő tanárai elé. Az előadás keretében feladattípusokat, módszereket, ötleteket mutatok meg, melyek az életútinterjúk köré rendeződnek.
-
a jó gyakorlat alkalmazási területei:
• szaktárgyi, tantervi tudás fejlesztése,
• személyiségfejlesztés,
• állampolgári nevelés,
• szociális és életviteli kompetenciák fejlesztése,
• problémamegoldó képesség fejlesztése,
• kritikai gondolkodás fejlesztése,
• kezdeményezőkészség, vállalkozói kompetencia fejlesztés
-
a jó gyakorlat megosztásának formája: előadás/műhelymunka/bemutató foglalkozás (2 x 45 perc)
-
humán-erőforrás igénye: A program megvalósítója a témavezető és az általa felkért szakmai közösségek pedagógusai, pedagógushallgatók.
-
eszközigénye: A program megvalósítása folyamatos, humán erőforrásra és IKT-eszközök használatára épül.
-
időigénye: a tanév során folyamatosan
Témavezető: Jancsákné Majzik Andrea
Elérhetőség: majzikajgypk.szte.hu
5. A jó gyakorlat megnevezése: Digitális tanulássegítő alkalmazások tartalom fejlesztése fizika és technika tanításának, tanulásának támogatására.
-
célja: Néhány tanulást, tanítást segítő digitális alkalmazás (pl. Smart Notebook SE, Kahoot!, Mentimeter, Redmenta, LearningApps, Google Forms, Flippity,...) bemutatása. A tartalomfejleszés lehetőségei, korlátai, módjai a különböző alkalmazások esetén. A konkrét tartalmak tanórai és tanórán kívüli alkalmazási lehetőségeinek bemutatása.
-
célcsoport: alsó/felső tagozat
-
intézménytípus: általános iskola
-
a jó gyakorlat rövid leírása: A pedagógiai munka során már megismert és használt tanulást, tanítást segítő digitális alkalmazások (pl. Smart Notebook SE, Kahoot!, Mentimeter, Redmenta, LearningApps, Google Forms, Flippity,...) tanórai és tanórán kívüli alkalmazási lehetőségeinek bemutatása. Az alkalmazások segítségével a cél a tanórai ráhangolódást, motivációt segítő, a tananyag megértését támogató, gyakoroltató, valamint a differenciálást lehetővé tévő tartalmak fejlesztésével a tanulók munkájának segítése. A műhelymunka során a résztvevők megismerik fizika és technika tanításának, tanulásának támogatására használható alkalmazásokat. Áttekintik, hogy a fenti alkalmazások milyen körülmények (tanterem, otthon, eszközigény...) között használhatók a legkönnyebben. Közösen megvizsgáljuk, hogy a különböző pedagógiai szituációkban, melyik alkalmazás használható célszerűbben. Kitérünk arra is, hogy milyen buktatói lehetnek a digitális alkalmazások túlzott használatának.
-
a jó gyakorlat alkalmazási területei:
- Tanórai (jelenléti) munka, számonkérés.
- Otthoni felkészülés, gyakorlás.
- Online és offline távoktatás, számonkérés.
-
a jó gyakorlat megosztásának formája: műhelymunka
-
humán-erőforrás igénye:fizika és/vagy technika szakos tanárok, felső tagozaton tanító általános iskolai tanárok
-
eszközigénye: internet elérhetőség (wifi), tanári számítógép projektorral (lehetőleg aktív tábla), tabletek
-
időigénye: 1-2 tanóra
Témavezető: Lakatos Ferenc
Elérhetőség: lakatos.fergmail.com
6. A jó gyakorlat megnevezése: Környezeti nevelés élménypedagógiai módszerrel. Az Országos Kéktúra teljesítése.
-
célja: A jógyakorlat célja bemutatni, hogyan lehet a tanulók környezeti nevelését élményszerűvé tenni az Országos Kéktúra útvonalának teljesítése során. Az Országos Kéktúra teljesítése alkalmával a jelvényszerző túra résztvevői a rendszeres természetjárás során megismerik hazánk természeti szépségeit, tájait, lakóinak életét, országunk történelmét, kulturális kincseit. A túra ideje alatt a résztvevő gyerekek a Természetjáró Szövetség munkájába is aktívan bekapcsolódnak. A természetjárás során a tanulók élménypedagógia módszerek segítségével, empirikusan fedezhetik fel környezetünk kincseit.
-
célcsoport: 4-12. évfolyam tanulók csoportjai, hallgatók, természetet szerető pedagógusok
-
intézménytípus: általános iskola
-
a jó gyakorlat rövid leírása: Hazánk megismerésére talán nincs is jobb lehetőség, mint személyesen felkeresni a történelmi nevezetességeket, gyönyörű, változatos tájainkat, megismerkedni a helyi lakók életével, életkörülményeivel. A hangsúlyt a személyesen felkeresni kifejezésen van. A táv hossza 1165,1 km, amit 12 év alatt próbálunk teljesíteni, évente kétszer 3 nap alatt. A műhelygyakorlat résztvevői bepillantást nyernek az eddigi munkába, eredményekbe. Hasznos ötleteket kapnak arra, hogyan lehet általános iskolás korú gyermekeket rendszeres természetjárásra szoktatni, és milyen fejlesztő hatása van annak, ha a tanulók a környezetről és irodalomról tanórán kívül, éleménypedagógiai módszerekkel tanulnak.
-
a jó gyakorlat alkalmazási területei:
• a gyermek személyiségének fejlesztése,
• szaktárgyi, tantervi tudás fejlesztése,
• problémamegoldó képesség fejlesztése,
• környezeti nevelés,
• közösségben való gondolkodás erősítése iskolán kívül, a természetjárás során.
-
a jó gyakorlat megosztásának formája: előadás, műhelygyakorlat, szakmai megbeszélés, hallgatói fórumok
-
humán-erőforrás igénye: a tanulók létszámának megfelelő számú kísérő tanár, hallgató
-
eszközigénye: szakaszonként speciális (pl.: festék, ecset, laptop, mobiltelefon…)
-
időigénye: 2x3 nap /év
Témavezető: Lovai Róbert
Elérhetőség: lovairobigmail.com
7. A jó gyakorlat megnevezése: Tanulási nehézségek kezelése idegennyelv-órán.
-
célja: AMagyarországon a tanulási zavarokkal küzdő gyermekek oktatása integrált tanulócsoportokban zajlik. Sokan az osztályozás, a nyelvtanulás alóli részleges, illetve a teljes felmentést látják megoldásnak. Ezzel viszont elveszik a tanulási zavarokkal küzdő gyermekek esélyegyenlőségét, hogy ők is használható nyelvtudásara tegyenek szert. Szeretném a kollégáim figyelmét felhívni ezeknek a tanulóknak a speciális oktatási igényeire. Szeretném megmutatni, hogy a megfelelő módszerek alkalmazásával sikereket érhetünk el ezeknél a gyerekeknél is a nyelvtanulásban.
-
célcsoport: általános iskolai nyelvtanárok (alsó/felső tagozat)
-
intézménytípus: általános iskola
-
a jó gyakorlat rövid leírása: A specifikus tanulási zavarok előfordulási gyakorisága egyre nő. Ezekkel a problémákkal nyelvtanárként is szembesülünk, hiszen ezek a tanulók az idegennyelv tanulásával is nehezen boldogulnak. A specifikus zavarokkal (diszlexia, ADHD, Asperger szindróma, diszproxia) küzdő tanulók nem rosszul vagy hibásan, hanem másként tanulnak, amihez a módszerinknek is alkalmazkodniuk kell. Jógyakorlatunkban szeretnék olyan technikákat és módszereket a gyakorlatban bemutatni (pl. multiszenzoros technikák, szabályok explicit tanítása, nyelvórai gátlások csökkentése), amelyek segítik az általános iskolások nyelvtanulását. A feladatok angol /német nyelvi csoportok számára készültek, de bármely idegennyelv tanítása során fel lehet használni. A módszerek a nyelvi alapkészségek és a nyelvtan tanítására fókuszálódnak. A feladatok elvégezhetők egyéni, páros és kiscsoportos formában is. Tanulásmódszertani ajánlásokkal is szeretném támogatni a tanulási zavarokkal küzdő gyermekek tanulását, tanulásszervezését.
-
a jó gyakorlat alkalmazási területei: idegennyelv óra, a tanulás támogatása
-
a jó gyakorlat megosztásának formája: műhelymunka
-
humán-erőforrás igénye: a Jógyakorlat a fejlesztőpedagógus és a nyelvtanár együttműködését feltételezi
-
eszközigénye: laptop, kivetítő, feladatlapok, szókártyák
-
időigénye: 60 perc
Témavezető: Martonné Lányi Anikó
Elérhetőség: lanyianikogmail.com
8. A jó gyakorlat megnevezése: Integráció tudatosan és eredményesen.
-
célja: A jó gyakorlat célja az eredményesen és sikeresen működő intézményi integráció felépítésének bemutatása, valamint az évek során kiépített és működtetett együttműködési rendszer bemutatása az iskola dolgozói, a tanulók és szüleik, valamint a partnerintézmények között.
-
célcsoport: alsó és felső tagozat
-
intézménytípus: általános iskola
-
a jó gyakorlat rövid leírása: A jó gyakorlat bemutatja az általános iskolai SNI és BTM-N integráció bevezetésének és megvalósításának egy sikeres és eredményes példáját. Az integráló iskola szervezeti felépítése, a pedagógusok és szülők meggyőzése az integráció sikeres megvalósításában való együttműködéshez a tanulók érdekében. Az integráció jogszabályi háttere, az intézménnyel és a pedagógusokkal, valamint a szülőkkel szembeni elvárások és ezeknek való megfelelés. Az együttnevelés megvalósítása a tanítási órákon, az értékelésben és a tanórán kívüli tevékenységekben.
-
a jó gyakorlat alkalmazási területei: iskolai gyermekvédelmi munka, integráló tanítási órák
-
a jó gyakorlat megosztásának formája: előadás és konzultáció
-
humán-erőforrás igénye: tanító, szaktanár, fejlesztő pedagógus, gyógypedagógus
-
eszközigénye: nem releváns
-
időigénye: a tanévben folyamatosan
Témavezető: Szakter Zsuzsa
Elérhetőség: szakterzsgmail.com
9. A jó gyakorlat megnevezése: Játékosítás a természettudományos tantárgyak tanításában.
-
célja: A jó gyakorlat célja, olyan módszer bemutatása, adaptálása és alkalmazása, amely a tanulók motivációját kívánja fenntartani a játékiparban sikeresen alkalmazott motiváló megoldások alkalmazásával. A játékosítás nem a játékok alkalmazását jelenti az iskolai gyakorlatban, hanem a számítógépes játékok mechanizmusának beépítését a hétköznapokba.
-
célcsoport: felső tagozat (5-8. osztály)
-
intézménytípus: általános iskola
-
a jó gyakorlat rövid leírása: A játékosítás – gamification – az oktatásban a számítógépes játékoknál tapasztalt immerziós hatást kívánja átültetni az iskolai gyakorlatba. A XXI. századi játékelméleti kutatások megállapították, hogy a megvalósítás során három fő szempontot érdemes szem előtt tartani, az optimális terhelést, az ideális beszintezést és az ideális jutalmat. A jógyakorlat bemutatása során ismertetem azokat a szinteket és jutalmakat, amelyeket a különböző életkorú tanulókra és a különböző természettudományos tantárgyakra alkalmaztam. Az eltérő heti óraszámok függvényében az optimális terhelést is igazítottam, más és más mennyiségű, minőségű feladatot jelöltem a tanulók számára. A pontgyűjtés vezetésére, az elért eredmények, szintek megosztására is szeretnék lehetőségeket bemutatni. A transzparens visszajelzési rendszerrel olyan értékelési rendszert építettem ki, amely – a gamifikáció mechanizmusának megfelelően – a fejlődésre és a gyűjtögetésre ösztönözte a tanulókat, ezáltal fenntartotta a tanulás iránti motivációt.
-
a jó gyakorlat alkalmazási területei:
• szaktárgyi, tantervi tudás fejlesztése,
• a tanulás tanulása,
• kezdeményezőkészség, vállalkozói kompetencia fejlesztése,
• személyiségfejlesztés
-
a jó gyakorlat megosztásának formája: műhelymunka
-
humán-erőforrás igénye: Természettudományt oktató tanár – „játékmester”
-
eszközigénye: nem releváns
-
időigénye: a tanévben folyamatosan
Témavezető: Zalai Edina
Elérhetőség: edina.zalaigmail.com