Bezár

Általános információk

Bázisintézményi „Jó gyakorlatok” programsorozat 2022. március 22-24.

Bázisintézményi „Jó gyakorlatok” programsorozat 2022. március 22-24.

2022. február 25.
8 perc

Meghívó!

Oktatási Hivatal Bázisintézménye


Adaptálásra ajánlott jó gyakorlataink

  1. A jó gyakorlat megnevezése: Beszédmester a mindennapokban - Olvasástanítás, diszlexia terápia
    • célja: Az általános iskolai pedagógusok (felső tagozaton tanító tanárok) tantárgyfüggetlen módon való felkészítése a tanulók szövegértési képességének fejlesztésére kognitív, funkcionális, pragmatikai keretben, interdiszciplináris megközelítésben. Olyan módszertan elsajátíttatása a cél, amely a pedagógusok számára fogódzót, eszközt nyújt ahhoz, hogy tanítványaikat hozzásegítsék az egyéni, életkori sajátosságokat figyelembe vevő szövegértési stratégia nyelvi elemeinek megtalálásához. Az élményalapú megközelítés lehetővé teszi, hogy a pedagógusok maguk is motiváltak legyenek, és ezáltal tanítványaikat is eredményesen tudják motiválni az olvasásra és a hatékony szövegértésre.
    • célcsoport: a felső tagozaton tanító általános iskolai tanárok
    • intézménytípus: általános iskola
    • a jó gyakorlat rövid leírása: Az elméleti ismereteket bővítő, de alapvetően gyakorlati orientáltságú program közvetett célja olyan tanári kompetenciák és készségek fejlesztése, amelyek segítségével a tanórák adott témaköreit hatékonyan ki lehet aknázni az órák formájának, gyakorlati megvalósulásának frissítésére, a diákok érdeklődésének és aktivitásának fokozására a szövegértési képességfejlesztés folyamatában. Olyan műhelyfoglalkozások szervezése a cél, amely a hatékony információfeldolgozáshoz, a szövegértési képesség fejlesztéséhez nyújt elméleti és gyakorlati eszközöket a felső tagozaton tanító általános iskolai tanároknak. A műhelyfoglalkozás hatásaként azt várjuk, hogy a résztvevő tanárok olyan interaktív és kreatív fogásokat sajátítanak el a szövegértési képesség fejlesztésére, amelyek magából a tananyagból bonthatók ki, ilyenformán a tanulóknak mind elméleti, mind gyakorlati szinten átadhatók.
    • a jó gyakorlat alkalmazási területei: kereszttantervi cél: a felső tagozatos tanulók szövegértési képességének fejlesztése
    • a jó gyakorlat megosztásának formája: műhelymunka
    • humán-erőforrás igénye: felső tagozaton tanító tanárok
    • eszközigénye:
      • könnyen mozgatható székek, asztalok, a résztvevők számának megfelelően
      • A/4-es fehér lapok a résztvevők létszámának megfelelően
      • csomagolópapír
      • íróeszköz (toll)
      • a képzés anyagát képző tananyagok.
    • időigénye: a tanórákba építve folyamatos tevékenység.
    Témavezető: Dr. Zs. Sejtes Györgyi Elérhetőség: sejteskukacgmail.com

Regisztráció a Szegedi Tudományegyetem Juhász Gyula Gyakorló Általános és Alapfokú művészeti iskolája,
Napközi Otthonos óvodája
által szervezett POK Bázisintézményi programsorozatra
2022. március 22-24.

    • célja: A betű – hang megfeleltetés tanulásának megkönnyítése, felgyorsítása egy közhasznú szoftver segítségével az olvasástanítás folyamatában, valamint a diszlexia terápia gyakorlati megvalósítása számítógéppel segített oktatás keretében.
    • célcsoport: általános iskola alsó tagozat
    • intézménytípus: általános iskola
    • a jó gyakorlat rövid leírása: A számítógépes program a hármas asszociáció elvére épül, és képes valós időben felismerni a mikrofonba bemondott hangot és/vagy szót, így kapcsolja össze a vizuális ingert szimmetrikusan az akusztikai feldolgozással. A program segít mind az akusztikusan, mind a vizuálisan téveszthető kritikus párok és hármasok megkülönböztetésében, ezért a diszlexia terápiában is eredményesen alkalmazható. Egy videokamera segítségével meg tudja jeleníteni mind a tanuló, mind a pedagógus artikulációs bázisát, így képes kiváltani a logopédiában használatos viszonylag nehézkes „tükörmódszert”. A szoftver alkalmas a differenciálásra, hiszen segítségével a gyermekek egyedül, saját tempójukban képesek haladni a betűtanulás folyamatában. A program nem igényel számítógépes ismeretet, csak egérhasználatot, mivel a szoftver kiírja és elmondja a soron következő feladatot, majd megoldás után ki is értékeli azt hangjelzések segítségével. A programot lehet használni egyéni oktatásra, fejlesztésre, dolgozhatnak vele a gyermekek kiscsoportban, de segítségével az olvasástanítás frontálisan is történhet osztálykeretben. A jó gyakorlat iránt érdeklődők megkapják a Beszédmester szoftvert, a gyakorlatban ismerkednek meg annak felépítésével, alkalmazhatóságának módszereivel.
    • a jó gyakorlat alkalmazási területei: a tanulás támogatása tanórai, fejlesztő foglakozás, otthoni munka keretében a hangos olvasási készség fejlesztése, a betű - hang megfeleltetés tanulási folyamatának megkönnyítése, egyéni tanulási tempó megvalósítása, számítógéppel történő tanulás tanítása
    • a jó gyakorlat megosztásának formája: műhelymunka és bemutató foglalkozás, konzultáció 3 x 45 percben
    • humán-erőforrás igénye: tanítói és/vagy logopédusi és/vagy gyógypedagógus végzettség.
    • eszközigénye: számítógép hangkártyával, mikrofon, fülhallgató, Beszédmester szoftver
    • időigénye: 15 óra a tanévben elosztva.
    Témavezető: Lódiné Szabó Katalin Elérhetőség: lodikatikukacfreemail.hu

  • A jó gyakorlat megnevezése: KilencpróbáZOO az Állatok Világnapján
    • célja: A gyermek egyre biztosabban igazodjék el közvetlen, majd távolabbi környezetében, a közvetlenül, majd közvetetten megismerhető természeti folyamatok, történések tükrében. Így várható el, hogy a gyermeknél kialakuljon a környezet állapota iránti érzékenység, az ökológiai szemlélet, valamint a helyes környezeti attitűdök, magatartás, értékrend.
    • célcsoport: 3-6. évfolyam tanulócsoportjai
    • intézménytípus: általános iskola
    • a jó gyakorlat rövid leírása: A jó gyakorlat az Állatok Világnapjához kapcsolódó témanap. A feladatok, amelyekkel kilenc helyszínen ismerkednek meg a tanulók, az állatok viselkedésével kapcsolatosak. Azokat a tanulók életkori sajátosságának, érdeklődésének és ismeretanyagának megfelelő játékos, tevékenykedtető formában állítottuk össze. A program során a tanulók a természeti környezetet, az állatok tulajdonságait, viselkedését a természettudományok különböző módszereivel tanulmányozzák, kialakítva ezzel az egységes természettudományos szemléletet, valamint megalapozva a természettudományos tantárgyak elsajátítását. A program 5-15 fős csapatok számára hirdethető meg, így a tanulók lehetőséget kapnak a csapatmunkában való együttműködésre. A programot célszerű olyan természetközeli helyszínen lebonyolítani, amely ingergazdag környezetével jól motiválja a gyerekeket, és kilép az iskolai-tanórai keretek közül. Pl.: vadaspark, liget, erdő, vízpart, stb.
    • a jó gyakorlat alkalmazási területei: a gyermek személyiségének fejlesztése, szaktárgyi, tantervi tudás fejlesztése, a tanulás támogatása.
    • a jó gyakorlat megosztásának formája: műhelymunka 3 x 45 perc
    • humán-erőforrás igénye: A program megvalósításához jól együttműködő szakmai munkaközösségre és az osztályfőnökökre van szükség. A lebonyolításhoz szükséges: állomásvezetők (állomásonként egy fő), a tanulók létszámának megfelelő számú kísérőtanár.
    • eszközigénye: az előzetes feladatok megoldásához a tanulók használhatják az iskola könyvtárát és IKT- eszközeit (CD-lejátszó/internet elérhetőség (laptop, hangszóróval); egyszerű kísérleti eszközök, anyagok; fényképezőgép, videokamera; nyomtató, papír.
    • időigénye:< előkészítés: 6 óra, megvalósítás: 6 óra, értékelés: 3 óra./li>
    Témavezető: Horváthné Fazekas Erika Elérhetőség: hfazekas.erikakukacgmail.com

  • A jó gyakorlat megnevezése: Osztályfőnöknek lenni jó!?
    • célja: egyrészt a szociális, életviteli és környezeti kompetencia fejlesztése az osztályfőnöki óra keretében, másrészt segítséget nyújt a pedagógusoknak az osztályfőnöki munka megtervezésében, kivitelezésében, ötleteket, tanácsokat ad a gyerekekkel és a szülőkkel való eredményes kapcsolat tartásához.
    • célcsoport: a 10-12 éves korosztály osztályfőnökei
    • intézménytípus: általános iskola
    • a jó gyakorlat rövid leírása: A program a szociális, életviteli és környezeti kompetenciaterület moduljaira építve, azok anyagainak felhasználásával, oktatásszervezési szempontból újszerű osztályfőnöki órák megtartására biztatja a pedagógusokat, amelyek a gyermekek számára a kooperatív módszerek alkalmazásával élményekben gazdag, közös munkán alapuló órákat biztosítanak.
    • a jó gyakorlat alkalmazási területei: a tanuló, gyermek személyiségének fejlesztése
    • a jó gyakorlat megosztásának formája: bemutatóóra és műhelyfoglalkozás, 3 x 45 perc
    • humán-erőforrás igénye: 5-6. évfolyamos osztályfőnökök
    • eszközigénye: Az órák megszervezéséhez szükségesek a szociális életviteli és környezeti kompetenciaterület moduljai és ezek átdolgozott változata, az Ötlettár, amit a résztvevők megkapnak a műhelymunka keretében
    • időigénye: Tanulás tanítása témakör feldolgozása évi minimum 4 óra.
    Témavezető: Farkas Zsuzsanna Elérhetőség: fzsuzsakukacjgypk.szte.hu

  • A jó gyakorlat megnevezése: Kalandozások múltban és jelenben. Humán erdei iskolai program természeti környezetben
    • célja: A városi környezetben élő gyermekek erdei iskolai környezetben töltsenek öt napot, természettudományos ismeretek megszerzése mellett, informális környezetben elsajátított humán műveltség elmélyítése, bővítése céljából. A humán és rajz munkaközösség által kidolgozott előzetes és a helyszínen megoldandó feladatcsoportok által, történelmi ismereteiket gyarapítva csapatépítő szellemiségben szerezzenek későbbi életüket is meghatározó élményeket, tudásbázist.
    • célcsoport: 6. évfolyamos tanulók
    • intézménytípus: általános iskola (Erdei iskola; Helyszín: Kiskunsági Nemzeti Park Kontyvirág Erdei Iskola, Lakitelek-Tőserdő)
    • a jó gyakorlat rövid leírása: A program során a gyerekek iskolai közegben megszerzett tudásának kiegészítése, elmélyítése, gyakorlatba építése történik erdei iskolai környezetben. A kecskeméti hangszermúzeum és a város nevezetességeinek megtekintése után természeti környezetben, az otthoni szokásoktól némiképp eltérő módon, öt nap ad lehetőséget a gyerekeknek tudás és tapasztalatszerzés mellett, csapatépítésre, önállóságuk fejlesztésére, egymás és a pedagógusok alaposabb megismerésére, kapcsolatok elmélyítésére, önálló és közös döntéshozatalra.
    • a jó gyakorlat alkalmazási területei:
      • szaktárgyi, tantervi tudás fejlesztése informális tanulás keretében
      • személyiségfejlesztés, csapatépítés
      • szociális és életviteli kompetenciák fejlesztése
      • problémamegoldó képesség fejlesztése
      • kezdeményezőkészség, vállalkozói kompetencia fejlesztése
      • környezeti nevelés
      • esztétikai, művészeti tudatosság formálása
    • a jó gyakorlat megosztásának formája: műhelymunka 3 x 45 perc
    • humán-erőforrás igénye:
      • a program természettudományos részének lebonyolítása a KNP munkatársai részéről
      • az adott osztály osztályfőnöke
      • a humán és rajz/ének munkaközösség tanárai (2 fő)
    • eszközigénye: a program projektterve részletesen, foglalkozásokra lebontott anyag és eszközigényt tartalmaz: utazási költség, belépők, művészeti foglalkozások nyersanyaga, étkezés, szállás stb.
    • időigénye: a program időbeli megvalósítása előzetesen kidolgozott projekttervnek megfelelően zajlik. Az erdei iskola időtartama 5 nap/4 éjszaka.
    Témavezető: Dr. Francziáné Kelló Mariann Elérhetőség: mariannkello@yahoo.com

  • A jó gyakorlat megnevezése: Szövegről szövegre az általános iskolai szövegértési képességfejlesztés szolgálatában (tankönyv- és programfüggetlen keretben)
  • Regisztráció a Szegedi Tudományegyetem Juhász Gyula Gyakorló Általános és Alapfokú művészeti iskolája,
    Napközi Otthonos óvodája
    által szervezett POK Bázisintézményi programsorozatra
    2022. március 22-24.