Felvételi

ÓVODAPEDAGÓGUS ALAPSZAK ALKALMASSÁGI VIZSGA

 

Az alkalmassági vizsga előreláthatólag 2019. június 17-i héten (1 vagy 2 nap). A pontos dátum a vizsga előtt egy hónappal kerül kihirdetésre.

Elfogadjuk az e felvételi ciklusban, de más tanító-és óvóképzőben letett sikeres (elő-) alkalmassági vizsgát.

Az alkalmassági vizsgára minden jelentkező értesítést (behívót) fog kapni a Tanulmányi Osztálytól.

 

AZ ALKALMASSÁGI VIZSGA KÖVETELMÉNYEI

 

Az egészségi alkalmassági vizsgálat

Az egészségi szempontból kizáró okok:

  • a felső végtagok funkcionális rendellenességei, a statikai rendszer súlyosabb elváltozásai nyugodt állapotban is, melyek miatt a foglalkozás gyakorlása következtében egészségi állapotromlás várható,
  • mindennemű szívbillentyű hiba, melynek eldöntésében a járóbeteg-rendelés specialistájának a véleményét is ki kell kérni,
  • a szív, a vérkeringés és a légzőrendszer olyan egyéb rendellenességei, melyek a fizikai terheléssel is járó alsó tagozatos pedagógusi munkát gátolják,
  • a beszédzónában 30 decibelnél gyengébb hallás,
  • ha a látóélesség mértéke olyan fokú, hogy zavarja a kommunikációban,
  • ISHIHARA színlátási teszttel kimutatott színtévesztés,
  • a térlátás korlátozottsága.

Kizáró okok: diszlexia, diszgráfia, diszkalkulia, súlyos mentális, pszichés zavarok.

 

Az ének-zenei alkalmassági vizsga

Célja: annak megállapítása, hogy a pályázó alkalmas-e a tanítói pályára, a tanítói pálya gyakorlásához szükséges zenei ismeretek elsajátítására.

Feladat:

  • a hallásvizsgálat keretében néhány magyar népdal vagy műzenei szemelvény előadása emlékezetből,
  • szabad választás alapján (a dalokat más-más kezdőhangról is meg kell tudni szólaltatni),
  • a zenei emlékezet vizsgálata során egyszerű, rövid ritmussorok visszahangoztatása (negyed-, nyolcad-, pontozott ritmus és szinkópa kombinációiból) tapsolással, kopogással; néhány hangból álló egyszerű dallamok visszaéneklése dúdolással vagy szolmizálva,
  • a kottaolvasási készség vizsgálata során néhány ütem lapról olvasása az egyszerű gyermekdalok szintjén az ötvonalas rendszerben.

Az elbírálás alapvető szempontja, hogy a felvételiző rendelkezzék az ének-zenei tevékenység vezetéséhez, tanításához nélkülözhetetlen zenei hallással, egészséges énekhanggal és megfelelő hangterjedelemmel.

 

A beszédalkalmassági vizsga

  • Célja: annak megállapítása, hogy a pályázót beszédállapota alkalmassá teszi-e a pedagógus pályára.
  • Feladat: 10-15 soros nyomtatott prózai szöveg felolvasása, szükség szerint a szöveg reprodukálása, illetve beszélgetés. A szöveget közismert gyermekirodalmi művekből jelölik ki. A pályázónak a felolvasandó szöveg előzetes megismerésére időt adnak. A szóbeli szövegalkotó képesség felmérése kötetlen beszélgetés keretében.

Az elbírálás szempontjai:

  • Vannak-e a jelentkezőnek hangképzési zavarai (pöszeség, raccsolás, selypítés, orrhangzós beszéd, a magánhangzók igen zárt képzése, egyéb beszédhang-képzési hibák).
  • A pályázó beszédritmusában észlelhetők-e súlyos zavarok (dadogás, értelemzavaró hadarás, leppegés, pattogás).
  • A felolvasás mennyire értelmes, követhető, kifejező.
  • A tájnyelvi ejtés nem beszédhiba, tehát nem kizáró ok.

Kizáró okok: hangképzési rendellenességek, ritmuszavarok, a beszéd megértését akadályozó rendkívüli zárt ejtés.

 

A testi alkalmassági vizsga

Célja: annak megállapítása, hogy a jelölt rendelkezik-e azokkal az alapvető motoros (testi) képességekkel, amelyek feltételei az alsó tagozatos testnevelés gyakorlati anyaga elsajátításának, illetve a tanítói pálya gyakorlásának.

Követelmények:

  • közepes iramú, folyamatos futás (nők: 3 perc, férfiak; 5 perc),
  • oktató által vezetett zenés gimnasztika folyamatos végzése, a főbb alapformák végeztetésével (szökdelések, karkörzések, törzshajlítások, felülések, törzsemelések és rugózások),
  • egyensúlyozó járás fordulatokkal, két zsámolyra helyezett felfordított padon,
  • néhány lépés nekifutásból – keresztbe állított és felfordított – pad átugrása egy lábról, érkezés pároslábra, guggolásba,
  • célbadobás függőleges célra (kosárlabda palánk] egykezes dobással, kislabdával, 8 m-ről, labdaadogatások helybenfutás közben párokban, ügyes és ügyetlen kézzel, felfújt labdával,
  • labdavezetés ügyes és ügyetlen kézzel,
  • felfüggés hajlított karral (nők: 5 mp, férfiak: 8 mp),
  • mellső fekvőtámaszból ereszkedés legalább derékszögig hajlított karú fekvőtámaszba, tolódás mellső fekvőtámaszba (nők: 3-szor, férfiak: 6-szor).

Kizáró ok a kondicionális állapotra és a mozgáskoordinációra utaló olyan gyenge teljesítmény, amely intenzív gyakorlással nem javítható, valamint a középiskolai tanulmányok utolsó két évében a testnevelés alóli teljes felmentés.

Letöltések:

Óvodapedagógus szakleírás