H. Molnár Emese

Beosztás, tud. fokozat: mesteroktató, szakmetodikus
Levelezési cím: 6725 Szeged, Hattyas utca 10.
Oktatói szoba: 5111
Hivatali telefon: 6314, (62)546-314
E-mail: hmolnare@jgypk.u-szeged.hu
Fogadóóra: szerda 12-13*, csütörtök 1330-1430*
Magyar Tudományos Művek Tára:  link

168__320x240_h_molnar_emese




*email-ben való egyeztetés szerint



Rövid életrajz

 

(feltöltés alatt)

 


 

Szakmai életrajz és publikációs jegyzék

 

Végzettségek:

  • 1981: Juhász Gyula Tanárképző Főiskola, magyar-történelem szak
  • 1998: Körös Főiskola, tanító szak, informatika műveltségterület
  • 2010: Szegedi Tudományegyetem, okleveles nyelv- és beszédfejlesztő tanár, mesterfokozat.

 

Egyéb:

  • 2003: Drámajáték-vezetői képzés, tanúsítvány
  • 2005: Az anyanyelvi nevelés tartalmi és módszerbeli megújulása c. akkreditált pedagógus továbbképzés, tanúsítvány
  • 2008: A Sulinet Digitális Tudásbázis keretrendszerének, adatbázisának kezelése és felhasználása a tanítás-tanulás folyamatában c. akkreditált pedagógus továbbképzés, tanúsítvány.

 

Munkahelyek, beosztások:

  • 2009-től: SZTE JGYPK Tanító- és Óvóképző Intézet – mesteroktató – módszertan tanár, szakmetodikus
  • 1992-2009: SZTE Juhász Gyula Gyakorló Általános Iskolája, Alapfokú Művészetoktatási Intézménye, Napköziotthonos Óvodája, tanító, szakvezető tanár
  • 1983-1992: Boróka Gyermekház, igazgatóhelyettes
  • Szűts József Általános Iskola, Kiskunhalas, óraadó tanár
  • 1980-1983: Alsóvárosi Általános Iskola, Kiskunhalas, tanár.

 

Nyelvismeret:

  • Angol – középfokú „C”-típusú nyelvvizsga

 

Díjak és kitüntetések :

  • “Pro Juventute” Elismerő oklevél 1999
  • “Pro Juventute” Kiváló dolgozó 2009

 

Szakmai tevékenység:

  • 1993-ban a Főiskolánk a szegedi sajtó tükrében (Repertórium) c. kiadvány társszerkesztőjeként kezdtem először foglalkozni a Főiskolán folyó gyakorlati képzéssel.
  • 1998-tól vezető pedagógusi elismerést kaptam.
  • 1998-tól a Csengőszó c. módszertani folyóiratban jelennek meg cikkeim.
  • 2002-től 3-4. osztályos munkaközösség vezetőként dolgoztam.
  • 2002-től minőségi kör vezetőként vettem részt az iskolai minőségbiztosítási program kidolgozásában, szülői, tanulói, stb. elégedettségi felmérések készítésében.
  • 2000-től, a tanítóképzés ismételt elindulásától kezdve szakvezető tanítóként, tanárként működtem.
  • Rendszeresen részt vettem előadás tartásával a Vezetőtanárok- tanítók Országos Módszertani Konferenciáin. Választott területem a szövegfeldolgozás új módszereinek bemutatása; a kompetenciaalapú oktatáson belül az anyanyelvi kompetencia fejlesztésének lehetőségei.
  • 2003-ban a Hagyományok és újítások a pedagógiában – Tanulmányok az oktatás-nevelés módszereiről c. kötetben jelent meg a Gyakorlati képzés a polgári iskolai tanárképzésben c. tanulmányom, mely a gyakorlati képzés 75. évfordulója tiszteletére rendezett emlékülésen hangzott el.
  • A Mozaik Kiadónál anyanyelvi tankönyvek lektorálását végeztem.
  • Szakvezetőként hospitálási lehetőséget biztosítottam a Szabadkai Tanítóképző Magyar Tannyelvű Kara vendéghallgatóinak.
  • 2009-ben előadóként vettem részt a fenti intézmény „Az esélyegyenlőség és a felzárkóztatás vetületei az oktatásban” címmel Szabadkán megrendezett nemzetközi konferencián.
  • Jelenlegi beosztásomban igyekszem megismertetni hallgatóimmal a hagyományos mellett az új, modern módszertani kultúrát.
  • Nemcsak a hallgatóknak, hanem a gyakorló kollégáimnak is lehetőségem nyílt bemutatni munkáimat a 2009-ben Baján megrendezett a VIII. Tantárgy-pedagógiai Tudományos Konferencián.. Az eladás anyaga konferenciakötetben is megjelent.
  • Sikerrel készítettem fel végzős hallgatókat az Apáczai Kiadó és a Kölcsey Ferenc Református Tanítóképző Főiskola által szervezett országos tanítási versenyekre.
  • Nyelv- és beszédfejlesztő tanárként zsűrielnöki feladatot láttam el az ELTE által meghirdetett Eötvös-szónokverseny regionális fordulóján, Orosházán.
  • A Békésen hagyományosan megrendezett „Szép magyar beszéd” tábor határon túli magyar résztvevőinek módszertani előadást és szemináriumot tartottam.
  • A hagyományos intézeti Mozaik Nap szervezése is az én feladatom.
  • A Gyakorlati Képzési Bizottság tagjaként előadást tartottam az intézetben folyó Gyakorlati képzésről.
  • Tananyagfejlesztőként vettem részt a TÁMOP-4.1.2-08/1/B-2009-0005 Mentorháló Programban.

 

Elismerés, kitüntetés:

  • 1998: „Vezető pedagógus”
  • 1999: „Pro Iuventute” elismerő oklevél
  • 2009: „Pro Iuventute” kiváló dolgozó

 

Publikációk:

Könyvrészlet:

H. Molnár Emese (1993): A főiskolán folyó gyakorlati képzés. In: T. Molnár Gizella (szerk.) : Főiskolánk a szegedi sajtó tükrében (Repertórium), Szeged, – társszerkesztő, 62-76. ISBN 963 7258 11 6

 

Tanulmány, szakcikk:

H. Molnár Emese: Anyanyelvünk védelmében, In: Csengőszó Módszertani folyóirat tanítóknak, 1998/5.

H. Molnár Emese: Önálló jelentésű szavaktól a mondatrészekig, In: Csengőszó Módszertani folyóirat tanítóknak, 2001/3.

H. Molnár Emese: Gyakorlati képzés a polgári iskolai tanárképzésben, In: Bácsi János- Dr. Zsigriné Sejtes Györgyi (szerk.): Hagyományok és újítások a pedagógiában, Szeged, 2003. 107-111.p.

H. Molnár Emese: Csodálatos mesevilág, In: Dr. Cseh Béláné – Dr. Éber Elődné (szerk.): Mit, kinek, hogyan? Vezetőtanítók, – tanárok II. Országos Konferenciája, Konferenciakötet, Baja, 2004. 514-524.p.

H. Molnár Emese: Magyar népszokások I. rész Vízkereszttől Pünkösdig, In: Csengőszó Módszertani folyóirat tanítóknak, 2004/2.

H. Molnár Emese: Magyar népszokások II. rész Pünkösd, In: Csengőszó Módszertani folyóirat tanítóknak, 2004/3.

H. Molnár Emese: Magyar népszokások III. rész Pünkösdtől szüretig, In: Csengőszó Módszertani folyóirat tanítóknak, 2004/4.

H. Molnár Emese: Magyar népszokások IV. rész Szürettől vízkeresztig, In: Csengőszó Módszertani folyóirat tanítóknak, 2004/5.

H. Molnár Emese: Szövegvizsla(tás), In: Antus Györgyné (szerk.): Mit, kinek, hogyan? Vezetőtanítók, – tanárok IV. Országos Konferenciája, Konferenciakötet, Szekszárd, 2007. 3-9.p.

H. Molnár Emese: A szövegértés-szövegalkotás kompetenciaterület fejlesztésének néhány lehetősége kisiskolás korban, In: Káich Katalin (főszerk.): Az esélyegyenlőség és a felzárkóztatás vetületei az oktatásban I. Általános kérdések – (anya)nyelvi oktatás, Szabadka, 2009. 205-215.p.

H. Molnár Emese(2009): Számítógéppel segített olvasásfejlesztés: Beszédmester. Csengőszó Módszertani folyóirat tanítóknak, 17. 1. sz. 26-30.

H. Molnár Emese(2009): Gondolatok Dr. Budai Mariann: Tehetünk ellene? – A gyermeki agresszió c. kötete kapcsán. Csengőszó Módszertani folyóirat tanítóknak, 17. 3. sz. 3-8.


Recenzió:

H. Molnár Emese: Számítógéppel segített olvasásfejlesztés: Beszédmester, In: Csengőszó Módszertani folyóirat tanítóknak, 2009/1.

H. Molnár Emese: Gondolatok Dr. Budai Mariann: Tehetünk ellene? – A gyermeki agresszió c. kötete kapcsán, In: Csengőszó Módszertani folyóirat tanítóknak, 2009/3.


Előadások:

H. Molnár Emese(2007): Szövegvizsla(tás). In;”>Az esélyegyenlőség és a felzárkóztatás vetületei az oktatásban I. Általános kérdések – (anya)nyelvi oktatás, Fórum Könyvkiadó, Újvidék és Újvidéki Egyetem Magyar Tannyelvű Tanítóképző Kar, Szabadka, 205-215.

H. Molnár Emese (2009): A szövegértés-szövegalkotás kompetenciaterület fejlesztésének néhány lehetősége kisiskolás korban. In: Káich Katalin (főszerk.): Az esélyegyenlőség és a felzárkóztatás vetületei az oktatásban I. Általános kérdések – (anya)nyelvi oktatás, Fórum Könyvkiadó, Újvidék és Újvidéki Egyetem Magyar Tannyelvű Tanítóképző Kar, Szabadka, 205-215.

H. Molnár Emese (2010): Téma és variációk. A szövegértés-szövegalkotás kompetenciaterület fejlesztésének néhány lehetősége kisiskolás korban, VIII. Nemzetközi Tudományos Tantárgypedagógiai Konferencia, Baja, Eötvös József Főiskolai Kiadó, , 304-313.p.

CD : H. Molnár Emese (2010): Téma és variációk. In: Káich Katalin (főszerk.): Korszerű módszertani kihívások, Újvidéki Egyetem Magyar Tannyelvű Tanítóképző Kar, Szabadka, ISBN 978-86-87095-08-3


Egyéb szakmai munka:

Tankönyvek lektorálása: Dr. Galgóczi Lászlóné:

Magyar nyelv kisiskolásoknak 2. osztály 2007.
Anyanyelvi gyakorló 2. osztály 2007.
Tudásszintmérő Magyar nyelv 2. osztály 2007.
Magyar nyelv kisiskolásoknak 3. osztály 2008.
Anyanyelvi gyakorló 3. osztály 2008.
Tudásszintmérő Magyar nyelv 3. osztály 2008.
Magyar nyelv kisiskolásoknak 4. osztály 2008.
Anyanyelvi gyakorló 4. osztály 2008.
Tudásszintmérő Magyar nyelv 4. osztály 2008.

(Mozaik Kiadó)

 

Konferenciák:

H. Molnár Emese: Kooperatív módszerek a gyakorlatban (Társadalmi változások – nyelvi változások. Alkalmazott nyelvészeti kutatások a Kárpát-medencében. Szeged, 2012. április 12-14.)

H. Molnár Emese: Kommunikáljunk! Változat egy kommunikációs órára 4. évfolyamon. (IX. Tantárgy-pedagógiai Nemzetközi Tudományos Konferencia. Baja, 2014. május 8.) – a publikáció megjelenés alatt.

H. Molnár Emese: Beszédfejlesztés, beszédművelés a kisiskolások kommunikációs kultúrájának formálásában. (II. Nemzetközi Neveléstudományi és Szakmódszertani Konferencia. Érsekújvár, 2014. január 9-11.)

H. Molnár Emese: Beszéljünk? Beszéljünk! Multimédiás tananyag tanító szakos hallgatók számára a Beszédművelés, beszédtechnika című kurzushoz. (III. Nemzetközi Neveléstudományi és Szakmódszertani Konferencia Komárno, 2015. január 12-14.)

H. Molnár Emese: Gyakorlati képzés a Szegedi Tudományegyetem JGYPK TÓKI tanító és nemzetiségi tanító szakán. (TÁMOP 4.1.2.B.2-13/1-2013-0007 „Országos koordinációval a pedagógusképzés megújításáért” TÁMOP Gyakorlati képzési műhely – Budapest, ELTE 2015. április 17.

H. Molnár Emese: Beszédművelés, beszédtechnika. Multimédiás tananyag tanító szakos hallgatók számára. (Vezető Pedagógusok és Szakmódszertanosok 7. Országos Módszertani Konferenciája. Szeged, 2015. október 9-10.)

H. Molnár Emese: A szövegfeldolgozás elmélete és gyakorlata alsó tagozaton. (IV. Nemzetközi Neveléstudományi és Szakmódszertani Konferencia. Sturovo, 2016. február 21-23.)

 

Kutatások/projektek:

H. Molnár Emese: Kooperatív módszerek a gyakorlatban Szövegértés – szövegalkotás – anyanyelvi tapasztalatszerzés (epub) Módszertani kézikönyv tanító szakos hallgatók és gyakorló tanítók számára. Szegedi Tudományegyetem, Juhász Gyula Pedagógusképző Kar ISBN 978-615-5455-49-0 Mentor(h)áló projekt TÁMOP-4.1.2-08/1/B-2009-0005

H. Molnár Emese: Beszédművelés – beszédtechnika (epub) Multimédiás tananyag tanító szakos hallgatók számára. Szegedi Tudományegyetem, Juhász Gyula Pedagógusképző Kar ISBN 978-615- 5455-47-6 Mentor(h)áló projekt TÁMOP-4.1.1.C-12/1/KONV/2012-0004

H. Molnár Emese: A szövegfeldolgozás elmélete és gyakorlata alsó tagozaton (epub) Multimédiás tananyag tanító szakos hallgatók számára. Szegedi Tudományegyetem, Juhász Gyula Pedagógusképző Kar ISBN 978-615-5455-48-3 „Mentor(h)áló 2.0 Program” TÁMOP-4.1.2.B.2-13/1-2013-0008 projekt

H. Molnár Emese: Iránytű a tanítójelöltek gyakorlati képzéséhez. (Interaktív online tájékoztató) „Mentor(h)áló 2.0 Program” TÁMOP-4.1.2.B.2-13/1-2013-0008 projekt

 

Tanúsítványok:

Didaktikai Műhely Oktató és Szolgáltató Bt. Nemzeti Tankönyvkiadó Rt. – Drámajáték-vezetői alapozó képzés: 2003.

Educatio Társadalmi Szolgáltató Kht. Sulinet Programiroda, ISZE: A Sulinet Digitális Tudásbázis keretrendszerének, adatbázisának kezelése és felhasználása a tanítás-tanulás folyamatában: 2008.