Bemutatkozás

A gyorsan változó információs társadalomban az érzelmi intelligencia fejlesztése különösen fontos. Iskolánk a tanórákon kívüli nevelés keretein belül érzelmi-művészeti nevelést is folytat (nem művészképzést!), mivel hisszük azt, amit a tudomány a 90-es években újra bebizonyított, hogy az úgynevezett érzelmi intelligencia sokkal nagyobb szerepet játszik a későbbi beválásban, boldogulásban, mint a „megtanult” tananyag. Az iskolában az érzelmi nevelés a művészetek „tanításában” realizálódik.Az iskolai tananyag mellett visszahoztuk az iskolába a művészeteket (költészettől, zenétől, tánctól kezdve festészeten és grafikán át a színházig). Pedagógia programunkban is megfogalmaztuk, hogy a művészetekben megvalósuló érzelmi nevelést kiemelt területként kezeljük.

A gyakorlóiskola 2003-ban bővült az alapfokú művészetoktatási profillal (6 évfolyamos alapfokú művészetoktatási intézmény kétéves előképzővel). A képzés zene-, képző-, tánc- és színművészet ágakban indult be a következő tanszakokon: furulya, szolfézs, zongora, festészet, grafika, kézműves, balett, modern tánc, néptánc, társas tánc, színjáték (magyar, angol, német nyelvű).

Országos innovációként évente a következő művészeti iskolai osztályokat indítjuk

  1. angol nyelvi drámaosztály (emelt szint)
  2. német nyelvi drámaosztály (emelt szint)
  3. ének- és zeneművészeti osztály (emelt szint)
  4. képzőművészeti osztály (emelt szint)

A kiemelkedő nemzetközi, országos, regionális versenyeredmények, bemutatók bizonyítják: jó úton járunk. Létszámunk elérte a felvehető maximumot: 1200 fő.

Művészeti iskolánk városi beiskolázású. Immár tizenharmadik éve hagyományos rendezvényünk a májusi művészeti hét. Ez olyan nagyszabású, Szeged egész városát érintő tavaszi rendezvénysorozat (városi könyvtárhasználati vetélkedő, kiállítás, gálaműsor), amely úgy nyújt betekintést a nálunk folyó művészeti tevékenységbe, hogy közben Szeged város – elsősorban művészeti és oktatási – intézményei is tevékenyen kapcsolódnak az eseményekhez. Rendezvényünk amellett, hogy bemutatkozási lehetőséget jelent növendékeinknek, minden évben évfordulóhoz kötődik.

Ezek közül különösen nagy sikerű volt a

  • 2005: József Attila születésének 100 éves évfordulója alkalmából szervezett programsorozat
  • a 2006-os rendezvénysorozat fő témája Bartók Béla születésének 125. évfordulója
  • a 2007-es program: „Egy kettős „kettős” évforduló okán” (Kodály Zoltán születésének 125. halálának 40. évfordulója, valamint Kőrösi Csoma Sándor halálának 165. évfordulója
  • 2008: Kettős évforduló (80 éves az iskola, és 125 éve született az intézmény névadója: Juhász Gyula)
  • 2010: „Egy zeneszerző, karmester, zongoraművész és pedagógus nyomán”, amelyet Erkel Ferenc születésének 200. évfordulója tiszteletére rendeztünk.
  • 2011: „Egy évforduló okán”; művészeti hét szervezése Szegeden Liszt Ferenc születésének 200. évfordulójára
  • 2012: „Egy kettős „kettős” évforduló okán” (Kodály Zoltán születésének 130., halálának 45. évfordulója, valamint Szent-Györgyi Albert Nobel-díjának 75. évfordulója)
  • 2013: „Egy kettős évforduló okán”, 130 éve született Juhász Gyula és tízéves volt a művészeti iskolánk.
  • 2014: Hagyományos művészeti hét szervezése a SZTE Juhász Gyula Gyakorló Általános és Alapfokú Művészeti Iskolájában a Móra évforduló okán
  • 2015: „A fény éve a Napfény Városában” tavaszi rendezvénysorozat a gyakorlóiskolában
  • 2016: „Együtt könnyebb!” - művészeti hét Janikovszky Éva születésének 90. évfordulója tiszteletére”

A hagyományok ápolásának közös jellemzője értékközvetítő és értékőrző mivoltuk, továbbá az, hogy aktív befogadásra, sőt alkotásra késztetnek. A művészetek egyaránt fejlesztik a teremtés és a létrehozás, valamint a megismerés, a befogadás és a művészettel való élés képességeit. Programjaink célja, hogy nevelőszerepükkel egymás hatását erősítsék, sajátos kifejezőeszközeikkel a megismerés, a kommunikáció összetett formáiról olyan élményszerű tapasztalatokat, ismereteket adjanak, amelyek nagyban hozzájárulnak a különböző képességek fejlesztéséhez, a harmonikus személyiség kialakulásához. A különböző művészeti területekkel összefüggő gyakorlati tevékenységek, kreatív feladatok által az ismeretek élményszerűvé, a tanulók sajátjává váljanak, segítsék a mélyebb bevésődést. Célunk a gyerekek képességének fejlesztése, a szellemi, lelki tulajdonságok gyarapítása, az esztétikai fogékonyság, a fantázia, az érzékenység fokozása. A művészeti örökség megismertetésével a művészeti nevelés segítséget nyújt a fiataloknak, hogy saját koruk kultúrájában eligazodjanak, felismerjék és becsüljék a ma születő értékeket is.