Bezár

Kutatás

Gyógypedagógia, zene és segített vizuális alkotás

Gyógypedagógia, zene és segített vizuális alkotás

2023. február 08.
11 perc

Dr. Tiszai Luca

tiszai.luca@szte.hu

A kutatóműhely vezetője: Dr Tiszai Luca

A kutatóműhely vezetőjének JGYPK-s email-címe: tiszai.luca@szte.hu


Tagok

A JGYPK oktatói:

Prof. Dr. Pukánszky Béla

Váróczy Viktória Drs

Hazai külsős tagok:

Dr. Pethő Villő PhD., docens, SZTE-BBZMK

Dr. Palatinus Zsolt, SZTE TTK Pszichológiai Intézet

Dr. Devosa Iván PhD., adjunktus, Károli Gáspár Református Egyetem

Szűcs-Ittzés Zsuzsanna zeneművész, zeneterapeuta, Magyar Állami Operaház, Gálfi Béla Kórház LFZE (óraadó)

Dr. Fekete Zsófia Drs, Országos Orvosi Rehabilitációs Intézet, PTE, NTDI

Katona Judit igazgató, Király-König Péter Zenei Alapfokú Művészeti Iskola

Külföldi tagok:

Partneri viszonyban vagyunk a Genti Egyetem Musicology Section of the Department of Art, Music and Theater IPEM (Institute for Psychoacoustics and Electronic Music) kutatólaborral, vezetője Prof. Marc Leman, és magyarul még kevéssé ismert embodied music cognition paradigma képezi a szerteágazó kutatásaik alapját, amelybe jól illeszkedik a halmozottan fogyatékos személyek zenebefogadó mozdulatainak kutatása.


A műhely kutatási témája 

A kutatóműhely a gyógypedagógia és zene határterületein dolgozik. Ennek egyik ága a gyógypedagógiai zeneoktatás, másik a közösségi zeneterápia, a harmadik pedig a zenebefogadó mozgások és a kognitív funkciók kapcsolatának vizsgálata. 2020 óta a segített vizuális alkotással bővült a kutatóműhely profilja.


A gyógypedagógiai zeneoktatás, az inklúzió az alapfokú zeneoktatás területén, illetve a gyógypedagógia gyakorlati terepein kidolgozott módszerek összegyűjtése, szélesebb körben való megismertetése magyar és nemzetközi szinten is aktuális feladat. Az alapfokú művészetoktatási intézményekben a tanulási nehézségekkel küzdő növendékek megsegítésére a Király-König Péter Zenei Alapfokú Művészeti Iskolával együttműködve dolgozunk egy modellprojekten, amely korszerű szakmai választ adhat a zenetanárok, növendékek és szülők igényeire. A projekt része a zenetanárok fogyatékosság iránti attitűdjének feltárása, a hazai és nemzetközi jógyakorlatok feltérképezése és továbbadása. A munkában a Gyógypedagógus-képző intézet hallgatói többek között szakdolgozati és TDK kutatásokkal vesznek részt.


A közösségi zeneterápia egy Magyarországon még kevésbé ismert rendszerszemléletű megközelítés. A közösségi zeneterápia célja, hogy zenei projektek által előkészítse és megsegítse marginalizált csoportok a társadalmi befogadást. A társas zene természeténél fogva kölcsönösségen alapul: a résztvevő felek a társas kapcsolatok számtalan formáját modellezik és gyakorolják, és kölcsönösen függenek egymástól, folytonos kommunikációban állnak egymással, így a közös zenélés a befogadó társadalom modelljeként is szolgál. A zenetanulás, illetve a zenei projektekre való felkészülés elősegíti a befogadást azáltal, hogy a tanulót önfegyelemre, belső kontrollra, és a társas viselkedés normáira tanítja. A színvonalas előadás pedig új perspektívába helyezi a hátrányos helyzetű csoport tagjai és többségi társadalom közötti viszonyt: a rászorulók előadókká, vagy egyenrangú zenésztársakká válnak. Kutatásaink, amelyek közösségi zeneterápia nagyrészt angol nyelvű forrásaira és 11 év gyakorlati tapasztalatra épülnek, a gyógypedagógiai zeneoktatás társadalmi hatását vizsgálják.


A súlyosan-halmozottan fogyatékos személyek művészeti nevelése a segített vizuális alkotás módszerével bővült, amely Váróczy Viktória doktori kutatásainak területe.


A zenebefogadás és kognitív készségek kapcsolatának vizsgálata Kokas Klára módszerére és a Marc Leman nevéhez fűződő embodied music cognition paradigmára épülnek. A súlyos és halmozott fogyatékosság az egész élet során fennálló állapot, amelyre jellemző, hogy a testi struktúrák károsodása következtében a speciálisan humán funkciók – mint a kommunikáció, a beszéd, a mozgás, az értelem és az érzékelés-észlelés – minimálisan két területén súlyos vagy legsúlyosabb mértékű zavar mutatható ki. Ennek következtében az érintett személy pszichofizikai teljesítményei extrém mértékben eltérnek az átlagtól. Az átlagtól extrém módon eltérő képességstruktúra miatt az IQ ebben az esetben hagyományos tesztekkel nem mérhető, de ez nem feltétlenül jelenti ezen készségek hiányát, vagy alacsony voltát.

Vizsgálataink során súlyosan halmozottan fogyatékos személyek zenebefogadó mozdulatait vizsgáltuk a zeneterápiában elfogadott mikoanalízis módszerével egyéni és társas helyzetben. Pásztor Zsuzsa szerint zene által kiváltott reflexes, ösztönös mozgások a többszöri meghallgatás során tudatos mozgáskompozíciókká válnak, amelyek jól definiálható zenei jelenségeket tükröznek vissza. Ezen mozgások részletes tanulmányozása során megfigyelhető a tanulási folyamat.

Előzetes, video-elemzésen alapuló kutatásaink alapján a zenét kísérő spontán mozgások súlyosan halmozottan fogyatékos személyeknél is megjelennek. Ezek a gesztusok magasabb kognitív funkciókra: figyelemi, emlékezeti működésre és bizonyos zenei megoldások anticipációjára utalnak.

A figyelmi funkció mérésére protokollt dolgoztunk ki egy hordozható EEG eszköz segítségével. Az eszközzel korábban olvasás, hangszerjáték közben mérték a figyelmi fókuszt. A meglévő protokollt át kellett dolgozni súlyosan zenehallgatás közben változatos mozdulatokat végző halmozottan fogyatékos személyek vizsgálatára.

A pilot kutatás során több mérést végeztünk. Első eredményeink alapján a vizsgált súlyosan halmozottan fogyatékos személyek figyelmi fókuszának átlaga magasabb volt az egyik kontrollszemélynél.

Az első eredmények figyelemreméltóak, hiszen a súlyos és halmozott fogyatékosságot tradicionálisan alacsony kognitív funkciókkal azonosítjuk. A kutatás következő lépése a kutatási protokoll továbbfejlesztése, kiterjesztése és a videóelemzéssel egybekötött analízis lesz, amely reményeink szerint a súlyosan halmozottan fogyatékos személyek kognitív folyamatának mélyebb megismeréséhez vezet.

A nonverbális felnőttek egymással való interakciója szintén feltérképezetlen terület, amelyről, a páros zenehallgatás vizsgálatával szeretnénk ismereteket szerezni.

Módszereink közben bővültek, jelenleg az optical flow módszerével végzünk kutatásokat.


Jelentősebb eredmények

Publikációk:

• Az élet minden területén. A súlyos-halmozott fogyatékosságról a mai kutatások fényében (Tankönyv. In press)

• Tiszai Luca, Sándor Katalin és Kálló Veronika (2019) Visual Narratives of Disability in Projective Drawing Test Pro&Contra 3No. 2 (2019) 47–67

• Friendship, Solidarity and Mutuality Discovered in Music. In: There is No Other: Humane Music Education for the Common Good Eds: Iris M. Yob and Estelle R. Jorgensen. Indiana University Press 2020

• Therapeutic use of 'Kokas-method' in music therapy for people with severe disabilities. (Journal of Russian & East European Psychology ,Volume 55, 2018 - Issue 1: Music Therapy https://doi.org/10.1080/10610405.2018.1491241)

• Tiszai, L. & Mastnak, W. (2018). Therapeutische Anwendung der Kokas-Methode in der Musiktherapie mit Menschen mit schweren Behinderungen. Musik-, Tanz- & Kunsttherapie (ISSN 0933-6885), 27(1), 65-72.

• From Charity to Equality-Striving for Social Inclusion of People with Severe Disabilities as a Pathway towards Human Flourishing. The Journal of Social Work Values and Ethics, Volume 15, Number 1 (2018)

• Positive Portrayals for Shaping Public Opinion and Promoting Inclusion: The Participation of with Individuals with Disabilities in Hungarian Musical Practices. In: Musica est Donum) http://musicaestdonum.weebly.com/uploads/4/9/9/9/4999835/1_luca_2nd_article_apa_edited_aug_17_final_posted_version.pdf

• Consonante: the Barrier-Free Method . Orchestral Work with Individuals with Severe Disabilities Journal of Art for Life 8(9). 1-17. http://journals.fcla.edu/jafl/article/view/87240/86087

• Music Belongs to Everyone: Moments of Progress in Community Music Therapy with Musicians with Severe Disabilities Voices 2016 no. 3. https://voices.no/index.php/voices/article/view/853/731

• The Spirit of Zoltán Kodály in Special Education: Best Practices In Hungary Musica est Donum http://musicaestdonum.weebly.com/uploads/4/9/9/9/4999835/the_spirit_of_kodaly_final_sept._14a_2016.pdf

• We are able to make music together! Workshops with musicians with severe disabilities Journal of Social Inclusion, 2016 Vol 7 No 1 https://josi.journals.griffith.edu.au/index.php/inclusion

• Kodály Approach in the Crossroad of Education and Therapy. Voices 2015 no. 2. https://voices.no/index.php/voices/article/view/804

• Több, mint a színeskotta: Heinrich Ullrich oktatási koncepciója (MPK, 2022)

• Súlyosan-halmozottan fogyatékos felnőttek zenebefogadása az „embodied music cognition” paradigma fényében Neveléstudomány, közlésre elfogadva)

• Tiszai L & Váróczy V (2022) Kalandterápiás és művészetterápiás elemek szerepe súlyosan-halmozottan fogyatékos személyekkel való találkozások facilitálásában. Különleges Bánásmód 8. évf. 2.sz) 105-112 DOI 10.18458/KB.2022.2.105

• Váróczy V- Tiszai L (2021): Használ vagy árt az Esőember sztereotípia? In: Fejős S.: Média, közösség, történet: Konferencia tanulmánykötete. ISBN:9786155946479 pp. 167-174

• Koltai, Blanka Sára ; Devosa, Iván ; Tiszai, Luca (2000) Gyógypedagógia a lovaglásban, avagy a lovaglás a gyógypedagógiában GRADUS 7 : 1 pp. 157-166.

• Koltai, Blanka Sára ; Devosa, Iván ; Tiszai, Luca ; Nagy, Melinda (2000) A lovak rejtett szerepe a lovasterápiás munkában GRADUS 7 : 3 pp. 103-109.

• Tiszai L, Kálló V (2018) A „Rajzolj egy fogyatékos embert” teszt alkalmazásának lehetőségei a pedagógiában. Neveléstudomány, 22(2) DOI: 10.21549/NTNY.22.2018.2.5

• Bakos A. & Tiszai L. (2018) „Vannak a léleknek régiói, melyekbe csak a zene világít be.” Súlyosan-halmozottan fogyatékos felnőttek figyelmi és emlékezeti működésének elemzése zenehallgatás közben. Új Pedagógiai Szemle 2018/1-2 http://folyoiratok.ofi.hu/uj-pedagogiai-szemle/sulyosan-halmozottan-fogyatekos-felnottek-figyelmi-es-emlekezeti-mukodesenek

• A befogadás és kirekesztés dinamikái a közösségi zeneterápiában: egy innovatív program tapasztalatai (Szociálpedagógia, 2017/1-2, 57-69)

• A közösségi zeneterápia modellje a gyógypedagógiában

Gyógypedagógiai szemle 2017. (45. évf.) 3. sz. 145-158. old

• Consonante módszer: a velünk született zeneiségre épülő zenekari munka súlyosan halmozottan sérült felnőttekkel (Fejlesztőpedagógia, 2017 / 1-2, 67-70)


Konferenciák:

The optical flow method: new opportunities for quantitative analysis of receptive musical movements of individuals with severe disabilities (EWAE 2022)

• „Ami összeköt az több, mint ami elválaszt” Inkluzív népzenei tábor. IV. Művészetpedagógiai Konferencia (MPK 2021 május)

Let’s learn together! Music-based European Solidarity projects . IV. ELTE Workshop on Arts Education (EWAE 2021 May)

• Tiszai L, Váróczy V: Szolidaritási projektek az oktatás szolgálatában – inkluzív népzenei tábor (ONK, 2020 november 5-7)

Váróczy (2019) : Mapping cognitive abilities with classical music? Brain Music Cognition, Jeruzsálem, December 16-18, poszterelőadás

• Tiszai Luca−Szűcs-Ittzés Zsuzsanna: Zenebefogadás: Új utak az intelligencia kutatásához? − A Kokas-módszeren alapuló tapasztalataink súlyosan, halmozottan sérült felnőttekkel „Mozgó dó…” III. – Konferencia Kokas Klára emlékére. Magyar Művészeti Akadémia (MMA) Művészetelméleti és Módszertani Kutatóintézetének (MMKI)

The 24th International Kodály Symposium: Embracing A New Era‘ Nurturing the Kodály Philosophy Around The World’ Kuching, Sarawak, MALAYSIA Augusztus 5-9 2019

Attentive to Penderecki? EEG study of individuals with severe disabilities while listening to music. III. ELTE Workshop for Art Education (EWAE-2019)

• Látható fogyatékossággal a világot jelentő deszkákon III. Művészetpedagógiai Konferencia (MPK-2019)

• A hangszeres zeneoktatás módszerei értelmi akadályozottsággal élő tanulók esetén (2019) In.: Meggyesné H. T.: Szemelvények az inkluzív fejlesztő pedagógia köréből Szegedi Tudományegyetem Juhász Gyula Pedagógusképző Kar Gyógypedagógus-képző Intézete 47-60.o.

• Tiszai Luca- Devosa Iván (2018) Zenehallgatás, mint intellektuális kihívás- súlyosan halmozottan fogyatékos személyekkel. 'Neuropedagógia' nemzetközi konferencia, 2018. november 16-17. (poszter)

• Tiszai Luca – Devosa Iván: Akiket Bartók lenyűgözött: súlyosan halmozottan fogyatékos személyek figyelmének EEG vizsgálata zenehallgtás közben. ONK 2018

• Gondolatok a zeneiskolai inklúzióról. A SJE X. Nemzetközi Tudományos Konferenciája. Komárom, 2018. szeptember 11–12. (Konferenciakötet: pp 99-105) ISBN 978-80-8122-252-8

• 2018. Május 24. II. Művészetpedagógiai Konferencia (MPK) Zenerajongók: súlyosan halmozottan fogyatékos személyek figyelmének EEG vizsgálata klasszikus zene hallgatása közben

2018. Május 26. II. ELTE Workshop on Arts Education (EWAE) The role of innate musicality in discovering hidden abilities of people with severe disabilities- potential new ways of education and research

• 2018. Január 15. Štúrovo, Szlovákia „Mondd el azt is, amit nem illik!” Érzékenyítő programok kiértékelése rajzokkal. VI. Neveléstudományi és Szakmódszertani Konferencia

• 2017. június I. Művészetpedagógiai Konferencia (MPK) Aktív zenehallgatás, mint társas élmény: Kokas Klára módszerének tapasztalatai súlyosan halmozottan fogyatékos nonverbális felnőttek körében (Konferenciakötetben rövid összefoglaló)

2017. június I. ELTE Workshop on Arts Education (EWAE) Draw a person with disability- Measuring attitudes towards disability with projective drawing tests

• 2017. Április 27. Keresztény Nevelési Konferencia, Vác: Tiszai Luca – Hollósi Cecília: „Adiuvando adiuvamur” – A Z-generáció érzékenyítése (Konferenciakötetben teljes cikk)

2017. Márc. 27. III. Digitális és Zenepedagógiai Konferencia, Szeged. Zenetanítás másképp: a gyógypedagógia és zeneoktatás határterületei (Konferenciakötetben rövid összefoglaló)

• 2017. Jan 15. V. Neveléstudományi és Szakmódszertani Konferencia, Párkány. A zene a mi közös nyelvünk: a közösségi zeneterápia súlyosan halmozottan sérült felnőttekkel (Konferenciakötetben rövid összefoglaló)

2017. Febr. 25. A hang lelke – a lélek hangja. Művészeti terápiák a gyógypedagógiában. (Előadás és gyakorlati bemutató: Játsszunk most együtt! A Nádizumzum zenekarral a velünk született zeneiségről)

• 2016. Nemzetközi Nevelési Konferencia, Komarno, Szlovákia Előadás: A vitalitási affektusok és a zene szerepe a súlyosan halmozottan sérült személyekkel való kommunikációban.) (Konferenciakötetben rövid összefoglaló)

2016. Európai Zeneterápiás Konferencia, Bécs (prezentáció) Szűcs-Ittzés, Zs Tiszai, L (2016) How music moves us? Receptive understanding of music of adults living with severe disabilities. Nordic Journal of Music Therapy Vol. 25, Iss. sup1, (előadás);

• 2016. Európai Zeneterápiás Konferencia, Bécs (poszter) Tiszai, L Szűcs-Ittzés, Zs (2016) Community music therapy projects between musicians living with severe disabilities and adolescent music students Nordic Journal of Music Therapy Vol. 25, Iss. sup1,(poszter)

• 2014. Zeneterápiás Világkongresszus, Krems, előadás Bridges Of Music- Orchestral Work With People Living With Severe Disabilities.

• Áramlásban 2014. Művészetterápiás Konferencia, Budapest, Workshop (a Nádizumzum zenekarral) és prezentáció. Zenei intelligencia felismerése és terápiás hasznosítása súlyos halmozott fogyatékossággal élő felnőtteknél


A műhelyhez kapcsolódó TDK-tevékenység

A díjazott hallgató neve: 1. Nagy Laura és Földesi László (2019); 2. Sárkány Gabriella (2019); 3. Jóljárt Elizabet (2022)

A TDK/OTDK-munka címe: 1) Súlyosan-halmozottan fogyatékos felnőttek zenebefogadó magatartása társas és egyéni helyzetben, mikroanalizis használata a mozgások elemzésére és nonverbális kommunikációs képességeik feltérképezése; 2) Korai zenei nevelés és ennek transzferhatásai értelmileg akadályozott gyermekek tanulásában; 3) Művészetterápiás módszerek alkalmazásának hatásvizsgálata autista gyermekek viselkedésében

Helyezés (a TDK-/OTDK-konferencia nevének és idejének megadásával): Továbbjutottak az országos fordulóba.

Témavezető: Dr. Tiszai Luca


Doktori iskolában való részvétel

Dr. Tiszai Luca Témavezető EKKE NTDI

Aktuális események

Rendezvénynaptár *

Kapcsolódó hírek