Kedves Hallgatók!
A Gyógypedagógus-képző Intézet Kollégái által hirdetett szakdolgozati témák az alábbiak:
Pásztor Lilla
· A fonológiai tudatosság fejlődése óvodás- és/vagy kisiskoláskorban
· A fonológiai tudatosság fejlesztési lehetőségei
· IKT-eszközök alkalmazása a logopédiai foglalkozásokon
· Egyéni téma megbeszélés szerint
Ladányi Lili
Sajátos nevelési igényű tanulók integrációja, inklúziója az iskolában és az iskolán kívül
A könnyen érthető nyelv elmélete és gyakorlata
Autizmussal élő személyek: szabad témaválasztás (téma szűkítése egyeztetés alapján)
Fogyatékosság társadalmi vonatkozásai
Fazekasné dr. Fenyvesi Margit
Tanulásban akadályozottak pedagógiája szakosoknak:
- Tanulásban akadályozott tanulók kreativitásának fejlesztési lehetőségei (vizuális, akusztikus, verbális, motoros)
- A pedagógiai diagnosztika használati lehetőségei a végrehajtó funkciók pedagógiai jellegű fejlesztésében (észlelés, figyelem, emlékezet, gondolkodás)
- Az internalizált és az externalizált magatartászavar mérési, kezelési lehetősége.
- A Fon – E mérőlap adatainak tanulságai a tanulásban akadályozott tanulók helyesírásának elemzésében.
- A DIFER programcsomag a fejlesztés eszközeként.
Értelmileg akadályozottak pedagógia szakosoknak:
- Az önálló szóírás kialakításának lehetősége a fonomimika segítségével.
- Gesztusnyelv használata a beszédértés és a szocializáció fejlesztése érdekében.
Logopédia szakosoknak:
- A Tomatis terápia és adaptációs lehetőségei a logopédiai munkában.
- Német és magyar nyelvű szakirodalmi összevetések a hallgatók által választott témakörben.
Havadi-Nagy Marian (2022/23-as tanévben a tanárnőnél nem választható szakdolgozati téma)
- A mondatemlékezet elemzése nyelvfejlődési zavar esetén a MAMUT-R Magyar Mondat-Utánmondási teszt alapjai
- Az ajak- és szájpadhasadék logopédiai protokollja (diagnosztika és terápia)
- A lexikai nyelvi szint diagnosztikus és terápiás lehetőségei specifikus nyelvi zavar esetén
Kelemen Márta
- A beszédtechnika helyzete a magyar felsőoktatásban.
- A beszédtechnika helye és szükségessége a pedagógusképzésben.
- Beszédtechnika a magyarországi logopédusképzésben.
- Pedagógusok (óvoda, általános- és középiskola) hangállapota és -higiéniája
- Logopédiai segédeszközök használata a logopédiai gyakorlatban.
Köböl Erika
- Tanulásban akadályozott tanulók tanításának, tantárgyi méréseinek módszertana
- Képességfejlesztés tanórákon.
- Állatasszisztált foglalkozások a gyógypedagógiai munkában
- Szabadon választott téma egyéni egyeztetés alapján
Dr. Hosszu Tímea
- A társadalmi érzékenyítés megvalósulása a köznevelés intézményeiben
- Együttnevelés a köznevelés intézményeiben
- Pedagógusok (pedagógus-hallgatók) attitűdje az együttneveléssel kapcsolatban
- A diákok fogyatékossággal kapcsolatos attitűdje
- Autista tanulók idegennyelv-tanítása
- Az enyhén értelmi fogyatékos tanulók iskolai nevelése-oktatása (téma szűkítése egyeztetés alapján)
-
Néhány példa: pénzhasználati ismereteik; IKT eszközök alkalmazása; kommunikációs képességeik fejlesztése; idegen nyelvi kompetenciáinak fejlesztése; idegen nyelvi motivációjuk vizsgálata; társas kapcsolatuk vizsgálata; szexuális nevelés; bármely tantárgyi fejlesztés; kötelező olvasmányok feldolgozása; tankönyveik vizsgálata, stb.
Dr. Molnár-Tóth Alinka (GYES)
- Szerzett nyelvi zavarok (a téma további szűkítése egyéni megbeszélés alapján)
- Szerzett beszédzavarok (a téma további szűkítése egyéni megbeszélés alapján)
- Egyéni téma megbeszélés alapján
Prof. dr. Pukánszky Béla
- Egy adott gyógypedagógiai intézmény története az adott korszakok gyógypedagógiai intézményrendszerének kontextusában
- Egy jelentős gyógypedagógus életműve az adott korszak hazai és nemzetközi kontextusában
- Tendenciák és irányzatok a hazai és a nemzetközi gyógypedagógia-történetben
- A fogyatékos személyről alkotott társadalmi kép alakulása egyes történeti korokban és kultúrákban
- Művészeti terápiás eszközök alkalmazása a gyógypedagógiában (elméleti háttér és gyakorlat)
- A gyógypedagógus-képzés története
- A hazai és nemzetközi gyógypedagógus-képzés összehasonlító vizsgálata (németül és angolul jól olvasóknak)
- Historiográfia. A gyógypedagógia-történet írás története (németül jól olvasóknak)
Váróczy Viktória
- gyógypedagógia és művészet
- gyógypedagógia és média
- társadalmi befogadás és fogyatékosságügy
- integratív pedagógia
- iskola utáni lét kérdéskörei (lakhatás, munka világa, szabadidő, felnőtt szerepek)
- magas támogatási szükséglet (súlyos-halmozott fogyatékosság) kérdéskörei
- gyógypedagógia és vallás
Dr. Varga Imre
- Az integráló osztályokban a nem akadályozott tanulók és tanítóik véleménye a tanulásban akadályozott társaikról, tanítványaikról.
- Roma gyermekek beszédsajátosságai, kommunikációs, szociális nevelés javaslatai.
- Az értelmileg akadályozott felnőttek szabadidős elfoglaltsága.
- A speciális szakiskolások elhelyezkedési lehetőségeinek felmérése.
- Egyénileg választott téma egyeztetés alapján
- Hegedűs Anita/Varga Imre: Az értelmileg akadályozottak munkaképesség vizsgálata, munkaképesség mérése
Mucsiné Erdei Mónika
- Grafikus szervezők alkalmazása tanulásban akadályozott tanulók oktatásában
- Tanulási stratégiák vizsgálata, fejlesztése tanulásban akadályozott tanulóknál
- Saját fejlesztésű játék, eszköz fejlesztő célú alkalmazása/kipróbálása tanulásban akadályozott tanulóknál
- Tanulásban akadályozott tanulók motivációja
- IKT-eszközök alkalmazása a tanulásban akadályozott tanulók oktatásában
- Kettős különlegességgel élő személyek – Tehetséggondozó programok bemutatása a sajátos nevelési igényű tanulók iskoláiban
Dr. Nóbik Attila
- Egy gyógypedagógiai intézet története.
- Fejezetek a magyar gyógypedagógia történetéből.
- A gyógypedagógiai gondolkodás változásai a magyar szakfolyóiratok tükrében.
- A fogyatékosság konstrukciója különböző társadalmi korokban.
- A fogyatékosság kortárs és történeti értelmezései interszekcionális megközelítésben.
Tóthné dr. Aszalai Anett
- Új eszközök a dadogó gyermekek megismerésében
- Modern dadogásterápiák
- Logopédushallgatók pályakövetése
- Új eszközök a hadaró személyek megismerésében
- A logopédia jelene, múltja, jövője egy intézményben
- Egyéni téma megbeszélés szerint
Krausz Anita (GYES)
- Oktatási módszerek sokszínűsége a gyógypedagógiában
- SNI gyermekek integrációjának helyzete hazánkban
- Szülői attitüdök a fogyatékossággal kapcsolatban
- Tanári attitűd a fogyatékossággal kapcsolatban
Dr. Tiszai Luca
- Művészet és pedagógia kapcsolata
- Súlyos és halmozott fogyatékosság
- Mozgás és fejlődés
- Zenebefogadás kutatásai nonverbális felnőttekkel
- Közösségi zeneterápiás projektek
- Inkluzív programok értelmileg akadályozott személyek bevonásával
- Szabadon választott téma
Az Intézet többi oktatóját is fel lehet kérni konzulensi feladatok ellátására. Ezen esetekben a szakdolgozat témája egyéni egyezetés formájában történik!