Bezár

Kutatás

Anyanyelvi nevelés, írás-, olvasás- és tanulás-előkészítés és - fejlesztés

Anyanyelvi nevelés, írás-, olvasás- és tanulás-előkészítés és - fejlesztés

2019. február 13.
17 perc

Dr. Juhász Valéria

juhasz.valeria@szte.hu


Vezetője: Dr. Juhász Valéria tanszékvezető főiskolai docens

A kutatóműhely vezetőjének JGYPK-s e-mail címe: juhasz.valeria@szte.hu


Tagok

Tóthné dr. Aszalai Anett

Radics Márta

A JGYPK oktatói:

Dr. Juhász Valéria, főiskolai docens, PhD

Tóthné dr. Aszalai Anett, főiskolai docens (a kutatócsoport tagja: 2021-től)

Radics Márta, mesteroktató

Kálló Veronika, gyakorlati képzést segítő munkatárs (a kutatócsoport tagja: 2016-től 2021-ig)


A műhely kutatási témája

Az Anyanyelvi nevelés, írás-, olvasás- és tanulás-előkészítés és -fejlesztés kutatócsoportot az a szakmai igény hívta életre, hogy a legfrissebb elméleti kutatásokra épített gyakorlatokkal segítsük az írás-olvasási, valamint a tanulási képességek elsajátítását és tanulását. A kutatócsoportot egy alkalmazott nyelvész, dr. Juhász Valéria, és két gyógypedagógus, logopédus, Tóthné dr. Aszalai Anett (2021-ig Kocsisné Kálló Veronika) és Radics Márta alkotja. Mindhárman a Szegedi Tudományegyetem Juhász Gyula Pedagógusképző Karának oktatói. Dr. Juhász Valéria a Magyar és Alkalmazott Nyelvészeti Tanszék, Tóthné dr. Aszalai Anett és Radics Márta a Gyógypedagógus-képző Intézet oktatói. Mindhárman kiemelten foglalkoznak a speciális nevelési igényű gyerekek fejlesztésével egyéni és csoportos formában.

A kutatócsoport 2016-ban alakult. Több lektorált, tudományos folyóiratban megjelentek már publikációik, könyveik, illetve adták elő kutatásaikat hazai és nemzetközi konferenciákon. Tanulás- és szövegértés-fejlesztéssel kapcsolatban rendszeres előadói pedagógus-továbbképzéseknek, ahol a legújabb, kipróbált technikákat ismertetik.

A kutatócsoport mind vertikálisan, mind horizontálisan igyekszik innovatív pedagógiai és módszertani tevékenységét kifejteni. Tevékenységi körük egyrészt magában foglalja a nyelvi, matematikai tehetséggondozást (pl. Nyelvi tudatosságot fejlesztő foglalkozás: https://www.youtube.com/watch?v=ghZRYWwXLTA&t=7s), másrészről a sajátos nevelési igényű gyerekek fejlesztését, illetve az őket tanító pedagógusok továbbképzését (pl. Írás-olvasás előkészítés, anyanyelvi fejlesztés nyelvi játékokkal, társasjátékokkal óvodások, kisiskolások és speciális igényű tanulók számára: http://www.hunra.hu/hirek/1487-hunra-tagok-eloadasai-a-megyei-pedagogiai-oktatasi-kozpontokban-az-oktatasi-hivatallal-egyuttmukodesben-13). Bár tevékenységük területileg alapvetően a nyelvi készségek fejlesztését célozza meg, ugyanakkor a szövegértés-fejlesztési és egyéb részképesség-fejlesztési anyagaik olyan általános tanulási képességeket fejlesztenek, amelyek nemcsak az iskolai tantárgyak széles skáláján használhatók eredményesen, hanem egyéb iskolán kívüli tanulási tevékenységre is ösztönöznek például a társasjátékaikkal, azok továbbfejlesztésével.

A kutatócsoport munkájának célja, hogy támogassa a gyakorlati pedagógiai munkát innovatív komplex célokat átölelő ötletek kidolgozásával és átadásával, és a pedagógusok által felvetett gyakorlati problémák okainak tudományos magyarázatával és megoldások ajánlásával.


Jelentősebb eredmények

Publikációk:

Juhász Valéria, Kegyesné Szekeres Erika (2022): Nyelvi tudatosság tantárgyközi fejlesztése egynyelvű és többnyelvű környezetben. In: Karlovitz, János Tibor (szerk.) Szakmódszertani és más pedagógiai tanulmányok Komárom, Szlovákia: International Research Institute s.r.o. 66–78. http://www.jgypk.hu/tanszek/alknyelv/wp-content/uploads/2022/05/Szakm%C3%B3dszertani-%C3%A9s-m%C3%A1s-pedag%C3%B3giai-tanulm%C3%A1nyok-2022.pdf.


Juhász Valéria (2022): A képeskönyv-nézegetési módszerek meghatározó szerepe a kisgyermekek literációs nevelésében. In: Juhász Erika, Kattein-Pornói Rita (szerk.) Oktatás egy változó világban – Kutatás, innováció, fejlesztés: Absztraktfüzet, Budapest, Magyarország, Hungarian Educational Research Association. http://www.jgypk.hu/tanszek/alknyelv/wp-content/uploads/2022/05/Hucer-2022.pdf.


Juhász Valéria, Radics Márta, Tóthné Aszalai Anett (2022): A ritmusészlelés, ritmusérzék és a nyelvi képességek összefüggései – jó gyakorlatok komplex ritmusfejlesztésre a beszéd- és az írás-olvasás zavarok terápiájához. In: Mező Katalin, Mező Ferenc (szerk.) VII. Különleges Bánásmód Nemzetközi Interdiszciplináris Konferencia Treatment: Program- és absztraktkötet, Debrecen, Magyarország, Debreceni Egyetemi Kiadó Debrecen University. 42–44. http://www.jgypk.hu/tanszek/alknyelv/wp-content/uploads/2022/03/VII.-K%C3%BCl%C3%B6nleges-B%C3%A1n%C3%A1sm%C3%B3d-Nemzetk%C3%B6zi-Interdiszciplin%C3%A1ris-Konferencia_program-%C3%A9s-absztraktk%C3%B6tet_20220408-1.pdf.


Juhász Valéria (2022): A nyelvi tudatosság szerepe az anyanyelvi nevelésben, az olvasástanulásban és az idegennyelv-tanulásban. Alkalmazott Nyelvészeti Közlemények XV. 1. 7–23.


Juhász Valéria (2022): A szintaktikai tudatosság szerepe a szövegértésben. XV. Tudatosság a kommunikációban Fenntarthatóság a kommunikáció oktatásában Országos szakmai-módszertani tanácskozás Ideje: 2022. május 20–21. (Megjelenés alatt lévő tanulmány.)


Tóthné Aszalai Anett (2021): Jó gyakorlatok dadogó gyermekek együttnevelésében In: Hosszú Tímea; Tóthné Aszalai Anett (szerk.) „Együtt az úton… innen és határon túl”. Tanulmánykötet. Szeged, Magyarország: SZTE JGYPK Gyógypedagógus-képző Intézet. 43–48.

http://www.jgypk.u-szeged.hu/download.php?docID=119447.


Juhász Valéria (2021): Adalékok a nyelvi tudatosság fogalmának kialakulásához – Vigotszkij kutatásainak alkalmazhatósága az oktatásban. Módszertani Közlemények. 3. 26–43.

http://www.jgypk.hu/kiado/wp-content/uploads/2022/01/Modszertani-2021.03-online.pdf.


Juhász Valéria (2021): A nyelvi tudatosság fejlesztése óvodásoknak és alsó tagozatos tanulóknak dobókockás játékokkal. Képzés és Gyakorlat. 19. 3–4. DOI: 10.17165/TP.2021.3-4.12. 136–148.

http://trainingandpractice.hu/?q=hu/kepzes_es_gyakorlat/content/847332204.


Juhász, Valéria (2021): A mesélés, képeskönyv-nézegetés szerepe a literációs nevelésben In: Basch, Éva; Erdei, Tamás; Juhász, Valéria (szerk.) Határtalan nyelvészet alkalmazásban, határtalan alkalmazás a nyelvészetben 2. Tanulmánykötet. Szeged, Magyarország : SZTE JGYPK Magyar és Alkalmazott Nyelvészeti Tanszék

ISBN: 978–615–594–644–8 11–24.

http://www.jgypk.hu/tanszek/alknyelv/wp-content/uploads/2021/10/Hat%C3%A1rtalan2k%C3%B6tet.pdf


Juhász Valéria (2020): A beszéd- és értelemgyakorlatok tantárgy célja, tartalma és módszertana Nagy László vezérkönyve alapján. In: Juhász Valéria (szerk.) Kommunikáció- és beszédfejlesztés a gyakorlatban = Развитие навыков общения и речи на практике = Entwicklung der Kommunikations- und Sprachfähigkeit in der Praxis = Communication and Speech Development in Practice. Konferencia. Szeged. 2020. május 8. Tanulmánykötet. ISBN: 978–963–306–755–0. 82–102.

http://www.jgypk.hu/tanszek/alknyelv/wp-content/uploads/2020/08/Kommunikacio-es-beszedfejlesztes-a-gyakorlatban.pdf.


Juhász Valéria, Radics Márta (2020): Játékok az iskolában – Anyanyelvi készséget, nyelvi tudatosságot és egyéb, nem kognitív képességet/készséget fejlesztő társasjátékok alkalmazása tanórán. Képzés és Gyakorlat. 18. 1–2. DOI: 10.17165/TP.2020.1-2.16. 181–193.

http://trainingandpractice.hu/?q=hu/kepzes_es_gyakorlat/content/2143787317.


Juhász Valéria (2020): Az új kutatási eredmények beépítése a diszlexiások fejlesztésébe. M. J. Dyslexia – A very short introduction című műve alapján. Új Pedagógiai Szemle. 70. 3–4. 24–40.

http://upszonline.hu/index.php?article=700304007.


Juhász Valéria, Kálló Veronika, Radics Márta (2019): Anyanyelvi nevelés, írás-olvasás előkészítés óvodás- és kisiskoláskorban. Szeged. JGYF Kiadó. ISBN: 978-615-5946-12-7. http://www.jgypk.hu/kiado/termek/anyanyelvi/.


Juhász Valéria (2019): Óvodapedagógusok hallás utáni szövegértés-fejlesztési stratégiái. In: Nyelv, kultúra, identitás: Alkalmazott nyelvészeti kutatások a 21. századi információs térben. XXVII. Magyar Alkalmazott Nyelvészeti Kongresszus. Budapest. 2019. április 15–16. Absztraktfüzet. ISBN: 978-6155-9610-52. 33.

http://www.kre.hu/btk/images/doc/XXVII_manye_abszt3.pdf.


Juhász Valéria (2019): Az olvasáskutatás trendjei a nemzetközi olvasáskonferencia tükrében. Anyanyelv-pedagógia 12. 7. DOI: 10.21030/anyp.2019.4.7.

https://www.anyanyelv-pedagogia.hu/cikkek.php?id=815.


Juhász Valéria, Radics Márta (2019): A kooperatív és kompetitív (társas)játékok a szocio-emocionális nevelés szolgálatában. In: Döbör András – Juhász Valéria (szerk.): SZAB Állampolgári Kompetenciák Munkabizottsága konferenciája: A nem kognitív készségek fejlesztése a munkaerőpiaci igények tükrében. 2018. november. 22. Szegedi Tudományegyetem Juhász Gyula Pedagógusképző Kar. Tanulmánykötet, JGYF Kiadó. 63–76. ISBN 978-615-5946-14-1. 63–76.

http://www.jgypk.hu/kiado/wp-content/uploads/2020/01/Dobor_Andras_Juhasz_Valeria_tanulmanykotet_2019.pdf#page=64.


Juhász Valéria, Radics Márta (2019): Cooperative and competitive (board) games for the development of non-cognitive skills. In: Döbör András – Juhász Valéria (szerk.): SZAB Állampolgári Kompetenciák Munkabizottsága konferenciája: A nem kognitív készségek fejlesztése a munkaerőpiaci igények tükrében. 2018. november. 22. Szegedi Tudományegyetem Juhász Gyula Pedagógusképző Kar. Tanulmánykötet, JGYF Kiadó. 77–84. ISBN 978–615–594–614–1. 77–84.

http://www.jgypk.hu/kiado/wp-content/uploads/2020/01/Dobor_Andras_Juhasz_Valeria_tanulmanykotet_2019.pdf#page=64.


Juhász Valéria, Radics Márta (2019): Hazánkban használt szókincsmérő eljárások II. Anyanyelv-pedagógia. 12. 1. DOI: 10.21030/anyp.2019.2.3 28–37.

https://www.anyanyelv-pedagogia.hu/img/keptar/2019_2/Anyp_XII_2019_2_3.pdf.


Juhász Valéria, Radics Márta (2019): Hazánkban használt szókincsmérő eljárások I. Anyanyelv-pedagógia. 12. 1. DOI: 10.21030/anyp.2019.1.3. 39–51.

https://www.anyanyelv-pedagogia.hu/cikkek.php?id=771.


Juhász Valéria (2019): Application of the sight word reading method in the reading development of the Hungarian pupils. In: Csopak et al. (szerk.): A köz- és felsőoktatás előtt álló kihívások a 21. században Kelet-Közép-Európában az oktatási reformok tükrében. Konferencia: Tanulmánykötet. II. Rákóczi Ferenc Kárpátaljai Magyar Főiskola Pedagógia és Pszichológia Tanszék. Beregszász. 2019. március 28–29. ISBN: 978-6177-6923-30. 179–188.

http://kmf.uz.ua/wp-content/uploads/2019/04/Final-Pedagogical_conf_2019_03_28-29.pdf.


Juhász Valéria (2019): Beszédértés, hallás utáni szövegértés, hallott szöveg értése. Konferencia: Nyelvi közvetítés a digitalizáció korában. Miskolci Egyetem. 2019. január 23. Absztraktfüzet. 6. Absztraktfüzet Miskolci Konferencia 2019. január 23.


Juhász Valéria, Radics Márta (2019): Szókincs-aktivizáló és szókincsbővítő játékok a szövegértés-fejlesztés megsegítésére. Múzeumi és könyvtári fejlesztések mindenkinek. EFOP-3.3.3-VEKOP-16-2016-00001. ISBN: 978–963–581–445–9. 135–179. http://www.azenkonyvtaram.hu/documents/11543/45783/Sz%C3%B6vegertes.pdf/4e03dac2-cf7d-4094-b56d-ea6f151d5965.


Juhász Valéria, Radics Márta (2019): A szókincs szerepe az olvasáselsajátításban és szövegértés-fejlődésben, szókincskutatások, szókincsvizsgáló eljárások. Múzeumi és könyvtári fejlesztések mindenkinek. EFOP-3.3.3-VEKOP-16-2016-00001. ISBN 978–963–581–445–9. 93–134. http://www.azenkonyvtaram.hu/documents/11543/45783/Sz%C3%B6vegertes.pdf/4e03dac2-cf7d-4094-b56d-ea6f151d5965.


Juhász Valéria, Radics Márta (2019): Vocabulary development of typical and atypical primary school children vs. lexicons of schoolbooks. 5th International Conference of Applied Linguistics Languages and People: Communication in a Multilingual World 2019. september 26–28. Vilnius (Lithuania). 5.

http://www.taikomojikalbotyra.flf.vu.lt/wp-content/uploads/2015/12/Taikomosios_kalbotyros_konferencijos_tezes2.pdf


Juhász Valéria, Kocsisné Kálló Veronika, Radics Márta (2019): A nyelvi fejlesztést meghatározó nyelvi készségeket mérő tesztek alkalmazása a logopédiai gyakorlatban. In: Varga Aranka, Andl Helga, Molnár-Kovács Zsófia (szerk.) Neveléstudomány – Horizontok és dialógusok. Absztraktkötet : XIX. Országos Neveléstudományi Konferencia. Pécs, Magyarország : MTA Pedagógiai Tudományos Bizottság, Pécsi Tudományegyetem Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar Neveléstudományi Intézet. ISBN: 978–963–429–473–3 119.

https://nevtud.btk.pte.hu/sites/nevtud.btk.pte.hu/files/files/onk2019_absztraktkotet.pdf



Juhász Valéria, Kocsisné Kálló Veronika, Radics Márta (2019): Az olvasás- és íráskészséget előrejelző tesztek ismerete, különös tekintettel a fonológiai tudatosságra. In: Varga Aranka, Andl Helga, Molnár-Kovács Zsófia (szerk.) Neveléstudomány – Horizontok és dialógusok. Absztraktkötet : XIX. Országos Neveléstudományi Konferencia. Pécs, Magyarország : MTA Pedagógiai Tudományos Bizottság, Pécsi Tudományegyetem Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar Neveléstudományi Intézet. ISBN: 978–963–429–473–3 121.

https://nevtud.btk.pte.hu/sites/nevtud.btk.pte.hu/files/files/onk2019_absztraktkotet.pdf


Radics Márta (2019): A társasjátékok felhasználás lehetőségei a pedagógiai munkában. In: Meggyesné Hosszú Tímea (szerk.) Szemelvények az inkluzív fejlesztő pedagógia köréből. Szeged. SZTE JGYPK Gyógypedagógus-képző Intézet. ISBN 978-615-5946-20-2. 61–75.

https://oszkdk.oszk.hu/storage/00/02/86/94/dd/1/Szemelv__nyek_az_inkluz__v_fejleszt___pedag__gia_k__r__b__l.pdf.


Juhász Valéria (2018): A 77 magyar népmese szókincséből – szókincsfejlesztő stratégiák. In: Golyán Szilvia et al. A mese interdiszciplináris megközelítései. Absztraktkötet (2018) ISBN:978–963–284–969–0. 12.

https://www.tok.elte.hu/file/mesekonferencia_absztraktok.pdf


Radics Márta, Fekete–Darmos Ivett (2018): Módszertani segédanyag diszlexiás gyermekek iskolai megsegítéséhez. Szeged. Csongrád Megyei Pedagógiai Szakszolgálat. ISBN 978-615-81142-6-4

http://csmpsz.hu/wp-content/uploads/2019/01/Modszertani-segedanyag-diszlexias-gyermekek-iskolai-megsegitesehez.pdf.


Juhász Valéria, Radics Márta (2018): A szókincs nagysága az olvasási, szövegértési, tanulási képességek tükrében. In: Fehérvéri Anikó, Széll Krisztián, Misley Helga (szerk.) Kutatási sokszínűség, oktatási gyakorlat és együttműködések. XVIII. Országos Neveléstudományi Konferencia: Absztraktkötet. 100. 2018. november 8–10. Budapest. ELTE PPK. ISBN: 978-963-489-051-5. 175–196.

http://onk2018.elte.hu/wp-content/uploads/2018/11/Absztrakt-k%C3%B6tet_FINAL.pdf.


Juhász Valéria, Radics Márta (2018): A beszédértés, a hallás utáni szövegértés, a hallási figyelem fejlesztése játékosan. In: Tóthné Aszalai Anett (szerk.) A gyógypedagógia kincsestára VII. Válaszok a gyógypedagógiai gyakorlat kihívásaira regionális szakmai konferencia. Absztraktkötet. Szegedi Tudományegyetem JGYPK Gyógypedagógus-képző Intézet. 2018. november 12. ISBN 978-615-5455-99-5. 6.

https://oszkdk.oszk.hu/storage/00/02/48/65/dd/1/Abszraktk__tet_A_Gyp_Kincsest__ra.pdf.


Juhász Valéria (2018): A szövegértés-fejlesztési stratégiák hatékonyságáról. Új Pedagógiai Szemle. 2018/3–4.

https://folyoiratok.oh.gov.hu/uj-pedagogiai-szemle/a-szovegertes-fejlesztesi-strategiak-hatekonysagarol.


Juhász Valéria, Radics Márta (2018): A játékok szerepe az anyanyelvi készségek kibontakozásában. Konferencia: A játék. A Magyar Fenomenológiai Egyesület és az ELTE BTK Filozófia Intézet 2018. évi konferenciája. Budapest. 2018. április 20. ISBN: 978-615-00-3059-3. 8–9.

https://jatekkonferencia.files.wordpress.com/2018/09/a-jc3a1tc3a9k-programfc3bczet1.pdf.


Kálló Veronika (2018): Az artikulációs mozgások modellezésének felhasználási lehetősége a logopédiai munkában, a „Száj velem” módszer kialakulásának előzményei. In: Fehérvéri Anikó, Széll Krisztián, Misley Helga (szerk.) Kutatási sokszínűség, oktatási gyakorlat és együttműködések. XVIII. Országos Neveléstudományi Konferencia: Absztraktkötet. 101. 2018. november 8–10. Budapest. ELTE PPK. ISBN: 978-963-489-051-5. 101.

http://onk2018.elte.hu/wp-content/uploads/2018/11/Absztrakt-k%C3%B6tet_FINAL.pdf.


Juhász Valéria, Radics Márta (2017): Gyors automatikus megnevezési (RAN) tesztek használata a diszlexiaszűrési eljárásokban In: Kerülő Judit, Jenei Teréz, Gyarmati Imre (szerk.) XVII. Országos Neveléstudományi Konferencia: Program és absztraktkötet. 636. 2017.11.09-2017.11.11. Nyíregyháza. MTA Pedagógiai Tudományos Bizottság; Nyíregyházi Egyetem. ISBN:978-963-508-863-8. 304.

http://edu.u-szeged.hu/ttkcs/sites/default/files/uploads/files/news/onk_2017_absztraktkotet.pdf.


Kálló Veronika (2017): A korai nyelv adatgyűjtés bevezetésének hivatásspecifikus megítélése. In: Kerülő Judit, Jenei Teréz, Gyarmati Imre (szerk.) XVII. Országos Neveléstudományi Konferencia: Program és absztraktkötet. 636. 2017.11.09-2017.11.11. Nyíregyháza. MTA Pedagógiai Tudományos Bizottság; Nyíregyházi Egyetem. ISBN:978-963-508-863-8. 305.

http://edu.u-szeged.hu/ttkcs/sites/default/files/uploads/files/news/onk_2017_absztraktkotet.pdf.


Juhász Valéria, Radics Márta (2017): Szókincsfejlesztés társasokkal és egyéb játékokkal In: Tóthné Aszalai Anett (szerk.) Az „adásban” nincs zavar: VI. „Válaszok a gyógypedagógiai gyakorlat kihívásaira” szakmai konferencia program és absztraktkötet. 21.

2017.11.22 Szeged. Szegedi Tudományegyetem Juhász Gyula Pedagógusképző Kar Gyógypedagógus-képző Intézet. ISBN:978-615-5455-82-7. 18–19.

https://www.egyuttvelunk.onervenyesites.hu/wp-content/uploads/2017/11/Abszraktk%c3%b6tet_v%c3%a9gleges.pdf.


Kálló Veronika (2017): A szabad alkotás csoportkohéziós ereje – saját élményű műhelyfoglalkozás. játékokkal In: Tóthné Aszalai Anett (szerk.) Az „adásban” nincs zavar: VI. „Válaszok a gyógypedagógiai gyakorlat kihívásaira” szakmai konferencia program és absztraktkötet. 21. 2017.11.22 Szeged. Szegedi Tudományegyetem Juhász Gyula Pedagógusképző Kar Gyógypedagógus-képző Intézet. ISBN: 978-615-5455-82-7. 21.

http://egyuttvelunk.onervenyesites.hu/wp-content/uploads/2017/11/Abszraktk%C3%B6tet_v%C3%A9gleges.pdf.


Juhász Valéria, Kálló Veronika (2017): Fonológiai tudatosságot alapozó szókincsfejlesztő feladatsor. Fejlesztő Pedagógia. 28. 3–6. 164–175.

http://www.jgypk.hu/tanszek/alknyelv/wp-content/uploads/2021/09/kallo-juhasz-fontud.pdf.


Juhász Valéria (2017): A literációs tudatosság kialakulása az olvasástanulás előtt. Könyv, Könyvtár, Könyvtáros. 26. 12. 38–44.

https://epa.oszk.hu/01300/01367/00297/pdf/EPA01367_3K_2017_12_038-044.pdf.


Juhász Valéria, Radics Márta (2017): Ujjtudatosság a számolásfejlesztésben óvodás-, illetve kisiskoláskorban – Ujjpercepciós, ujjtudatosságot fejlesztő gyakorlatok. Új Pedagógiai Szemle. 2017/11–12.

https://folyoiratok.oh.gov.hu/uj-pedagogiai-szemle/ujjtudatossag-a-szamolasfejlesztesben-ovodas-illetve-kisiskolaskorban


Juhász Valéria, Kálló Veronika (2017): A szótagtudat fejlesztése óvodás-, illetve kisiskoláskorban. Anyanyelvi-pedagógia 10. 34–48.

https://www.anyanyelv-pedagogia.hu/cikkek.php?id=692.


Konferenciák:

Juhász Valéria, Radics Márta, Tóthné Aszalai Anett (2022): Ritmus és tanulás SZTE JGYPK Alkalmazott Pedagógiai Intézet, Szakképzési, Felnőttképzési és Tudásmenedzsment Intézet, valamint a Magyar és Alkalmazott Nyelvészeti Tanszék konferenciája. 2022. november 09. Szeged. http://www.jgypk.hu/tanszek/alknyelv/?p=11234.


Juhász Valéria (2022): A képeskönyv-nézegetési módszerek meghatározó szerepe a kisgyermekek literációs nevelésében. HuCER 2022 – Az Oktatás egy változó világban című konferencia. 2022. május 26–27. Budapest.


Juhász Valéria, Radics Márta, Tóthné Aszalai Anett (2022): A ritmusészlelés, ritmusérzék és a nyelvi képességek összefüggései − jó gyakorlatok komplex ritmusfejlesztésre a beszéd- és az írás-olvasás zavarok terápiájához. VII. Különleges Bánásmód Nemzetközi Interdiszciplináris Konferencia. 2022. április 08. Debrecen


Juhász Valéria, Kegyesné Szekeres Erika (2022): Nyelvi/anyanyelvi tudatosság tantárgyközi fejlesztése egynyelvű és többnyelvű környezetben. X. Neveléstudományi és Szakmódszertani Konferencia. 2022. január 14–16. Szlovákia.


Tóthné Aszalai Anett (2021): Logopédiai örökségünk – Roboz József munkássága. Újvidéki Egyetem Magyar Tannyelvű Tanítóképző Kar Nemzetközi Tudományos Konferenciája. 2021. november 4–6.Szerbia. (Szabadka)


Juhász Valéria (2021): A magyar nyelv oktatásának módszertani kérdései: Az olvasástanulás és a nyelvi tudatosság. A magyar nyelv és kultúra modern oktatásának stratégiái Ausztriában konferencia. 2021. november 10–12. Innsbruck.


Juhász Valéria, Radics Márta (2021): Anyanyelvi készségfejlesztés játékokkal dr. Illyés Sándor EGYMI Utazó Gyógypedagógusi Hálózata szakmai nap. 2021. június 24. Békés.


Tóthné Aszalai Anett (2021): Kihívások a dadogó gyermekek logopédiai ellátásában. Magyar Logopédusok Szakmai Egyesület Nyitott kapuk a logopédián konferencia. 2021. március 03. Online.


Juhász Valéria (2021): A nyelvi tudatosság néhány összetevőjének szerepe az anyanyelvi nevelésben, az olvasástanulásban és az idegennyelv-tanulásban. XIII. Miskolci Alkalmazott Nyelvészeti Konferencia. 2021. február 4–5. Miskolc.


Juhász Valéria (2020): Olvasóvá nevelés kép(es)könyvekkel. A kommunikáció színterei. SZAB Állampolgári Kompetenciák Munkabizottsága és a Magyar és Alkalmazott Nyelvészeti Tanszék konferenciája. 2020. november 06. Online.


Juhász Valéria (2019): Az olvasáskutatás trendjei a nemzetközi olvasáskonferencia tükrében. a Neveléssel az olvasásért – olvasással a nevelésért konferencia. 2019. november 28–29. Kecskemét.


Juhász Valéria, Radics Márta, Kocsiné Kálló Veronika (2019): A nyelvi fejlesztést meghatározó nyelvi készségeket mérő tesztek alkalmazása a logopédiai gyakorlatban; Az olvasás- és íráskészséget előre jelző tesztek ismerete, különös tekintettel a fonológiai tudatosságra. A XIX. Országos Neveléstudományi Konferencia. 2019. november 7–8–9. Pécs.


Radics Márta (2019): Hogyan lehetne felkészíteni az íráshoz-olvasáshoz szükséges kognitív képességekre a gyerekeket a mesén keresztül? Brunszvik Teréz Magyar Óvodapedagógusok Egyesületének őszi konferenciája. 2019. október 04. Kishegyes.


Juhász Valéria (2019): A 77 magyar népmese szókincséből – szókincsfejlesztő stratégiák. Brunszvik Teréz Magyar Óvodapedagógusok Egyesületének őszi konferenciája. 2019. október 04. Kishegyes.


Kálló Veronika (2019): Potential uses of modeling of articulary movements in speech therapy. 5th International Conference of Applied LinguisticsLanguages and People: Communication in a Multilingual World 2019. september 26–28. Vilnius (Lithuania).


Juhász Valéria, Radics Márta (2019): Vocabulary development of typical and atypical primary school children vs. lexicons of schoolbook. 5th International Conference of Applied Linguistics Languages and People: Communication in a Multilingual World 2019. september 26–28. Vilnius (Lithuania).

Juhász Valéria (2019): Step-by-step development of phonological awareness before starting to read and write (in a playful way). The 18th Nordic Literacy Conference & The 21st European Conference on Literacy 2019. august 4–7. Copenhagen (Denmark).

Juhász Valéria (2019): Strategies for Developing Listening Comprehension. 4th International Pedagogic and Linguistic ERL CONFERENCE 2019. june 17–18. Craiova (Romania).

Juhász Valéria (2019): Szókincsfejlődés, szókincsfejlesztés játékosan. Budapest. Logopédiai szakmai nap 2019. 05.15. A Fővárosi Pedagógiai Szakszolgálat szervezésében.

Juhász Valéria: Óvodapedagógusok hallás utáni szövegértés-fejlesztési stratégiái. Nyelv, kultúra, identitás. XXVII. Magyar Alkalmazott Nyelvészeti Kongresszus. Alkalmazott nyelvészeti kutatások a 21. századi információs térben Budapest. 2019. április 15–16. Károli Gáspár Református Egyetem, Bölcsészettudományi Kar

Juhász Valéria (2019): Application of the sight word reading method in the reading development of the Hungarian pupils. In csopak et al.: A köz- és felsőoktatás előtt álló kihívások a 21. században Kelet-Közép-Európában az oktatási reformok tükrében témakörben. Konferencia II. Rákóczi Ferenc Kárpátaljai Magyar Főiskola Pedagógia és Pszichológia Tanszék, Beregszász. 2019. március 28–29.

Juhász Valéria (2019): Beszédértés, hallás utáni szövegértés, hallott szöveg értése. Konferencia: Nyelvi közvetítés a digitalizáció korában. Miskolci Egyetem. 2019. január 23.


Juhász Valéria, Radics Márta (2018): A beszédértés, a hallás utáni szövegértés, a hallási figyelem fejlesztése játékosan. A gyógypedagógia kincsestára VII. „Válaszok a gyógypedagógiai gyakorlat kihívásaira” regionális szakmai konferencia. Szeged, 2018. november 12.

Juhász Valéria, Radics Márta (2018): A kooperatív és kompetitív (társas)játékok a szocioemocionális nevelés szolgálatában. A nem kognitív készségek fejlesztése a munkaerőpiaci igények tükrében címmel rendezte meg konferencia. Szeged, 2018. november 22.

Kálló Veronika (2018): A gyógypedagógia kincsestára VII. „Válaszok a gyógypedagógiai gyakorlat kihívásaira” regionális szakmai konferencia. Szeged, 2018. november 12.

Juhász Valéria, Radics Márta (2018): A szókincs nagysága az olvasási, szövegértési és tanulási képességek tükrében. Országos Neveléstudományi Konferencia. 2018. november 8–10.

Juhász Valéria és Radics Márta (2017): Írás-olvasás előkészítés, anyanyelvi fejlesztés társasjátékokkal óvodások és kisiskolások részére. Konferencia: Nógrádi Tavaszi Pedagógiai Napok, Balassagyarmat, 2017. április. 26.

https://www.oktatas.hu/pub_bin/dload/kozoktatas/pok/Salgotarjan/20170412NTPN_Program.pdf.


Radics Márta (2016): Kompetenciafejlesztés társasjátékokkal? A társasjátékok pedagógiai célú felhasználásának lehetőségei. Konferencia: IV. Metszéspontok és V. Válaszok a gyógypedagógiai gyakorlat kihívásaira konferencia. Szeged, 2016. április


Projektben való részvétel:

Juhász Valéria, Radics Márta: Szókincsfejlesztő és szókincs-aktivizáló játékok a szövegértés megsegítésére. Múzeumi és könyvtári fejlesztések mindenkinek. EFOP-3.3.3-VEKOP-16-2016-00001.

A szókincs szerepe az olvasáselsajátításban és szövegértés-fejlődésben, szókincskutatások, szókincsvizsgáló eljárások. Múzeumi és könyvtári fejlesztések mindenkinek. EFOP-3.3.3-VEKOP-16-2016-00001. online tudományos közlemény. (megjelenőben, kézirat leadva, elfogadva)


A műhelyhez kapcsolódó TDK-tevékenység

Trepák Kata (2020): A 2–3. osztályos hátrányos helyzetű és többségi tanulók szókincsének összehasonlító vizsgálata. Témavezető: Radics Márta

Uhrin Dorottya (2022): Az ötéves kori logopédiai szűrések hazai gyakorlatának vizsgálata. Témavezető: Radics Márta

Aktuális események

Rendezvénynaptár *

Kapcsolódó hírek